گزارش «ایران» از جزئیات وصول مالیات در هشت ماهه سال جاری

درآمد مالیاتی 8 ماه امسال بالاتر از کل پارسال


درآمدهای مالیاتی در پایان هشت ماهه سال جاری از مرز 310 هزار میلیارد تومان گذشت. بدین ترتیب با دریافت 144 هزار میلیارد تومان دیگر در چهارماهه باقی مانده سال، رقم پیش‌بینی شده در قانون بودجه امسال محقق می‌شود. از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه، بیش از 68.5 درصد از هدف بودجه محقق شده است. قانون بودجه 1401 تا پایان سال‌جاری وصول 454 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی را تکلیف کرده است که با توجه به روند وصول در هشت ماهی که از سال گذشته نشان می‌دهد که به طور قطع این رقم محقق خواهد شد. براین اساس در هشت ماهه امسال بیش از کل سال گذشته مالیات وصول شده است. در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۰۶ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی از محل منابع مالیات‌های مستقیم و کالاها و خدمات وصول شده است که این رقم رشد ۵۹ درصدی و تحقق ۱۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. این میزان تحقق در درآمدهای مالیاتی در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این اتفاق بزرگ حاصل اجرای برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم و افزایش کوشش مالیاتی در حوزه‌های گوناگون از جمله مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مؤدیان جدید، تسریع در وصولی معوقات مالیاتی، تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی و اصلاح فرایندهای حسابرسی و دادرسی مالیاتی بوده است. رویکرد اصلی سازمان امور مالیاتی کشور در فرایند مالیات‌ستانی این بوده است که ضمن برنامه‌ریزی هدفمند برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، رشد درآمدهای مالیاتی با تکیه بر اطلاعات شفاف، دقیق و بدون فشار بر مؤدیان دارای پرونده و منضبط انجام گیرد و به گونه‌ای عمل شود که با تمرکز بر پایه‌های جدید مالیاتی، حتی از بار مالیاتی بخش تولید نیز کاسته شود.
112 هزار میلیارد تومان مالیات بیشتر از سال قبل
براساس آمار و اطلاعات مجموع درآمدهای مالیاتی در هشت ماهه سال گذشته 198 هزارمیلیارد تومان بوده است. بنابراین وصول مالیات در هشت‌ماهه امسال 56.5 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است. درواقع رقم وصولی مالیات‌ها تا پایان آبان ماه امسال درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته 112 هزارمیلیارد تومان بیشتر شده است. به عبارت دیگر هر ماه 14 هزار میلیارد تومان بر درآمدهای مالیاتی کشور افزوده شده است. در هشت ماهه امسال، به طور متوسط ماهانه بیش از 38.8 هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است که متوسط این رقم برای هر روز هزار و 295 میلیارد تومان، برای هر ساعت 53.9 میلیارد تومان و در هر دقیقه 899 میلیون تومان بوده است. بدین ترتیب کنتور مالیات کشور در هر دقیقه 899 میلیون تومان به حساب خزانه کشور واریز کرده است. از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه امسال، از بیش از 310 هزارمیلیارد تومان مجموع درآمدهای مالیاتی، بیش از 194 هزارمیلیارد تومان مربوط به مالیات‌های مستقیم و بیش از 116 هزارمیلیارد تومان متعلق به مالیات کالاها و خدمات بوده است.
سهم 127 هزارمیلیارد تومانی اشخاص حقوقی از تأمین درآمدهای مالیاتی
براساس جزئیات درآمدهای مالیاتی هشت ماهه امسال، مالیات اشخاص حقوقی به عنوان یکی از منابع تأمین مالیات‌ها، بیش از 127 هزار میلیارد تومان وصولی داشته است. در زیرمجموعه این بخش، عملکرد شرکت‌های دولتی 8 هزار و 877 میلیارد تومان و مالیات علی الحساب اشخاص حقوقی دولتی 9 هزار و 659 میلیارد تومان بوده است. این درحالی است که مالیات پرداخت شده توسط اشخاص حقوقی غیردولتی یا همان شرکت‌های خصوصی 108 هزار و 343 میلیارد تومان بوده است. همچنین در زیرمجموعه مالیات اشخاص حقوقی، مالیات وصولی از نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی 132 میلیارد تومان و مالیات شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به آستان قدس 109 میلیارد تومان بوده است.
دریافت 55 هزار میلیارد تومان مالیات از درآمدها
در بخش مالیات بردرآمدها یکی دیگر از منابع تأمین مالیات‌ها، در هشت‌ماهه امسال، رقم وصول شده ازاین بند 55 هزار و 411 میلیارد تومان بوده است. در زیرمجموعه این بخش نیز مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی کشور14 هزار و 258 میلیارد تومان و مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی 18 هزار و 558 میلیارد تومان بوده است. همچنین دراین دوره 18 هزار و 900 میلیارد تومان از مشاغل مالیات دریافت شده است. مالیات مربوط به مستغلات نیز به 3 هزار و 256 میلیارد تومان می‌رسد.
مالیات بر ثروت 11 هزار میلیارد تومان
در بند مالیات بر ثروت که پایه‌های مالیاتی جدید دراین بخش تعریف شده است نیز درآمد مالیاتی به 11 هزار و 434 میلیارد تومان می‌رسد. از این رقم هزار و 287 میلیارد تومان مربوط به مالیات بر ارث بوده است و مالیات اتفاقی هم 35 میلیارد و 754 میلیون تومان سهم داشته است.درمیان منابع وصول مالیات بر ثروت مالیات نقل و انتقال سرقفلی، سهام و املاک هم سه پایه مالیاتی است که دراین مدت به ترتیب هزار و 5.3 میلیارد تومان، 3 هزار و 666 میلیارد تومان و 3 هزار و 69 میلیارد تومان کسب درآمد داشته است.مالیات حق تمبر و اوراق بهادار هم با هزار و 475 میلیارد تومان یکی دیگر از زیرمجموعه‌های این بخش محسوب می‌شود. ازسوی دیگر پایه‌های مالیاتی جدیدی که طی سال‌های اخیر برای مسکن و خودرو تعریف شده است، در این بخش دیده می‌شود. در هشت ماهه امسال درمجموع 20 میلیارد و 516 میلیون تومان از واحدهای مسکونی گران قیمت و لوکس دریافت شده است. مالیات دریافتی از خودروهای لوکس و گران قیمت نیز 375 میلیارد تومان بوده است. همچنین مالیات مربوط به واحدهای مسکونی خالی از سکنه یک میلیارد و 438 میلیون تومان برای دولت درآمد به همراه داشته است.
دربخش مالیات‌های مستقیم که بالاترین سهم را درتأمین درآمدهای مالیاتی برعهده دارد، 2 هزار و 560 میلیارد تومان از محل مالیات بر فروش فرآورده‌های نفتی و مالیات بر بنزین تأمین شده است. مالیات عوارض خروج مسافران از کشور هم دراین مدت هزار و 413 میلیارد تومان بوده است. سیگاری‌ها هم از محل مالیات بر فروش سیگار 855 میلیارد تومان در تأمین درآمدهای مالیاتی سهم داشته‌اند. علاوه براین، درآمد دولت از مالیاتی که از نقل و انتقال خودرو تعیین شده است به 4 هزار و 927 میلیارد تومان می‌رسد. رقمی که برای شماره‌گذاری خودرو نیز 4 هزار و 806 میلیارد تومان بوده است. گفتنی است، از ابتدای سال تا پایان هشتمین ماه سال، 82 هزار و 340 میلیارد تومان سهم مالیات بر ارزش افزوده بوده است.
جهش درآمدهای مالیاتی همزمان با حمایت از مؤدیان
هرچند در دوره فعالیت دولت سیزدهم شاهد جهش درآمدهای مالیاتی و رکوردشکنی آن هستیم، اما این به معنای فشار بیشتر بر مؤدیان نبوده است چرا که سازمان امورمالیاتی از محل شناسایی مؤدیان جدید و جلوگیری از فرار مالیاتی بخش عمده‌ای از وصولی را تأمین کرده است. در همین راستا در کنار کاهش پنج درصدی مالیات تولیدکنندگان برای حمایت از این بخش، سازمان امور مالیاتی در سال ۱۴۰۱ با هدف رعایت حال مؤدیان در شرایط سخت اقتصادی و آسیب‌های ناشی از بیماری کرونا چندین اقدام اساسی و در عین حال حمایتی انجام داد. یکی از این اقدامات این بود که حد نصاب مقرر در تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم از 10 برابر به صد برابر افزایش یافته تا طیف وسیع‌‏تری از مؤدیان مالیات بر درآمد مشاغل را در چتر حمایتی خود با تعیین مالیات مقطوع نسبت به رقم مالیات سنوات گذشته و محدود کردن سقف افزایش مالیات بر درآمد مشاغل برای عملکرد سال ۱۴۰۰ با وجود در اختیار داشتن اطلاعات حساب فروش مؤدیان، قرار دهد.
همچنین ضریب سود فعالیت را برای عملکرد سال ۱۴۰۰ به میزان ۵۰ درصد کاهش داده است، این بدین معنی است که نه تنها سازمان امور مالیاتی کشور مالیات جدیدی وضع ننموده است بلکه از حداکثر ظرفیت و اختیارات قانونی خود برای حمایت از صاحبان مشاغل و حرف و محیط کسب و کار بهره برده است.  

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8069/8/635486/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها