با توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم تا پایان برنامه هفتم

صادرات محصولات کشاورزی به 16 میلیون تن می‌رسد


امین محمودی
خبرنگار

آمارهای جهانی نشان می‌دهد در سراسر جهان یک میلیارد و 400 میلیون هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی است که 9 میلیارد و 100 میلیون تن محصول تولید می‌شود.
ایران نیز با داشتن چهار اقلیم مختلف آب و هوایی شرایط بسیار مطلوبی در قیاس با کشورهای همسایه برای تولید محصولات کشاورزی دارد از این رو سالانه حدود 14 میلیون هکتار از اراضی کشور به زیر کشت محصولات زراعی و باغی کشاورزی می‌رود که از این میزان اراضی سالانه حدود 125 میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود.
برای تولید این میزان محصول کشاورزی چهار میلیون و 200 هزار نفر بهره‌بردار روزانه تلاش می‌کنند و آمارها حاکی از آن است که سرانه تولید هر بهره‌بردار ایرانی حدود 30 تن است و در امنیت غذایی هر ایرانی حدود یک‌هزار و 500 کیلوگرم سهمش از تولیدات بخش کشاورزی است.
ازاین 125 میلیون تن محصول کشاورزی سالانه میزان کمی از آن روانه دیگر کشورها می‌شود به طوری که همین امر سبب شده همواره تراز تجاری محصولات کشاورزی طی سال‌های اخیر منفی شود.
افزایش دو برابری صادرات محصولات کشاورزی
آمارهای گمرک نشان می‌دهد در سال گذشته 8 میلیون و 502 هزار تن محصول کشاورزی به ارزش 5 میلیارد و 258 میلیون دلار روانه دیگر کشورها شده است که عمده صادرات ایران به مقصد کشورهای عراق، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس بوده است. اما به نظر می‌رسد افزایش دو برابری صادرات محصولات کشاورزی در دستور کار مسئولان قرار گرفته و در برنامه‌های بالادستی کشور نگاشته شده است به طوری که در این خصوص شاهپور علایی مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از هدف‌گذاری افزایش 
دو برابری صادرات محصولات کشاورزی تا پایان برنامه هفتم خبر داده است. از این‌رو به نظر می‌رسد تا پایان سال 1407 (پایان برنامه هفتم توسعه) شاهد صادرات بیش از 16 میلیون تن محصول کشاورزی به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار باشیم، هرچند که با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی محصولات کشاورزی تا سال‌های آینده بدون شک ارزش دلاری صادرات محصولات کشاورزی با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده و به بیش از 10 میلیارد دلار خواهد رسید.
توسعه دیپلماسی کشاورزی در دولت سیزدهم
با روی کار آمدن دولت سیزدهم و توسعه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه، شاهد افزایش صادرات محصولات کشاورزی به این کشورها هستیم به طوری که کشورهای حوزه اوراسیا از جمله روسیه و کشورهای چین و هندوستان به عنوان سه بازار بزرگ برای صادرات محصولات کشاورزی ایران به شمار می‌روند. به طوری که طی یکسال و نیم اخیر قراردادها و تفاهمنامه‌های زیادی برای صادرات محصولات کشاورزی با این سه کشور و دیگر کشورها به امضا رسیده است.
دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی
به طوری که طی این مدت چینی‌ها به دنبال واردات یک میلیون تنی میگو، مرکبات، سیب، زعفران، محصولات لبنی و پای مرغ هستند، صادرات آبزیان، سبزی و صیفی‌جات به اوراسیا افزایش قابل توجهی یافته، صادرات سیب به پاکستان بعد از 16 سال آزاد شده، ممنوعیت صادرات فلفل دلمه به روسیه و کیوی به هندوستان رفع شده و ایران تفاهمنامه‌های زیادی برای صادرات کلیه محصولات کشاورزی و دامی با کشورهای امریکای لاتین به امضا رسانده است. در این خصوص شاهپور علایی‌مقدم اظهار کرد: به‌طور عمده صادرات محصولات سبزی و تازه‌خوری به پنج کشور عضو اوراسیا انجام می‌شود که روسیه در صدر آنها قرار دارد.  وی افزود: صادرات به کشورهای عراق، افغانستان و حوزه خلیج فارس به‌دلیل مشکلات لجستیکی و بحث‌های کارگو و انتقال به جاهای دور است و مقداری از صادرات‌مان به اتحادیه اروپاست که کم است، ولی براساس عمده تفاهم‌نامه‌هایی که با روسیه امضا کردیم، بنا داریم که در سال 1402 صادراتمان را به این کشور 3 برابر کنیم.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: اکنون 9 ماه است که هیچ مشکلی در بحث صادرات فلفل دلمه‌ای، خیار و بادمجان نداریم، این نظمی است که تولیدکنندگان ما به خودشان گرفته‌اند، گلخانه‌های ما استانداردسازی شده  و مدیر کنترل کیفی تعیین شد و وزارت بهداشت همکاری بسیار خوبی با ما دارد.
صادرات مرکبات به چین
علایی‌مقدم در زمینه مرکبات استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بیان کرد: صادرات مرکبات به چین آغاز شده است. در بحث نارنگی و انواع مرکبات تولیدکنندگان و تجار می‌توانند ثبت‌نام کنند و سامانه کامل شده است و اگر به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان نباتات مراجعه کنند ظرفیت بسیار خوبی داریم که کشور چین به‌اندازه سه و چهار برابر تولید 5.5 میلیون تن ما مرکبات نیاز دارند، منتظریم تا تجار بیایند ثبت‌نام کنند.
ازسرگیری صادرات کیوی به هند از هفته آتی
 رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در بحث کیوی از 14 ماه گذشته به‌دلیل عدم رعایت مقررات و ضوابط، صادرات آن به کشور هند بسته شده بود. کیوی در کشور ما محصولی است که مزیت صادراتی دارد و حدود 200 هزار تن صادرات داریم که 34 هزار تن آن به کشور هند انجام می‌شد. وقتی صادرات بسته شود محصول روی دست کشاورز می‌ماند و در بحث ارزآوری با مشکل مواجه می‌شویم که با اقدامات انجام‌شده از این هفته صادرات کیوی به هند از سر گرفته خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8069/9/635492/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها