«ایران» از عملکرد صنایع بورسی در شش ماهه اول سال گزارش می‌دهد

افزایش 130 درصدی سود خالص صنعت شیرینی‌جات


سعید رشیدی نوبندگانی
 خبرنگار

​​​​​​​
با انتشار صورت‌های مالی میاندوره‌ای شرکت‌های بورسی فعال در صنعت شیرینی‌جات مشخص شد، این شرکت‌ها توانسته‌اند در نیمه اول سال 1401، سود خالص خود را بیش از 130 درصد نسبت به نیمه نخست سال 1400 افزایش دهند. همچنین بررسی آمار مقدار فروش این شرکت‌ها بیانگر این است، میزان فروش آنها در نیمه نخست سال‌جاری در مقایسه با شش ماهه ابتدایی سال قبل در حدود 5 درصد افزایش یافته است.
افزایش سود‌سازی صنعت شیرینی‌جات در بورس درحالی اتفاق افتاده که در ماه‌های ابتدایی سال آرد، شکر، روغن و دستمزد نیروی کار به عنوان مهمترین عوامل تأثیر‌گذار بر هزینه تمام شده تولیدات، با افزایش قیمت روبه‌رو شده بود و از این‌رو برخی کارشناسان اعتقاد داشتند، این مسأله می‌تواند از حاشیه سود آنها بکاهد. اما در ادامه شرکت‌ها توانستند مجوز‌های لازم را برای افزایش قیمت محصولات خود اخذ کنند و از این‌رو سود‌سازی آنها نیز افزایش یافت.
آمار مربوط به نرخ فروش محصولات این شرکت‌ها نشان می‌دهد، در شش‌ماهه نخست سال نرخ فروش انواع آبنبات و کارامل 74 تا 80 درصد، انواع تافی 75تا 80 درصد، انواع بیسکویت 100 درصد، انواع ویفر 101 درصد، انواع کیک 103 درصد، انواع پفک 120 درصد و انواع شکلات 70 درصد افزایش یافته است.
همچنین با وجود افزایش قیمت نهاده‌ها و قیمت نهایی محصولات شرکت‌ها، مقدار فروش صادراتی آنها در حدود 30 درصد کاهش یافته است. با این حال افزایش نرخ برابری ارز، ارزش ریالی صادرات این شرکت‌ها را در حدود 7 درصد افزایش داده است.
این موضوع نشان می‌دهد بخش عمده درآمدها و سود‌سازی شرکت‌ها نه از محل بهبود عملیات شرکت‌ها، بلکه از محل افزایش سطح عمومی قیمت‌ها اتفاق افتاده است.
با وجود افزایش سود‌سازی شرکت‌ها، آمار معاملات 8 ماهه ابتدایی سال نشان می‌دهد، ارزش سهام صنعت در حدود 10 درصد کاهش یافته و میانگین قیمت به درآمد سهام صنعت به سطح عدد 9.9 رسیده است.
شرکت‌های فعال در صنعت شیرینی‌جات به راحتی قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند
از آنجا که شیرینی و شکلات در لیست کالاهای اساسی قرار نمی‌گیرد، محصولات این صنعت مشمول اولویت قیمت‌گذاری نمی‌باشد و محصولات در فضای کاملاً رقابتی تولید و عرضه می‌گردد.
از طرف دیگر نهاده‌های تولیدی این صنعت (آرد، شکر، روغن، تخم مرغ و سایر افزودنی‌ها) طی سال‌های گذشته از طریق قیمت‌گذاری دستوری به بازار عرضه می‌شده و این موضوع فرصت خوبی را برای افزایش حاشیه سود صنعت شیرینی ایجاد کرده است.
بررسی روند فعالیت‌های شرکت‌های فعال در صنعت شیرینی‌جات نشان می‌دهد، این شرکت‌ها توانسته‌اند در مواجهه با افزایش قیمت نهاده تعامل خوبی را با مراجع مرتبط با قیمت‌گذاری کالاها ایجاد کنند و در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به سایر صنایع، مجوز افزایش قیمت محصولات نهایی خود را اخذ کنند. عملکرد خوب مدیران صنعت باعث شده تا سود‌سازی این شرکت‌ها طی سال‌های گذشته، از محل افزایش قیمت نهاده‌ها تأثیر کمتری بپذیرد.
جهش فناوری مهمترین عامل توسعه صنعت شیرینی در ایران
صنعتی شیرینی و شکلات یکی از شاخه‌های صنایع غذایی محسوب می‌شود که طی یک دهه گذشته توانسته با بهبود فناوری و نوآوری در روش‌های تولید و فروش، در ایران توسعه یابد و راه خود را برای رقابت در بازارهای جهانی هموار کند.  بازار اصلی این صنعت مربوط به مصرف کننده نهایی می‌شود و محصولات آن از طریق شرکت‌های پخش، عمده‌فروشان و فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد.
در سال‌های میانی دهه 70 و اوایل دهه 80 شرکت‌های فعال در این صنعت در ایران به سرعت افزایش یافت که این امر منجر به افزایش تولید و تنوع محصولات در بازار شد.
از این‌رو به دلیل گرایش ذائقه مردم به سمت شیرینی‌جات، طی این مدت افزایش تقاضا در بازار منجر به افزایش تولید شد و در ادامه نیز شرکت‌ها توانستند با ایجاد ظرفیت مازاد بر تقاضا در داخل، شرایط را برای ورود به بازار‌های جهانی هموار کنند. 
افزایش کیفیت محصول، کاهش بهای تمام شده محصولات، برند‌سازی و شناسایی بازارهای جدید و تشخیص درست کشش بازار، از جمله مواردی بوده که توانسته رشد پایدار محصولات این صنعت را تضمین کند و سود‌سازی فعالیت‌های آن را به همراه داشته باشد.
این شرکت‌ها با در اختیار داشتن واحدهای فعال تحقیق و توسعه توانسته‌اند ضمن بهبود بهره‌وری تولید، فروش خود را نیز بهینه کنند و تصمیم‌گیری در خصوص موجودی انبار و تنوع بخشی در محصولات را به بهترین شکل ممکن به انجام رسانند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8069/10/635501/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها