گزارش «ایران» از شایعات سیمانی در روزهای اخیر

سیمان زیر 50 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد


 گروه اقتصادی/ قیمت سیمان برخلاف ادعای برخی‌ها، کاهشی بوده است. در حال حاضر قیمت هر کیسه سیمان در بازار کمتر از 50 هزار تومان و در بورس کالا در حدود قیمت 33 تا 35 هزار تومان است. این در حالی است که مهرماه سال گذشته قیمت هر پاکت سیمان از 100 هزار تومان پیشی گرفته بود؛ اما وزیر صمت در اولین روز کاری خود در ساختمان خیابان سمیه وعده کاهش قیمت سیمان را داد و در کمتر از 15 روز قیمت این کالا کاهشی شد. حال در مقطع فعلی برخی‌ها می‌خواهند وضعیت بازار کالایی را مشکل دار جلوه دهند و فعالیت‌های دولت سیزدهم را در تنظیم بازار زیر سؤال ببرند. از هفته گذشته خبر افزایش قیمت سیمان رسانه‌ای و قیمت هر پاکت سیمان 80 هزار تومان اعلام شد. این موضوع در ابتدا از فعالان بازار پرس و جو شد، اما مشاهدات عینی نشان می‌داد که قیمت سیمان هیچ تغییری نکرده و حتی تقاضا برای خرید این کالای صنعتی افزایش نداشته است لذا دلیلی برای رشد قیمت سیمان نبود.
از طرفی برخی‌ها عنوان کردند که با ورود به فصل زمستان قیمت سیمان جهش خواهد یافت چرا که واحدهای سیمانی مانند سال‌های گذشته با کمبود گاز روبه‌رو خواهند شد. اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که از اوایل فصل پاییز، نشست‌های تخصصی با تولیدکنندگان سیمان در وزارت صمت برگزار شده و برای جلوگیری از هر گونه بحران برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است لذا در فصل زمستان 1401 هیچ کارخانه سیمانی تعطیل نخواهد شد و از طرفی قیمت‌ها نیز دستخوش تغییر نمی‌شود.
فعالان بازار و تولیدکنندگان سیمان معتقدند که دولت سیزدهم در کنترل قیمت سیمان موفق بوده است و همین امر تا حد زیادی جلوی افزایش قیمت مسکن را خواهد گرفت.
هر پاکت سیمان ۳۳ هزار تومان
روز گذشته مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تکذیب نرخ‌های ۷۰ تا ۸۰ هزار تومانی قیمت هر پاکت سیمان هم گفت: قیمت سیمان در هفته‌های گذشته افزایش نداشته است. سیف‌الله امیری افزود: افزایش قیمت سیمان نه تنها صحت ندارد، بلکه طی جلسه‌ای که با اعضای انجمن کارفرمایی سیمان و عاملان توزیع این کالا داشتیم، از ارزان شدن آن صحبت می‌کردند. او گفت: طی آخرین عرضه انجام شده در بورس که مربوط به هفته گذشته (پنجم تا یازدهم آذرماه) ‌است، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن از این محصول در بورس کالا عرضه شد و به همین میزان هم تقاضا برای آن وجود داشت. امیری تأکید کرد: اکنون قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان در بورس کالا ۳۳ هزار تومان و قیمت هر ۵۰ کیلوگرم فله‌ای آن ۲۹ هزار تومان است.
سوخت زمستانه سیمانی‌ها تأمین است
او بیان‌ داشت: به نظر می‌رسد نگرانی‌ها از کمبود گاز در فصل سرما، دلیل این شایعات باشد، اما خوشبختانه مشکل سوخت شرکت‌های سیمانی با تأمین مازوت مورد نیاز پیش از فصل سرما حل شده است.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریح‌ کرد: اکنون ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کلینکر در انبارها دپو شده که عمده مصرف سوخت در تولید سیمان نیز مربوط به آن است.
میزان مصرف داخلی سیمان در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۸.۴ میلیون تن بود درحالی‌که میزان مصرف داخلی این محصول در سال ۹۹ معادل ۶۳.۷ میلیون تن بوده،همچنین بیش از ۱۳.۶ میلیون تن صادرات سیمان و کلینکر بوده است. طبق برنامه ششم توسعه اقتصادی ظرفیت تولید سیمان تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به حدود ۱۲۰ میلیون تن (کسب جایگاه سومی در جهان)، صادرات ۳۲ میلیون تنی به کشور‌های منطقه و همچنین سهم اشتغال صنعت سیمان به ۲ درصد و سهم هزینه انرژی و آب به حدود ۷ درصد برسد که با توجه به سهل‌انگاری‌هایی که دولت گذشته داشته دستیابی به هدف یاد شده دور از دسترس است. در حال حاضر ایران هشتمین رتبه در بین کشور‌های تولید‌کننده سیمان جهان و چهارمین رتبه ظرفیت اسمی تولید در جهان را بعد از چین، هند، امریکا و ویتنام دارد، اما به علت تحریم‌ها، صادرات کالای سیمان به سختی صورت می‌گیرد. صنعت سیمان حدود ۰.۵ درصد از تولید ناخالص ملی را دارد.
دلیلی برای افزایش قیمت سیمان نیست
در این میان عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: دلیل و مؤلفه‌ای برای افزایش نرخ سیمان در بازار ایجاد نشده و سیمان با نرخ سابق یعنی کیسه‌ای 50 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و هیچ کاهشی در عرضه این محصول در بورس ایجاد نشده است؛ شرکت تعاونی مصالح‌فروشان، سیمان را کیسه‌ای 40 هزار تومان به مصالح‌‌فروشان می‌فروشند و آنها نیز حدود 50 تا 51 هزار تومان عرضه می‌کنند.
سیمان به وفور در کشور وجود دارد
نادر غفاری ادامه داد: وزارت صمت برای پیگیری خبر افزایش نرخ سیمان با من تماس گرفت که من این خبر را رد کردم چرا که دلیلی وجود ندارد که قیمت این محصول افزایش پیدا کند، در حال حاضر به وفور سیمان در کشور وجود دارد.
عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه سیمان به اندازه کافی در بورس توزیع می‌شود، اذعان کرد: روزی که سیمان در بورس عرضه ‌شود رقابت ایجاد می‌شود و هر چقدر از سیمان باقی بماند و فروخته نشود روز بعد از آن با قیمت پایه تا پایان هفته به‌فروش خواهد رسید.
او با اشاره به افزایش نرخ سیمان در مناطق جنوبی، افزود: میزان تقاضای سیمان در مناطق جنوبی بخصوص استان هرمزگان در فصل سرد سال افزایش پیدا می‌کند چراکه در هوای گرم امکان بتن‌ریزی دشوار می‌شود، از این‌رو نیاز این استان‌ها در این فصل از سال زیاد می‌شود؛ هم‌اکنون فعالان این حوزه در حال تزریق سیمان به این استان‌ها هستند. این کارشناس حوزه سیمان از کاهش مصرف سیمان در بازار داخلی خبر داد و افزود: کاهش مصرف سیمان چندان چشمگیر نیست و کاهشی شدن ساخت‌وسازها می‌تواند در این میان مؤثر باشد.
صادرات سیمان ادامه دارد
او با اشاره به متوقف نشدن روند صادرات سیمان، تصریح کرد: صادرات مانند روال سابق انجام می‌شود و به کشورهای عراق، آسیای میانه، افغانستان و بخش کوچکی به کشورهای آفریقایی سیمان خاکستری صادر می‌شود؛ حجم قابل توجهی سیمان به قطر صادر نمی‌شد چراکه عربستان تولیدکننده است و از آنجایی که تعرفه تجارت در بین کشورهای عربی حذف می‌شود آنها از ما سیمان خریداری نمی‌کنند و ما در حجم کمی سیمان سفید به عمان و قطر صادر می‌کنیم.
مشکل قطع برق سیمانی‌ها حل شد
غفاری عرضه سیمان در بورس را اقدامی منطقی دانست و افزود: عرضه در بورس قیمت‌ها را به طریقی به مصرف وصل کرده، در برخی مناطق که مصرف بیشتر است رقابت افزایش و در نتیجه قیمت‌ها متعادل می‌شود و مانند بازار آزاد که قیمت‌ها روند صعودی به خود می‌گیرند را ندارد. قیمت تمام شده سیمان با توجه به افزایش هزینه تولید افزایش پیدا کرده اما تولیدکنندگان با دولت همراهی می‌کنند تا شوکی به نرخ‌ها وارد نشود در حقیقت سود اکثر شرکت‌های تولیدی نزولی است، به عنوان مثال وقتی از مازوت به جای گاز استفاده می‌شود در حقیقت تنی 50 تا 100 هزار تومان تفاوت قیمت ایجاد می‌شود چراکه تولیدکنندگان گاز را از طریق لوله‌کشی دریافت اما مازوت را حمل می‌کنند. او ادامه داد: حمل هر لیتر مازوت 500 تا هزار تومان تمام می‌شود. تولیدکنندگان سیمان نقشی در مصرف مازوت ندارند، وقتی وزارت نفت نمی‌تواند گاز مورد نیاز تولیدکنندگان را تأمین کنند و سوخت دوم را به آنها می‌دهد؛ این سوخت برای تولیدکنندگان نیز دردسرآور است.
غفاری با بیان اینکه مشکل قطعی برق کارخانه‌های سیمان حل شده، افزود: تغییر سوخت از گاز به مازوت به اصلی‌ترین مشکل تولیدکنندگان سیمان تبدیل شده است، لذا امیدوارم در سال‌جاری تولید به عدد سال گذشته یعنی 62 میلیون تن برسد.


برش
​​​​​​​از اوایل فصل پاییز، نشست‌های تخصصی با تولیدکنندگان سیمان در وزارت صمت برگزار شده و برای جلوگیری از هر گونه بحران برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است
اکنون ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کلینکر در انبارها دپو شده که عمده مصرف سوخت در تولید سیمان مربوط به آن است
مشکل قطعی برق کارخانه‌های سیمان حل شده است
در حال حاضر قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان در بورس کالا ۳۳ هزار تومان و قیمت هر ۵۰ کیلوگرم فله‌ای آن ۲۹ هزار تومان است
دولت سیزدهم در کنترل قیمت سیمان موفق بوده است و همین امر تا حد زیادی جلوی افزایش قیمت مسکن را خواهد گرفت
برخی‌ها می‌خواهند وضعیت بازار کالایی را مشکل دار جلوه دهند و فعالیت‌های دولت سیزدهم در تنظیم بازار را زیر سؤال ببرند

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8069/12/635509/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها