اخبـــار


ریچارد‌ هاس: اجماع در  امریکا وجود ندارد

ریچارد ‌هاس، یکی از برجسته‌ترین اندیشمندان و نویسندگان پیشرو سیاست خارجی امریکا و رئیس شورای روابط خارجی و یکی از مقامات سابق کاخ سفید در مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره انگلیسی به تشریح وضعیت کنونی امریکا در جهان پرداخت. به گزارش ایسنا، ریچارد‌ هاس در این گفت‌وگو درباره اینکه آیا نقش بین‌المللی ایالات متحده افول کرده و از این پس نقش کمرنگ‌تری در نظم جدید جهان خواهد داشت، گفت: «بله، چند مسأله مهم وجود دارد که این شرایط را به وجود می‌آورد. یکی از آنها پدیدار شدن مجدد تنش‌ها میان قدرت‌های بزرگ متخاصم است که بسیاری فکر می‌کردند با پایان جنگ سرد تمام شده اما اکنون امریکا خودش را در وضعیتی می‌بیند که با دو قدرت متخاصم یعنی روسیه و چین و دو قدرت متوسط یعنی ایران و کره شمالی سر و کار دارد.» او مسأله دیگر را این دانست که «امریکا به طور اساسی به عنوان یک کشور تغییر کرده و دیگر چیزی تحت عنوان اجماع درباره سیاست خارجی امریکا وجود ندارد. در واقع در امریکا دیگر هیچ اجماع نظری درباره هیچ چیزی وجود ندارد. اختلاف و دودستگی در بین ما از همیشه بیشتر شده است.»

بازداشت یکی دیگر از رهبران شیعه در عربستان

رژیم آل سعود در ادامه سیاست‌های سختگیرانه خود علیه شیعیان عربستان، برای دومین بار در یک سال اخیر شیخ کاظم العمری، از رهبران شیعه در این کشور را بازداشت کرد. به گزارش العالم، شیخ کاظم العمری، فرزند علامه محمد العمری، روحانی فقید و از شخصیت‌های مذهبی برجسته در مدینه منوره است. او پیشتر دوم آگوست 2010 توسط گروهی از عناصر تحقیقات عمومی شهر مدینه در مزرعه پدری‌اش بازداشت شده بود. این مجموعه که دفتر شیخ و یک مسجد در آن واقع شده است و روزانه صدها نفر در آنجا نماز می خوانند، از مراکز مذهبی مهم مدینه است. در همین حال علی هاشم فعال سیاسی عربستانی فاش کرد نیرو‌های امنیتی سعودی شیخ کاظم العمری را درحالی بازداشت کردند که دو فرزند وی از هشتم آوریل امسال در بازداشت به سر می برند.  اقدامات حکومت آل سعود علیه رهبران شیعه در حالی است که مقامات سعودی این روزها شاهد تلاش و تکاپو برای تزئین وجهه این کشور در سطح بین المللی هستند.    
 
کابینه عراق تکمیل شد

پارلمان عراق دیروز تکلیف دو وزیر باقیمانده کابینه محمد شیاع السودانی را هم مشخص کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بغداد الیوم، مجلس عراق به بنگین عبدالله ریکانی به عنوان وزیر عمران و مسکن و شهرسازی ومشاغل عمومی و به نزار محمد سعید آمیدی به عنوان وزیر محیط زیست رأی داد. بنا بر بیانیه‌ای که از سوی پارلمان عراق منتشر شده است، 
رأی گیری با اکثریت مطلق انجام شد و ۲۰۸ نماینده پس از دادن رأی اعتماد به نامزدهای دو وزارتخانه، تکمیل کابینه را تصویب کردند. به این ترتیب، پارلمان به واسطه این رأی گیری، کابینه محمد شیاع السودانی را پس از کشمکش بسیار میان حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان تکمیل کرد. بنابر این گزارش، بنگین عبدالله ریکانی، وزیر عمران و مسکن و شهرسازی و مشاغل عمومی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ معاون وزیر حمل و نقل و از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ وزیر عمران و مسکن و شهرداری بوده است. نزار محمد سعید آمیدی، وزیر جدید محیط زیست نیز سابقه کار در دفاتر برهم صالح، فؤاد معصوم و جلال طالبانی را داشته است.

تظاهرات بحرینی‌ها  علیه سفر رئیس رژیم صهیونیستی

روز گذشته مناطق مختلف بحرین شاهد برگزاری تظاهراتی در رد عادی‌سازی روابط و محکومیت سفر رئیس رژیم صهیونیستی به منامه بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، مردم بحرین راهپیمایی‌هایی را در بیش از یک منطقه برای محکوم کردن سفر «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به منامه برگزار کردند. به گزارش العهد، منطقه «ستره» شاهد تظاهرات گسترده‌ای برای محکومیت سفر رئیس رژیم صهیونیستی به منامه و رد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و قاتلان ملت فلسطین بود. مردم مناطق «الدراز» و «کرانه» نیز تظاهراتی در رد عادی‌سازی روابط با تل‌آویو و محکوم کردن سفر هرتزوگ به منامه برگزار کردند. انتظار می‌رود هرتزوگ یکشنبه از بحرین و امارات دیدن کند با این حال، قبل از این سفر مسئولان صهیونیستی اعتراضاتی را زیر نظر گرفتند که شامل تهدیدات ضمنی جانی برای رئیس رژیم صهیونیستی و درخواست صریح برای عدم حضور او در این منطقه است. این سفر در حالی انجام می‌شود که ایتمار بن گویر، رهبر حزب «قدرت یهودی» که قرار است وزیر امنیت ملی دولت آتی رژیم صهیونیستی باشد در مراسم «روز ملی امارات متحده عربی» در سفارت این کشور در اراضی اشغالی شرکت کرد و گفت: «بدون هیچ امتیازی یا بدون تسلیم شدن می‌توانیم به صلح با اعراب دست یابیم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8069/4/635480/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها