اتحادیه اروپا، گروه هفت و استرالیا در سیاستگذاری جدید خود علیه مسکو، برای هر بشکه نفت خام سقف قیمت گذاشتند

آغاز جنگ نفتی غرب علیه روسیه


زهره صفاری/ پس از توافق کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اعمال محدودیت بهای نفت وارداتی روسیه به 60 دلار در هر بشکه، کشورهای عضو گروه هفت و استرالیا نیز به این تصمیم چراغ سبز نشان دادند. این توافق در حالی قرار است تا یک سال دیگر تمدید شود که مسکو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده حاضر به فروش نفت به تحریم‌کنندگان نخواهد بود.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، اتحادیه اروپا از چندی قبل بر سر این اعمال محدودیت به اجماع رسیده بود اما چنین اقدامی برای نهایی شدن به رأی موافق ورشو نیز احتیاج داشت که در نهایت روز جمعه مقامات لهستانی به آن پاسخ مثبت دادند. به این ترتیب این محدودیت با رأی موافق اتحادیه اروپا، گروه هفت و استرالیا از روز دوشنبه 5 دسامبر همزمان با آغاز تحریم واردات محموله‌های دریایی نفت روسیه اجرا خواهد شد. در عین حال یک مقام ارشد اوکراینی با استقبال از این تصمیم خواستار کاهش این رقم تا 30 دلار برای هر بشکه شد تا از این طریق کی‌یف با کمک حامیانش بتواند ضربه اقتصادی سنگین‌تری را به روسیه وارد آورد.
اما آنچه این تعیین سقف قیمت نفت از سوی کشورهای غربی به جهان تحمیل می‌کند تنها اختلال در بازار فروش نفت روسیه به جهان نیست بلکه می‌تواند نه‌تنها بحران انرژی را به وخامت بکشاند که تورم ناشی از هزینه‌های سوخت را بشدت تشدید کند. به نوشته یورونیوز، با این حال بسیاری از منتقدان معتقدند این سقف تعیین شده به حد کافی پایین نیست تا بتواند یکی از منابع اصلی درآمدی روسیه را به چالش بکشاند. در عین حال کشورهای غربی بویژه اروپایی‌ها در حالی تصمیم به این اقدام گرفته‌اند که بحران انرژی در کشورهای قاره سبز جدی شده و افزایش هزینه‌های زندگی، دولت‌ها را با اعتراضات گسترده روبه‌رو کرده است.
براساس توافق جدید اتحادیه اروپا و کشورهای عضو گروه هفت در صورتی که معامله فراتر از سقف تعیین شده با روسیه صورت گیرد، ارائه خدمات مجاز حمل و نقل دریایی(مانند بارگیری، بیمه و...) برای شرکت‌ها ممنوع خواهد بود.
موضع سخت روسیه
ولادیمیر پوتین پیش‌تر اعلام کرده بود که حاضر به فروش نفت به کشورهای اعمال‌کننده سقف قیمت نیست و با هر کشوری که بخواهد این اقدام را در قبال روسیه داشته باشد بشدت برخورد خواهد کرد. این در حالی است که مسکو دومین صادرکننده بزرگ نفت خام جهان، به تازگی بازار هدف خود را نیز با تأمین نفت هند، چین و کشورهای آسیایی به سوی شرق گردانده است. به نوشته اسپوتنیک، سفارت روسیه در واشنگتن نیز در بیانیه‌ای تأییدی بر اظهارات چندی قبل پوتین گذاشته است: «بدون شک نفت روسیه در بازار جهانی مشتریان خود را پیدا می‌کند. 
تنها نتیجه این اقدام بی‌اعتمادی گسترده و افزایش بهای مواد اولیه خام برای مشتریان است. ضمن اینکه از این پس هیچ کشوری نمی‌تواند از تعیین سقف قیمت کشورها برای کالاهایش به خاطر دلایل سیاسی در امان باشد.»
در ادامه این بیانیه سفارت روسیه آمده است: «کشورهای غربی به دنبال شکل دهی دوباره به اصول اساسی سیاستگذاری‌های بازار آزاد هستند، غافل از اینکه این بی‌ثباتی در بازار انرژی دست آخر به زیان خودشان می‌شود. 
از سوی دیگر استراتژیست‌ها در واشنگتن که پشت شعارهای پرطمطراق برای ایجاد امنیت انرژی در کشورهای توسعه یافته پنهان شده‌اند، در حال حاضر در برابر این بی‌ثباتی بازار انرژی سکوت اختیار کرده و سعی در توجیه آن دارند.»
قیمت هر بشکه نفت روسیه در حال حاضر حدود 65 دلار در نوسان است که این رقم اندکی بالاتر از سقف تعیین شده اروپا به شمار می‌رود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8069/4/635479/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها