صدها نفر در رام‌الله و بر خی نقاط فلسطین اشغالی برای همبستگی با شهدای جنایات اخیر رژیم‌صهیونیستی اعتصاب کردند

اعتصاب و استشهاد در کرانه باختری


زهره صفاری/ شهادت 5 فلسطینی از جمله دو برادر در درگیری‌های گسترده کرانه باختری با واکنش‌های جهانی همراه شد و گروه مقاومت فلسطینی عرین‌الاسود نیز با صدور بیانیه شدیداللحنی با وعده خونخواهی شهدا در وقایع اخیر، دیروز را روز خشم عمومی در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از سایت فلسطین الیوم، در حالی که آمارها نشان می‌دهد فلسطین در سال‌ جاری پرشمارترین تعداد شهدا را از سال 2006 تاکنون ثبت کرده است و از آغاز سال 2022 تاکنون دست‌کم 200 فلسطینی از جمله 47 کودک به شهادت رسیده و قریب به 8900 نفر نیز مجروح شده‌اند، گروه فلسطینی عرین‌الاسود دیروز را روز خشم عمومی، اعتصاب، عزا و بسیج عمومی در سراسر فلسطین اعلام کرد. در بیانیه این گروه آمده است: «قسم می‌خوریم خون شهدا هرگز هدر نخواهد رفت و هر وعده‌ای که دادیم، محقق خواهد شد. با وجود شرایط بد اقتصادی و در حالی که خون‌ها به زمین ریخته می‌شود، روز عادی وجود ندارد.» این بیانیه و فراخوان برای اعتصاب و برپایی روز خشم پس از آن صادر شد که خبرها حاکی از آن بود، 5 فلسطینی از جمله دو برادر 22 و 21 ساله‌ای که در درگیری‌های شامگاه سه‌شنبه به شهادت رسیدند، برای ملاقات به روستای کفرعین در غرب رام‌الله رفته بودند. به گزارش الجزیره به نقل از خبرگزاری وفا، ارتش رژیم‌صهیونیستی در پی این جنایت با صدور بیانیه‌ای اقدام به توجیه تیراندازی نظامیان خود کرد و مدعی شد نظامیان این رژیم در پاسخ به پرتاب سنگ و مواد منفجره این دو برادر به آنها شلیک کرده‌اند، اما این تنها جنایت شامگاه سه‌شنبه رژیم‌صهیونیستی علیه فلسطین نبود. یورش نظامیان صهیونیست به منطقه‌ای در نزدیکی الخلیل نیز به شهادت یک فلسطینی و مجروح شدن 8 نفر دیگر منجر شد و رژیم‌صهیونیستی این‌بار هم تیراندازی نظامیانش را دفاع از خود عنوان کرد. همچنین دو شهید دیگر در رام‌الله هدف حمله صهیونیست‌ها قرار گرفتند.
واکنش‌ها به جنایات رژیم‌صهیونیستی
جنایات روزهای دوشنبه و سه‌شنبه رژیم‌صهیونیستی واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت. محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان، این جنایات را تقبیح و محمود عباس، رئیس تشکیلات نیز کشتار روزانه فلسطینی‌ها را اعلام جنگ عنوان کرد. همچنین سخنگوی جنبش حماس تشدید جنایات و تروریسم در فلسطین را با تشدید حملات مقاومت همراه دانست. در همین حال به نوشته سایت سازمان ملل، «تور ونزلند» نماینده ویژه سازمان ملل در امور فلسطین نیز گفت: «بعد از دهه‌ها مقاومت، اشغال غیرقانونی و مذاکرات بی‌حاصل، بار دیگر تنش‌های فلسطین به نقطه اوج خود رسیده و ضروری است جامعه بین‌المللی برای به جریان انداختن راهکار دو دولتی و حل این بحران گام بردارند.»
در همین حال احمد ابوالغیط، دبیرکل سازمان ملل با انتقاد از سکوت جهانی درقبال جنایات علیه فلسطین، خواستار به رسمیت شناختن این کشور و عضویت دائم آن در سازمان ملل شد و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز ابراز امیدواری کرد هر چه سریع‌تر مذاکرات میان فلسطین و رژیم‌صهیونیستی از سر گرفته شود.
ضربات استشهادی فلسطین
همزمان با درگیری‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی، رسانه‌های فلسطین خبر دادند مبارزان مقاومت بامداد دیروز یک ایست بازرسی در شمال قدس اشغالی را  هدف قرار داده‌اند. به نوشته العالم، به این پست در «قلندیا» با یک نارنجک دست‌ساز حمله شده است.  در پی این عملیات، «مهدی المشاط» رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن با تبریک عملیات قهرمانانه ملت فلسطین گفت: «اطمینان دارم نهضت جهادی در فلسطین نقش مهمی در تسریع زوال رژیم‌صهیونیستی ایفا خواهد کرد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8067/3/635274/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها