پس از سال‌ها بدعهدی خارجی‌ها

ساخت نیروگاه اتمی دارخوین با استفاده از توان داخلی آغاز شد



 اهواز - عملیات ساخت نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی «کارون» روز گذشته با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای کشور در شهرستان دارخوین استان خوزستان آغاز شد.
این نیروگاه که از نوع آب سبک تحت فشار است در زمینی به مساحت تقریبی ۵۰ هکتار در مجاورت رود کارون در نزدیکی شهر دارخوین از توابع شهرستان شادگان ساخته می‌شود  . نیروگاه‌های آب سبک تحت فشار، رایج‌ترین نیروگاه‌های اتمی در سطح جهان هستند که از آب سبک به عنوان خنک‌کننده و کند کننده بهره می‌گیرند و سوخت این نوع رآکتورها از نوع اکسید اورانیوم و با غنای حدود ۴ درصد است.
به گزارش ایرنا، «محمد اسلامی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آیین آغاز احداث نیروگاه اتمی کارون گفت: با بهره‌برداری از نیروگاه اتمی کارون، ظرفیت جدیدی در عرصه‌های صنعتی و فناوری کشور ایجاد خواهد شد.
وی افزود : به منظور اجرای سند جامع راهبردی که توسعه نیروگاه اتمی یکی از اهداف آن است اولین بخش نیروگاه اتمی که در استان خوزستان به خاطر بدعهدی خارجی‌ها سالیان سال متوقف مانده بود با استفاده حداکثری از توان ساخت داخل آغاز شد. وی اجرای پروژه را برای جنوب غرب کشور بویژه استان خوزستان مهم و ضروری دانست و افزود: از دیرباز مطالعات این طرح انجام شده بود و این مرحله شامل آماده‌سازی سایت برای احداث ساختمان اصلی است.
 رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت: امیدواریم در گام اول ساخت نیروگاه‌های کوچک بتوانیم نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی دارخوین را احداث کنیم تا فصل جدیدی در ظرفیت صنعتی و فناوری کشور ایجاد کنیم و همچنین این فناوری را در سطح کلی نیز گسترش دهیم.  وی افزود: با احداث این نیروگاه، فناوری کشور در حوزه نیروگاه اتمی آغاز می‌شود و از پرتو آن صنعت کشور ارتقا می یابد و این فناوری در گستره ملی گسترش داده خواهد شد.
در این آیین «صادق خلیلیان » استاندار خوزستان نیز گفت: با شروع مرحله نخست ساخت نیروگاه هسته‌ای کارون در دارخوین از توابع شهرستان شادگان، خوزستان نخستین گام را برای تولید برق هسته‌ای که در ردیف انرژی‌های پاک قرار دارد برداشت. وی افزود: با ورود صنعت برق هسته‌ای به خوزستان، شبکه برق استان برای تأمین انرژی بخش‌های مختلف استان پایدارتر خواهد شد و امکان صادرات برق از خوزستان نیز فراهم‌تر می‌شود. وی با بیان اینکه راه‌اندازی نیروگاه برق هسته‌ای ۳۰۰ مگاواتی دارخوین در هفت سال آینده، صنایع جانبی و اشتغال جدیدی در خوزستان شکل خواهد داد، افزود: این نیروگاه با حداکثر ظرفیت‌های داخلی کشور و خوزستان ساخته خواهد شد. خلیلیان گفت: نیروگاه برق اتمی دارخوین را قرار بود شرکت‌های فرانسوی قبل از انقلاب بسازند ولی پس از سال‌ها انتظار، عملیات اجرایی آن توسط شرکت‌های توانمند شروع خواهد شد و پس از بهره‌برداری از گام نخست این نیروگاه، توسعه آن نیز شروع خواهد شد. وی استان خوزستان را قطب تولید انرژی کشور دانست و افزود: با ورود صنعت برق هسته‌ای، تولید برق خوزستان متنوع‌تر خواهد شد و این فرصتی ارزشمند برای توسعه این استان محسوب می‌شود. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8069/16/635527/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها