گشتی حوالی کتاب و ادبیات

چاپ نوزدهم خاطرات مادربزرگ انقلاب


اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی، انتشارفراخوان هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، اعلام آمادگی نهاد کتابخانه‌های عمومی برای همکاری با مدارس و انتشار چاپ تازه‌ای از کتاب خاطرات «مرضیه حدیدچی دباغ» کمی بعد از برگزاری مراسم گرامیداشت این بانوی انقلابی، بخشی از خبرهای عرصه کتاب و ادبیات را در هفته‌ای که چیزی به پایان آن نمانده تشکیل می‌دهند.
​​​​​​​گروه فرهنگی/  اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی، انتشارفراخوان هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، اعلام آمادگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای همکاری با مدارس و انتشار چاپ تازه‌ای از کتاب خاطرات «مرضیه حدیدچی دباغ» کمی بعد از برگزاری مراسم گرامیداشت این بانوی انقلابی، بخشی از خبرهای عرصه کتاب و ادبیات را در هفته‌ای که چیزی به پایان آن نمانده تشکیل می‌دهند.
اعلام آمادگی نهاد کتابخانه‌های عمومی برای همکاری با مدارس
روز گذشته مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در حالی با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی کشور برگزار شد که بخشی از سخنرانی‌های شرکت‌‌کنندگان را ضرورت توجه و کمک به تداوم قصه‌گویی تشکیل می‌داد. از جمله مواردی که به آن اشاره شد نقش قصه‌گویی بر تقویت‌ قدرت تخیل و افزایش قدرت یادگیری کودکان و نوجوانان و همچنین بهره‌مندی از آن به عنوان ابزاری برای ارتقای سطح کیفی زندگی افراد بود. اسامی برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در قسمت‌های «بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها»، «بخش زبان اشاره»، «بخش آیینی و سنتی کودکان و نوجوانان»، «بخش آیینی سنتی بزرگسالان»، «بخش ملی، نوجوانان» و «بخش ملی، بزرگسال» اعلام شد.
از مراسم اعلام اسامی برگزیدگان اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی که بگذریم، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور به ایبنا از اعلام آمادگی برای همکاری با وزارت آموزش و پرورش گفته است. رمضانی در همین خصوص گفته: «حاضریم با وزارت آموزش و پرورش برای اتصال کتابخانه‌های عمومی نزدیک مدارس به این مراکز همکاری کنیم. برای این طرح یک مدل اجرایی نیز وجود دارد. امیدواریم با وزارت آموزش‌وپرورش به توافق برسیم تا این موضوع به نتیجه برسد.»وی با تأکید بر اینکه باید برای گسترش و ترویج کتابخوانی میان دانش‌آموزان به حوزه مدارس که پایه کتابخوانی دانش‌آموزان در کشور است، توجه جدی‌تر شود، تصریح کرد: «ابتدایی‌ترین اقدام برای ترویج کتابخوانی میان این گروه از جامعه، تعیین زنگ کتابخوانی و مطالعه در کشور است زیرا این موضوع تأکید مقام معظم رهبری است. ایشان مشخصاً به این مسأله پرداخته‌اند و در این حوزه نیز نهاد کتابخانه‌های عمومی آمادگی دارد در کنار آموزش و پرورش باشد تا فضای کتابخوانی در مدارس شکل بگیرد و تقویت شود.»
چاپ نوزدهم کتاب‌ خاطرات مرضیه حدیدچی
تنها یکی- دو روز بعد از برگزاری آیین گرامیداشت مرضیه حدیدچی (دبّاغ) از مبارزان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سالروز درگذشتش که به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد، خبری درباره انتشار چاپ تازه کتاب خاطرات «مرضیه حدیدچی دباغ» منتشر شد. این خبری است که روابط عمومی انتشارات سوره مهر درباره‌اش اطلاع‌رسانی کرده؛ کتابی که به قلم محسن کاظمی و طی روزهای اخیر چاپ نوزدهم آن در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. کتاب خاطرات «مرضیه حدیدچی دباغ» روایت مادربزرگ انقلاب از زندان‌های شاه است. این کتاب جزو اولین تلاش‌ها برای نشان دادن نقش زنان در فعالیت‌های سیاسی پیش و پس از پیروزی انقلاب است.کاظمی که چهره شناخته شده‌ای در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی است، در این کتاب خاطرات یکی از زنان شاخص در جریان مبارزه و پیروزی انقلاب اسلامی را تدوین و منتشر کرده است. کتاب برخلاف جریانی که این روز‌ها در حوزه تاریخ شفاهی و خاطره‌نویسی غالب است، بدون شاخ و برگ دادن‌های نویسنده تدوین شده است.
انتشار فراخوان جشنواره‌ای جدید
یکی دیگر از خبرهای این روزهای حوزه کتاب و ادبیات، انتشار فراخوان هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر است. این فراخوان با هدف تعالی و ارتقای شعر امروز برای برگزاری در زمستان ۱۴۰۱ منتشر شده است.
هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر آثاری را که برای نخستین‌بار در سال ۱۴۰۰ به زبان فارسی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل کشور منتشر شده‌ باشد، در پنج گروه ادبی شعر کلاسیک، شعر نو (قالب‌های نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهش‌های حوزه شعر) ارزیابی می‌کند. برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، زمستان پیش رو در اختتامیه معرفی می‌شوند و به برگزیدگان، علاوه‌ بر جایزه نقدی، لوح یادبود و نشان جشنواره اهدا خواهد شد. افزون بر جشنواره شعر فجر، روز گذشته نخستین جشنواره ملی «نذر قلم» هم به مناسبت هفته بزرگداشت زن و با نگاهی به زنان ایثارگر به همت سازمان نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس فراخوان داده است. این جشنواره در هفت بخش ازجمله سبک زندگی جهادی در هشت سال دفاع مقدس، سبک زندگی، شهدا، جانبازان، فرماندهان نظامی، قهرمانان هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، ایثار، شهادت، جهاد و مقاومت در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی)، شاه کلید عبور از تنگنا‌های عرصه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، محور‌های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی (امید، اخلاق، عدالت و...) و حاج قاسم سلیمانی برگزار می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8060/1/634433/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها