آمار وزارت راه و شهرسازی از ساخت و ساز نشان می‌دهد

700 هزار واحد نهضت ملی مسکن در مرحله ساخت


گروه اقتصادی/ نهضت ملی مسکن برنامه ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در 1314 شهر است. تعداد ثبت‌نامی‌های دریافت مسکن در این برنامه بالغ بر 5 میلیون و 600 هزار نفر است که یک میلیون و 300 هزار نفر واجد شرایط تخصیص پروژه هستند. با توجه به اینکه ثبت‌نام از متقاضیان نهضت ملی مسکن ادامه دارد بنابراین بر تعداد واجدین شرایط افزوده خواهد شد.
طبق آخرین آماری که وزارت راه و شهرسازی به عنوان مجری برنامه نهضت ملی مسکن ارائه کرده در حال حاضر 700 هزار واحد مسکونی در قالب این برنامه به مرحله اجرا رسیده و ساخت آن شروع شده اما پیشرفت فیزیکی واحدها متفاوت است. اما به گفته تقی رضایی، معاون سازمان ملی زمین و مسکن، برخی واحدها آماده بهره‌برداری است.
ثبت‌نام نهضت ملی مسکن در ۱۶ استان
در مرحله هشتم ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن امکان نام‌نویسی در ۱۶ استان از جمله مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری و خراسان شمالی وجود دارد.
با توجه به ظرفیت‌های موجود باقیمانده از مرحله هشتم ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن، امکان نام‌نویسی در ۱۶ استان شامل آذربایجان شرقی، ایرانشهر (جنوب سیستان و بلوچستان)، بوشهر، کرمان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، لارستان (فارس)، جنوب کرمان، گلستان، مازندران، مرکزی و هرمزگان وجود دارد.
بر اساس این گزارش متقاضیان برای ثبت‌نام باید به سامانه وزارت راه و شهرسازی مراجعه کنند. این ظرفیت‌های خالی در راستای مرحله هشتم ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن است که شهریور امسال آغاز شده بود. با توجه به رویکردهای اخیر وزارت راه و شهرسازی، مهلت زمانی برای ثبت‌نام نهضت ملی مسکن تعیین نمی‌شود و در واقع نام‌نویسی تا تکمیل ظرفیت ادامه دارد.
در صورت تأمین زمین در سایر شهرهای کشور در هر زمان سامانه در این شهرها نیز به‌تدریج بازگشایی و اسامی شهرها به لیست اضافه می‌شود. بر اساس برنامه آن دسته از شهرهایی که در هر فاز ثبت‌نام اعلام ظرفیت مازاد کرده بودند، ظرفیت مازاد باقیمانده آن به مرحله بعدی انتقال داده می‌شود و امکان تکمیل ظرفیت مازاد اعلام شده در فاز قبلی همچنان وجود دارد. متقاضیان مسکن در شهرهای جدید، باید سابقه سکونت لازم در شهر محل سکونت ذکر شده در این جدول را داشته باشند.
اجرای ۹۵۷ پروژه مسکن خودمالکی در استان تهران
با توجه به کمبود یک میلیون مسکن در شهر تهران و همچنین تعداد بالای متقاضی در استان تهران، نهضت ملی مسکن در چند شهر استان تهران نیز اجرا می‌شود اما در شهر تهران این برنامه فقط به‌صورت خودمالکی اجرا می‌شود و زمین از طرف دولت تخصیص داده نمی‌شود. خلیل محبت‌خواه، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در خصوص ساخت مسکن در شهر تهران گفت: قرارداد ۵۳ هزار و ۲۱۴ واحد مسکن نهضت ملی خودمالکی در شهر تهران و سایر شهرهای استان شروع شده و از این تعداد تاکنون ۳۲۹۲ واحد مسکن ملی منجر به پرداخت تسهیلات شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ادامه داد: این تسهیلات در تهران و ۴۸ شهر استان به‌ترتیب میزان ۴۵۰ و ۳۰۰ میلیون تومان مختص هر واحد انجام شده و در چهار سال پرداخت می‌شود.
وی مجموع پیشرفت پروژه‌های خودمالکی استان را ۵۳ درصد عنوان کرد و از سازندگان و انبوه‌سازان خواست از فرصت تسهیلات مسکن ملی بهره برده و به این طرح بزرگ بپیوندند.
محبت‌خواه پلاک‌های واقع در بافت‌های فرسوده را مستعد ساخت و سازهای بسیار مناسب در طرح نهضت ملی مسکن عنوان کرد و یادآور شد: در این بافت‌ها شرایط تخفیف بسیار خوبی نیز توسط شهرداری، نظام مهندسی و دستگاه‌های خدمات‌رسان اعمال می‌شود.
اجرای۲۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن روستایی
از مجموع 4 میلیون واحد نهضت ملی مسکن 800 هزار واحد در روستاها ساخته می‌شود. در این خصوص مجید جودی معاون بنیاد مسکن با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۹۸ هزار واحد مسکونی روستایی نهضت ملی در مرحله بهسازی و بازسازی قرار دارد میانگین پیشرفت فیزیکی واحدهای آغاز شده را ۶۰ درصد عنوان کرد.
جودی در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاها و مسئولیت بنیاد در اجرای طرح بهسازی و نوسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی اعلام کرد: در حال حاضر ۱۹۸ هزار واحد مسکونی روستایی در دست اجراست که عمده آنها از آبان ماه سال گذشته آغاز شده است.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی میانگین پیشرفت فیزیکی واحدهای آغاز شده طرح نهضت ملی را در روستاها به‌طور میانگین ۶۰ درصد عنوان کرد.
جودی ادامه داد: با توجه به مصوبه‌ای که دولت در شهریورماه برای افزایش تسهیلات مسکن روستایی برای هر واحد به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان ابلاغ کرد، بنیاد مسکن ۳۲ هزار نفر را برای دریافت تسهیلات معرفی کرد که یکهزار و ۸۰۰ نفر بعد از ابلاغ مصوبه کار احداث و نوسازی واحدهای خود را آغاز کردند.
بنیاد مسکن به عنوان یکی از کارگزاران اجرای طرح نهضت ملی مسکن مسئولیت دارد سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در روستاها و شهرها اجرایی کند که ۲۰۰ هزار واحد آنها در شهرها و ۲۰۰ هزار واحد در روستاها هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8067/7/635288/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها