5 رویـــداد جهان


 مرگ ناگهانی وزیر خارجه بلاروس
وزیر خارجه بلاروس در آستانه دیدار با همتای روس خود به صورت ناگهانی درگذشت. ولادیمیر ماکئی قرار بود دو روز دیگر با سرگئی لاوروف، دیداری داشته باشد. هنوز دولت بلاروس علت درگذشت این دیپلمات ارشد ۶۴ ساله را اعلام نکرده است. او از سال ۲۰۱۲  یعنی 10 سال پیش وزیر خارجه بلاروس بود و پیش از آن نیز یکی از معتمدان و همکاران نزدیک آلکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور این کشور و جانشین احتمالی او به شمار می‌آمد. بلاروس از نزدیک‌ترین متحدان روسیه است و بخشی از نیروهای روسی قبل از آغاز جنگ با اوکراین در این کشور مستقر شده و از آنجا وارد خاک اوکراین شدند. ماکئی اوایل هفته جاری در کنفرانس سازمان پیمان امنیت جمعی، شامل چند کشور عضو سابق اتحادیه جماهیر شوروی به رهبری روسیه، در ارمنستان شرکت کرده بود.


شورش چینی‌ها علیه قرنطینه
چینی‌ها در اقدامی کم‌سابقه با گردهمایی به محدودیت‌های شدید کرونایی در سه سال گذشته اعتراض کرده و خواستار برکناری «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین همچنین انحلال حزب کمونیست شدند. جرقه این اعتراض دو روز پیش و در پی آن زده شده که یک آتش‌سوزی بزرگ در مرکز منطقه سین‌ کیانگ به فوت دست‌کم ۱۰ نفر و زخمی شدن 9 نفر منجر شد. برخی عنوان کردند علت مرگ این افراد عدم فرار به دلیل وضع محدودیت‌های کرونایی بوده است. اگرچه مسئولان این ادعا را رد کردند، اما پاسخ آنها برای شماری قانع‌کننده نبود و آنها را به خیابان کشاند؛ از جمله شماری از مردم در شهر اورومچی، پایتخت استان سین‌ کیانگ که به خیابان‌ها آمدند و خواستار پایان قرنطینه شدند. شهر چهار میلیون نفری اورومچی تحت یکی از طولانی‌ترین قرنطینه‌های این کشور بوده است به‌ طوری که برخی از شهروندان در ۱۰۰ روز اخیر از خروج از خانه‌های خود منع شده‌اند. در پکن نیز تجمعات کوچکی برگزار شد. این در حالی است که کمیسیون ملی بهداشت چین امروز (یکشنبه) اعلام کرد: روز گذشته برای چهارمین روز متوالی رکورد موارد جدید ابتلا به کووید19 با شناسایی ۳۹ هزار و ۷۹۱ مورد جدید کووید ۱۹ ثبت شد که از این تعداد ۳۷۰۹ مورد دارای علائم بیماری و ۳۶ هزار و ۸۲ مورد، بدون علامت بودند.


رانش مرگبار زمین در ایتالیا
رانش زمین در جزیره ایسکیای ایتالیا دست‌کم ۸ کشته برجای گذاشت. به گفته مقامات این کشور بارش باران‌های سیل آسا در روزهای گذشته دلیل رانش زمین بوده است. به گفته مقامات ایتالیا همچنین ۱۳ نفر ناپدید شده‌اند. نیروهای امداد همچنین توانستند دو سرنشین یک خودرو را که آب با خود به دریا برده بود نجات دهند. از مردم خواسته شده برای تسهیل عملیات نجات، از خانه‌هایشان خارج نشوند.


پرتاب یک ماهواره جدید هندی
هند یک ماهواره تحقیقاتی را در مدار زمین قرار داد. موشک حامل این ماهواره از مرکزی فضایی از جزیره‌ای در جنوب هند به فضا پرتاب شد.  مأموریت این ماهواره جمع آوری اطلاعات درباره دمای اقیانوس‌ها و سطح زمین است.


عمران خان عقب‌نشینی کرد
عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان اعلام کرد که حزب او از تمامی مجالس قانونگذاری محلی و ایالتی پاکستان استعفا می‌دهد و راهپیمایی اعتراضی به اسلام‌آباد را متوقف می‌کند؛ زیرا نگران آن است که این اقدام باعث ویرانی در کشور شود. او که در شهر راولپندی نزدیک اسلام‌آباد، به راهپیمایی اعتراضی پیوسته بود و از پشت شیشه ضد گلوله سخنرانی می‌کرد، گفت که او به همراه حزبش از رقابت ‌های کنونی سیاسی پاکستان کناره‌گیری خواهد کرد. این اولین سخنرانی عمومی عمران‌خان پس از مجروح شدن در یک حمله مسلحانه در اوایل ماه جاری میلادی در جریان برگزاری راهپیمایی اعتراضی از لاهور به اسلام‌آباد بود. او درخواست خود برای انتخابات زودهنگام را تغییر داد و گفت که حزبش در انتخاباتی که برنامه‌ریزی شده پیروز خواهد شد. خان گفت: «آنها (دولت) نمی‌توانند با راهپیمایی در اسلام آباد مقابله کنند، می‌توانند هر تعداد پلیس را که بخواهند صدا کنند، اما نمی‌توانند مانع ورود صدها هزار نفر به اسلام‌آباد شوند. ما می‌توانستیم وضعیتی مانند سریلانکا ایجاد کنیم. من تصمیم گرفته‌ام از راهپیمایی در اسلام‌آباد صرفنظر کنم زیرا نمی‌خواهم هرج و مرج در کشور وجود داشته باشد. من نمی‌خواهم آسیبی به این کشور وارد کنم.» در واکنش بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان، راهپیمایی شنبه شب خان را «نمایشی برای حفظ وجهه» توصیف کرد و در توئیتی نوشت: «ناتوان از جذب جمعیت انقلابی، شکست در تضعیف انتصابات رؤسای جدید، ناامید، متوسل به درام استعفا.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8063/4/634899/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها