استراتژی کاربر یا سازمان محور

آیا گوگل‌پلی در حال بردن بازی انحصارطلبی است؟


خدمات گوگل‌پلی در حالی بی‌نهایت و برای کاربران آن موجب شگفتی است که در سیاست‌های جدید جایگاه کاربر به‌عنوان انتخابگر با لرزش محسوس همراه است. گوگل‌پلی برای ایرانی‌ها چیزی شبیه یک نمایشگاه مجازی اپ‌ها و برنامه‌های مختلف است که فقط با سرچ نام آن، اجازه دانلود و استفاده داده می‌شود. اما در کنار مراجعات قابل توجه به این سرویس از گوگل در روزهای اخیر اخبار قابل توجهی از آن به گوش رسیده که باور کاربرمحور بودن را به علامت سؤال تبدیل کرده است.

ویژگی متفاوت کشورها به تعبیر گوگل‌پلی
دسترسی به گوگل‌پلی نیازمند اینترنت مناسب است. این سرویس شما را به دنیایی از اپ‌ها هدایت می‌کند اما این دسترسی آیا با برخورد سلیقه‌ای مدیران گوگل‌پلی همراه است؟
در مقررات استفاده از این سرویس آمده است که «برای دسترسی به محتوا و استفاده از آن، می‌توانید از گوگل‌پلی برای مرور، مکان‌یابی، مشاهده، پخش جریانی، یا دانلود محتوا روی تلفن همراه، رایانه، تلویزیون، ساعت یا سایر دستگاه‌های پشتیبانی‌شده خود استفاده کنید. برای استفاده از گوگل‌پلی، به دستگاهی نیاز دارید که سیستم و الزامات سازگاری محتوای مربوطه، دسترسی به اینترنت فعال و نرم‌‌‌افزار سازگار را برآورده کند. در دسترس بودن محتوا و ویژگی‌ها بین کشورها متفاوت است و ممکن است همه محتوا یا ویژگی‌ها در کشور شما در دسترس نباشد. همچنین ممکن است برخی از محتوا برای اشتراک‌گذاری با اعضای خانواده در دسترس باشد. محتوا ممکن است توسط گوگل ارائه شود یا توسط اشخاص ثالثی که به گوگل وابسته نیستند در دسترس قرار گیرد که گوگل هیچ مسئولیتی در قبال محتوایی که از طریق گوگل‌پلی در دسترس است و منبعی غیر از گوگل داشته باشد، ندارد.»
این جملات به نوبه خود حاوی پیام‌های بی‌ برو و برگردی از سمت این سرویس است. از جمله اینکه ممکن است اپی مضر  بوده باشد اما مسئولیت آن برعهده گوگل نیست یا اینکه با کشورها برخورد سلیقه‌ای خواهد شد چنانکه برخی سرویس‌های گوگل نیز به فیلترشکن احتیاج داشته باشند در خود ایران هم قابل ارائه نیست یا حداقل کاربر نمی‌تواند به محتواها دسترسی داشته باشد.

فیلتر کردن اسنپ و حذف رقبا
در خبرهای هفته‌های اخیر آمده است که گوگل‌پلی برخی اپ‌ها و برنامه‌ها را حذف کرده و اجازه دانلود نمی‌دهد. اسنپ، تپسی، سروش، بله و آی‌گپ با دریافت ایمیلی از سوی گوگل در جریان این فیلتر قرار گرفته‌اند و از قضا در حالی که انتخاب کاربر برای گزینش اپ محدود شده، علت این حذف، تحریم‌ها اعلام شده است.
این در حالی است که کاربران ایرانی در ماه‌های اخیر حتی دسترسی راحتی به گوگل‌پلی نداشتند و به‌دلیل کندی اینترنت برای دانلود برنامه‌ها با مشکل مواجه می‌شدند.
تا اینجای ماجرا تصویری از گوگل‌پلی است که مدعی است مدافع کاربر است و نمی‌خواهد اپ‌های نامناسب در اختیار او باشد. این ادعا البته در حالی مطرح می‌شود که به‌عنوان مثال با فیلتر برخی پلتفرم‌ها تمامی تبادلات روزمره شهروندان ایرانی در اپ‌های داخلی انجام می‌شود یا اپی مانند اسنپ و تپسی جزو پرکاربردترین اپ‌ها برای ایرانی‌ها است.
در این میان کاربری که رسانه مدعی است و حامی او، بیشترین دود را به چشم  خود می‌بیند. از طرفی ماجرای جدید گوگل‌پلی که تکذیب پرداخت پول برای خارج کردن رقبا از دور بوده نیز نشان می‌دهد در جنگ رسانه‌ها، گوگل نیز کم بهره نبرده و به‌دنبال اعمال سیاست‌ها به دنبال سود خود است.
اپیک مدعی شده است گوگل 360 میلیون دلار به اکتیویژن و 30 میلیون دلار به ریوت پول داده تا فروشگاه‌های اپ خود را راه‌اندازی نکنند و این در حالی است که گوگل این ادعا را تکذیب کرده است. در بازار داغ رسانه‌ها آیا بیشترین مجروح از سوی کاربران نیست و آیا رسانه‌های مدعی کاربرمحوری به واقع انتخاب را به عهده کاربر گذاشته‌اند؟ یا ترجیح می‌دهند در بازی‌های سیاسی- رسانه‌ای سهم داشته باشند و از قافله عقب نمانند؟

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8067/13/635252/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها