فوتبال دیدن با یک کودک 4 ساله ناممکن است، مگر...


زهرا بزرگ‌زاده
روانشناس کودک
وسط فوتبال نفس‌گیر و پر اضطراب ایران و انگلیس، فقط یک کودک چهارساله می‌تواند از شما به اندازه یک دایرة المعارف فوتبالی اطلاعات بیرون بکشد و هزاران سؤال سرتان آوار کند که «بابا چرا فقط با یک توپ دارند بازی می‌کنند؟» یا «چرا لباس‌هایشان عین هم است؟» یا حتی «بابا آفساید یعنی چی؟»
کتاب فوتبال از مجموعه «دایرة المعارف کوچک من» نوشته «فرانسوا دوگیبرت» است که رویا خویی آن را ترجمه کرده و انتشارات محراب قلم به چاپ رسانده است. این کتاب یکی از کتاب‌های مجموعه دایرة المعارف کوچک من است. جلدهای دیگر این کتاب هم موضوعات جالبی دارند که سؤالات کودکان را بخوبی پاسخ می‌دهد. برای مثال موضوع دیگر جلدها درباره جانوران دنیا، دلفین‌ها و وال‌ها، حواس پنج‌گانه، جهان، کوهستان و... است و از آن جا که تصویر خیلی از جلدها را پشت هر جلد کشیده است، منتظر باشید کودکتان پس از تهیه هر جلد تند بشمارد که دیگر کدام جلدها را ندارد!
این کتاب با زبانی ساده و نقاشی‌های جذاب توضیح می‌دهد بازیکن یعنی چه؟ چه وقتی گل می‌زنیم و کی گل می‌خوریم؟ تکل یعنی چه؟ چه کارهایی در فوتبال خطاست؟ پاس دادن یعنی چی؟ و... در واقع این کتاب به شما کمک می‌کند به کودکتان قواعد این بازی محبوب را به زبان ساده توضیح دهید.
خواندن این کتاب علاوه بر اینکه باعث می‌شود فوتبال بعدی را با سؤالات پخته‌تری از طرف کودکتان ببینید و طبعاً لذت بیشتری هم ببرید، تأثیر خودش را روی بازی کودکان هم می‌گذارد. یادم می‌آید یک بار بعد از اینکه این کتاب را برای دو پسربچه خواندم، داشتم اتفاقی بازیشان را تماشا می‌کردم و دیدم حالا بخوبی می‌توانند خطاها را تشخیص دهند و بهتر از پیش به قوانین بازی احترام بگذارند!
کودکان ۴ تا حدود 9-8 ساله مخاطب این کتاب هستند و توصیه می‌کنم آن را فقط برای پسران نخوانید، چون دخترها هم به ایفا کردن نقش داور در بازی‌های کودکانه علاقه بسیاری دارند!
در نهایت، وطن مفهومی پیچیده است که در همه ما احساسات گوناگونی برمی‌انگیزد اما دوست داشتن جایی که در آن به دنیا آمده و بالیده‌ایم ساده است. به کودکانمان بیاموزیم پرچم، وطن و خاک ارزش دوست داشته شدن دارد و باید برای بالا بردن نامش تلاش کرد، هر تلاشی و هر طرفداری‌ای حتی اگر به اندازه کشیدن سه خط سبز و سفید و قرمز روی گونه‌ها حین دیدن مسابقه فوتبال ایران پای تلویزیون باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8067/5/635233/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها