جنایت در کمال خونسردی


حسین فاطمی/ اعدام میدانی عمار مفلح، جوان فلسطینی در حواره واقع در جنوب نابلس که طی آن یکی از نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به صورت مستقیم و از فاصله بسیار نزدیک به وی شلیک کرد و او را به شهادت رساند، با واکنش‌های بسیاری همراه شده است.
به گزارش خبرگزاری وفا، ویدیوی مستندی که از محل حادثه شهادت عمار مفلح گرفته شده نشان می‌دهد، یک نظامی صهیونیست پس از درگیری فیزیکی با این جوان در مرکز حواره، مستقیم به او تیراندازی می‌کند و در ادامه دیگر نظامیان صهیونیست از نزدیک شدن شهروندان و آمبولانس‌ به این جوان و کمک به او جلوگیری می‌کنند تا در همان محل، به شهادت برسد.
در پی این رخداد، ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به شهادت عمار مفلح اعلام کرد، اعدام این جوان در نهایت خونسردی، جنایتی فجیع ضمن سلسله جنایت‌ها علیه ملت فلسطین است.  گروه فلسطینی عرین‌الاسود (بیشه شیرها) نیز از مردم کرانه باختری خواست به خیابان‌ها آمده و مسیر شهرک‌نشینان و نیروهای صهیونیستی را مسدود کنند.  به گزارش خبرگزاری وفا، عرین‌‌الاسود با تأکید بر اینکه در جریان یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به منطقه رأس العین در نابلس، با آنها در بیش از یک محور مقابله کرده است، اعلام کرد، رژیم صهیونیستی از این یورش دو هدف داشت؛ نخست بازداشت یکی از نیروهای مقاومت و دوم رصد شیوه مقابله مقاومت با نیروهای صهیونیستی‌. عرین‌الاسود در پایان بیانیه خود که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است، از شهروندان و روزنامه‌نگارانی که در پی مستند کردن درگیری‌ها با دشمن هستند، خواست چهره نیروهای مقاومت یا مناطق حضور آنها را به تصویر نکشند.
واکنش قاره سبز
در پی حملات وحشیانه صهیونیست‌ها طی روزهای اخیر و به طور خاص به دنبال انتشار ویدیوی اعدام میدانی عمار مفلح، اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی شدید خود درباره افزایش خشونت‌ها علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری اشغالی، انجام تحقیقاتی درباره استفاده نظامیان رژیم صهیونیستی از نیروی کُشنده در حق غیرنظامیان فلسطینی را خواستار شد. وزارت خارجه فرانسه نیز بر لزوم توقف خشونت‌های روبه‌فزونی علیه فلسطینی‌ها در این منطقه و محاکمه عاملان آن تأکید کرد. به گزارش خبرگزاری «معا» فلسطین، نمایندگی اتحادیه اروپا در فلسطین با انتشار توئیتی نگرانی شدید خود را از افزایش سطح خشونت‌ها در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی ابراز داشت. در این توئیت آمده است: «تنها در ۷۲ ساعت گذشته ۱۰ فلسطینی به دست سربازان اسرائیلی کشته شدند و چیزی که به نظر می‌رسد، استفاده بیش از حد از نیروی کُشنده و قوه قهریه است. سال ۲۰۲۲ خونین‌ترین سال از ۲۰۰۶ بوده و تا این لحظه ۱۴۰ فلسطینی کشته شدند.»
اتحادیه اروپا در ادامه تحقیق درباره کشته شدن غیرنظامیان، تضمین محاکمه عاملان آن را خواستار شد. این اتحادیه همچنین تأکید کرد، طبق قوانین بین‌الملل استفاده از نیروی مهلک باید تنها به مواردی محدود باشد که تهدید جدی و قریب‌الوقوع جانی وجود داشته باشد.
علاوه بر این، وزارت خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را از درگیری‌های متعددی که از ۲۹ نوامبر در بخش‌های مختلف کرانه باختری اشغالی آغاز شده و در نتیجه آنها پنج فلسطینی به شهادت رسیدند، اعلام کرد و از تمامی طرف‌های ذی‌نفع خواست از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز یا یک‌جانبه خودداری کنند. فرانسه در بیانیه خود، از رژیم صهیونیستی خواست خشونت‌های روبه‌فزونی خود در کرانه باختری اشغالی علیه فلسطینی‌ها را متوقف کند و عاملان این خشونت‌ها را محاکمه کند.» فرانسه در پایان، بر پایبندی خود به قوانین بین‌المللی انسانی در مناطق تحت اشغال رژیم صهیونیستی و ماهیت غیرقانونی شهرک‌ها تأکید کرد. 
انتفاضه سوم جدی‌تر از همیشه
خشونت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان که بدون هیچ مجازاتی همچنان ادامه دارد، در ماه‌های اخیر باعث تأسیس گروه‌های جدید مقاومت شده است. به گزارش ایندیپندنت، پس از ظهور گروهی از نیروهای مقاومت فلسطینی موسوم‌ به «عرین‌الاسود» در کرانه باختری رود اردن، در چند ماه اخیر، گروه دیگری به نام «الکهف‌الاسود» مقابل نیروهای اسرائیل و شهرک‌نشینان یهودی قد علم کرده است که مقامات نظامی صهیونیست آن‌ را «میراث‌دار عرین‌الاسود» می‌دانند و درباره ظهور گروه‌های دیگری از این دست هشدار داده‌اند.
این نشریه تأکید کرده است: «در سال ۲۰۰۲ ارتش اسرائیل حمله سنگینی را برای سرکوب انتفاضه (خیزش) دوم در کرانه باختری راه انداخت و ویرانی‌های فراوانی را در شهر جنین، بویژه در اردوگاه جنین، به‌جا گذاشت و خشم جامعه بین‌المللی را برانگیخت. ارتش اسرائیل در آن وقت جنین را لانه زنبورها نامید و تلاش کرد ضربه مهلکی به مبارزان شهر و اردوگاه جنین وارد کند.»
این مقاله سپس اشاره کرده است: « پس از گذشت ۲۰ سال از آن ماجرا و درپی حمله‌های هوایی اسرائیل به شهر جنین، اکنون اردوگاه پناهندگان فلسطینی در جنین بار دیگر توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. اخیراً گروه‌های مختلف فعال فلسطینی در چهارچوب یک اتاق عملیات مشترک، فعالیت‌ها و عملیات‌های دفاعی خود را هماهنگ کرده‌اند. 
چنانچه شماری از نمایندگان ماسک‌پوش از این گروه‌های مسلح مختلف، در حالی‌ که در پارچه‌نویسی پشت سرشان نوشته شده بود لانه زنبورها، در یک نشست خبری مشترک، حاضر شدند و اظهار وجود کردند.» بنابر این گزارش، مبارزان فلسطینی‌ که در ماه‌های اخیر در جنین کشته شدند، از نظر سنی در حدود ۲۰ سالگی قرار داشتند؛ به این معنی که آنها در اثنای یورش ارتش رژیم صهیونیستی به جنین در سال ۲۰۰۲ به‌ دنیا نیامده بودند یا اینکه بسیار کوچک بودند و چیزی از آن فاجعه به‌ یاد ندارند، اما با وجود این، پیامدهای روانی آن محاصره هولناک و سرکوب انتفاضه، هنوز هم در اذهان نسل جدید باقی مانده است. پدیده ظهور گروه‌های مسلح جوان در کرانه باختری رود اردن، به منطقه جنین محدود نمی‌شود، بلکه گروه‌های مسلح دیگری متشکل از سازمان‌های مختلف فلسطینی در شهر نابلس نیز فعال هستند که معروف‌ترین آنها «عرین‌الاسود» است. 
همچنین به‌نظر می‌رسد گروه‌های مشابه دیگری نیز در طولکرم و خلیل، مشغول فعالیت‌اند. این گروه‌های مسلح که به سازمان‌های مختلف فلسطینی تعلق دارند و زیر یک چتر و یک پرچم، متحدانه و به‌طور مشترک فعالیت می‌کنند، مقاومت مسلحانه را بهترین وسیله برای دفاع از خود می‌دانند. افکار عمومی در فلسطین هم بیشتر به مقاومت مسلحانه باور دارد. 
بر اساس یک نظرسنجی که «مرکز مطالعات سیاسی و سنجش افکار عمومی فلسطین» انجام داده است، شرکت‌کنندگان در نظرسنجی این مرکز در پاسخ به این پرسش که «بهترین گزینه برای پایان‌دادن به اشغال و تشکیل دولت فلسطینی مستقل چیست؟»، ۴۱ درصد مبارزه مسلحانه، ۳۰ درصد مذاکره و ۲۴ درصد مقاومت مردمی را مؤثر دانسته بودند. ایندیپندنت در ادامه نتیجه گرفته است، این تحولات تأثیر مهمی بر سیاست‌گذاری‌های فلسطینیان در سال‌های آینده خواهد گذاشت. چون این گروه‌های مسلح که مردم فلسطین در کرانه باختری را نمایندگی می‌کنند، از روش‌های بی‌پیشینه‌ای در مبارزات مسلحانه استفاده می‌کنند و توجه بخش بزرگی از مردم فلسطین را به‌ خود جلب کرده‌اند، به ویژه که مردم فلسطین از همکاری امنیتی میان تشکیلات خودگردان فلسطین و ارتش رژیم صهیونیستی، خشمگین و متنفرند. محبوبیت و نفوذ این گروه‌های مسلح نوظهور همچنین دلالت بر این دارد که رد توافق امنیتی در اولویت مردم فلسطین قرار دارد و احتمال زیاد می‌رود که افراد فراوانی از مردم را به مبارزه مسلحانه علیه تل‌‌آویو بکشاند.  خلاصه اینکه گروه مقاومت «الکهف‌الاسود» اکنون به کابوسی برای سران این رژیم مبدل شده است و تا زمانی‌ که فلسطینیان به حقوق مسلمشان دست نیابند، گروه‌های دیگر از این دست نیز درپی هم به صحنه خواهند آمد و خواب صهیونیست‌ها را پریشان‌تر 
خواهند کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8069/4/635478/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها