تبعید ناخواسته بلاگرهای سبک زندگی


ونوس بهنود
دبیر  تحریریه
vbehnood@gmail.com
چراغ خاموش بلاگرهای سبک زندگی نشان می‌دهد در برهه‌ای که مردم اخبار جدی را در شبکه‌های اجتماعی جست‌و‌جو می‌کنند، جایی برای تفنن سطحی نیست.
بنده به شما می‌گویم که چطور خوشبخت شوید، خوشحال شوید، چطور با همسر خود رفتار کنید و چطور بچه بزرگ کنید. بنده در واقع رمز موفقیت شما و الگوی بی‌‌نقصی از زیبایی و کمالات هستم. این بنده هستم که برای خصوصی‌ترین موضوع زندگی شما حتی چیدمان خانه‌ و نحوه میهمان‌نوازی‌تان برنامه دارم. به شما بارها نشان می‌دهم که چه ایراداتی دارید و با خط‌ کش‌هایی که به فراخور زندگی خودم ترسیم کرده‌ام کجروی شما را اندازه می‌گیرم.
در عین حال شما را دائماً در فضایی از حسرت و افسوس غوطه‌ور می‌سازم. شما حسرت داشتن همسری مانند همسر من را خواهید داشت. حسرت داشتن فرزندان زیبا و شیرین‌زبانی چون فرزندان من را خواهید داشت و برای تک‌تک لوازمی که به خانه زندگی‌ام اضافه می‌کنم، ساعت‌ها خواهید گریست.
شما در حسرت عکس‌هایی که در آتلیه‌ها انداخته‌ام از شکل و هیکل خودتان بیزار خواهید شد و در حسرت تمامی لبخندهایی که گویای شادی، لذت و نشاط و خوشبختی من است، زندگی خود را در خلأ و فاقد جذابیت خواهید دید.
در کنار همه اینها با تبلیغاتی که بارگذاری می‌کنم، شما را به خرید و خرید، مصرف و مصرف بیشتر ترغیب خواهم کرد. کاری خواهم کرد که حتی به خاطر رقابت با سایر دوستان و افراد خانواده اگر چیزی را لازم ندارید هم تهیه کنید. آن‌قدر رنگ و لعاب به لوازم مصرفی خواهم داد تا جیب خودم از پول تبلیغات پر شود و شما را به یک مصرف‌کننده و ریخت و پاش‌گر حرفه‌ای تبدیل کنم.
واقعیت این است که هیچ آمار دقیقی از بلاگر‌ها و البته اگر بتوان به آنها عنوان بلاگر یعنی افرادی که مدافع، مروج و معرف اندیشه و تفکر خاصی هستند دانست، وجود ندارد، بویژه در حوزه سبک زندگی هر فرد عادی می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی بویژه اینستاگرام مدعی معرف سبک زندگی باشد. نه چهارچوبی برای این کار تعریف شده و نه قوانین آن‌قدر از خامی درآمده تا اگر کسی از سمت و سوی این افراد متضرر شد، به جایی پناه ببرد؛ اما در پی اتفاقات اخیر و اعتراضات چند ماه گذشته به نظر می‌رسد بلاگرهای سبک زندگی گرفتار یک تبعید اجباری و ناخواسته شده‌اند. درست در این بازه زمانی کسی حال و حوصله موضوعات مرتبط با مصرف‌گرایی  یا تصاویر جشن‌های تولد و ماهگرد و سالگرد ازدواج فلان فرد بزک کرده را ندارد. مردم در این روزها اخبار جدی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را دنبال می‌کنند و حتی ممکن است صفحات چنین اشخاصی را ترک کنند. باید از بلاگرهای سبک زندگی پرسید مگر نه این است که مسیر درست زندگی از سوی این افراد تعریف می‌شد، پس چرا در شرایط خاص و بروز مشکلات، دنیای صورتی آنها رنگ می‌بازد و پتک واقعیت بر سر کاربر فرود می‌آید و باید از کاربران پرسید که بر چه اساس استانداردهای خود را با عکس‌های روتوش شده، حساب شده و برنامه‌ریزی شده تعریف می‌کنند؟
آیا هر کاربری که در اینستاگرام است، نمی‌تواند به سادگی با فریب تصاویر و ویدیو‌ها آنچه تمایل دارد را غالب کند؟ شاید این برهه زمانی فرصت مناسبی بود که در انتخاب و دنبال کردن پیج‌ها بازنگری کنیم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8067/12/635245/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها