خبر در خبر


توضیحات مدیرکل ثبت و حریم آثار وزارت میراث‌فرهنگی درباره ثبت ورزش زورخانه‌ای به نام  جمهوری آذربایجان
گسترش فرهنگ ایرانی در کشورهای دیگر جای افتخار است
میراث آریا - «جمهوری اسلامی ایران، آیین پهلوانی و زورخانه‌ای را به طور رسمی در سال ۸۹ (سال ٢٠١٠) در فهرست میراث فرهنگى ناملموس جهانى یونسکو ثبت کرده است.» مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی با بیان این مطلب گفت: کشتی پهلوانی در ایران هم انواعی دارد، مثلاً کشتی جوخه، کشتی مازندرانی، کشتی گیله‌مردی و... به‌دلیل محدودیت‌های یونسکو در سهمیه‌بندی هر کشور برای ثبت‌های سالانه جهانی، مناسب این است که همه این موارد در یک پرونده با عنوان جامع ثبت شوند که ایران این اقدام مهم را ١٢ سال پیش انجام داده است.
به گزارش اداره‌ کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، مصطفی پورعلی، ادامه داد: اینکه جمهوری آذربایجان پرونده‌ای قریب به‌عنوان و موضوع پرونده ایران را ثبت کرده است، از منظر کنوانسیون یونسکو در حوزه میراث فرهنگی ناملموس نه تنها خللی به پرونده ایران وارد نمی‌کند بلکه بر ترویج بیشتر این عنصر فرهنگى ناملموس تأکید دارد.
به گفته وی، پرونده آذربایجان ملی است. طبق ضوابط یونسکو هر کشوری می‌تواند عناصر فرهنگى ناملموس خود را ثبت کند و این تعارضی با عناصر دیگر کشورها ندارد. کشتی پهلوانی و آیین‌های زورخانه‌ای که فدراسیون بین‌المللی آن هم در تهران مستقر است، در گستره کشورهای کثیری ظهور و بروز دارد. این جای افتخار است که یک داشته فرهنگى ایران در چنین گستره‌ای زنده است. برای مثال ازبکستان هم می‌تواند در سال آتی چنین کاری را انجام دهد. به هرحال این کشورها همه دارای کشتی و آیین‌های پهلوانی هستند.
آنگونه که پورعلی تأکید کرده، میراث ناملموس زنده و متعلق به همه مردمی است که از آن استفاده می‌کنند. ثبت یک عنصر در فهرست میراث جهانی ناملموس برای هیچ کشوری ایجاد مالکیت نمی‌کند. پس آذربایجان با ثبت فرهنگ پهلوانی مالک آن عنصر نخواهد شد.
به گفته این مسئول، از منظر یونسکو در حوزه ثبت میراث ناملموس جهانی خاستگاه اهمیتی ندارد. اثبات اینکه یک عنصر در ابتدا در کدام کشور خلق و بعدها به کشور دیگری منتقل شده، از دید یونسکو هیچ حقوق و امتیازی برای کشور مبدأ ندارد. چون میراث ناملموس توسط حاملان و مجریان به هر نقطه دنیا حرکت می‌کند و همه کشورها می‌توانند میراث ناملموسی را که در کشورشان زنده است، ثبت کنند.
پورعلی با بیان اینکه کشورها می‌توانند میراث ناملموس‌شان را هم به‌صورت مستقل و هم به‌صورت مشترک ثبت کنند، ادامه داد: هرچند یونسکو کشورها را به تدوین پرونده مشترک تشویق می‌کند ولی الزامی وجود ندارد که برای مثال آذربایجان به پرونده ایران ملحق شود.

ایرنا- بهرامعلی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: ۱۰ رأس گورخر انتقال یافته به پارک ملی کویر گرمسار از کرمان، با شرایط جسمانی مساعد در طبیعت این پارک رهاسازی شدند.

تسنیم- رضا انجم‌شعاع، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط‌زیست گفت: در حال حاضر تنها حدود ۵۰ درصد از پست‌های سازمانی سازمان حفاظت محیط‌‌زیست دارای شاغل است و بشدت در زمینه حفاظت از محیط‌های طبیعی نیازمند تقویت نیروی انسانی هستیم.

میراث آریا- فرزاد شریفی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به صنعتگران هنرمند استان خبر داد و گفت: با بهره‌مندی هنرمندان صنایع‌دستی استان از این تسهیلات، ضمن رونق و ترویج صنایع‌دستی استان، حمایت‌های لازم از این صنعتگران صنایع‌دستی به عمل می‌آید.

ایسنا- سید ابوالقاسم موسوی، مدیرکل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی با اشاره به هزینه‌های مالی و آسیب‌های زیست‌محیطی پسماند در طبیعت گفت:هر جا که محیط‌زیست را با تفکر اقتصادی اداره کنیم و نفع جوامع و مردم را در نظر بگیریم، موفق می‌شویم. منظور از جنبه اقتصادی، پرداخت ریالی نیست بلکه منافع جمعی به لحاظ بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی و بخشی هم مالی است که مردم وارد عمل شوند.

ایرنا - ابوالقاسم مقیمی، معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با‌اشاره به وجود ۱۵۵ خانه مسافر در این استان گفت: تعداد ۳۴ خانه مسافر غیرمجاز نیز ثبت شده که البته تعداد واقعی خیلی بیشتر از این است و مجموعه شهرداری و اماکن نیروی انتظامی باید در شناسایی این مکان‌ها کمک کنند.

ایلنا- لیلا خسروی، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی در دیدار از تپه داودآباد قرچک بر گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و حفاظت از این اثر ثبت ملی توسط اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد.
​​​​​​​
 میراث آریا- عبدالمجید شریف‌زاده، مسئول پرونده سوزن‌دوزی ترکمن، این هنر را بیان‌کننده فرهنگ، تمدن و اعتقاد اقوام ترکمن و جزو هنرهای زنده عنوان کرد و نقش‌ها را مهم‌ترین بخش این پرونده دانست و گفت: انواع دوخت‌های سنتی، رودوزی و سوزن‌دوزی در ایران به بیش از ۲۰۰ رشته می‌رسد و جزو مهم‌ترین هنرهای ایران محسوب می‌شود و ظرفیت بالایی برای تحقیق و پژوهش در این حوزه وجود دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8069/15/635523/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها