فرانسه – لهستان؛ مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی قطر

فراموشی طعم تلخ شکست


گروه ورزشی/ ورزشگاه الثمامه امشب از ساعت 18:30 میزبان دیداری دیگر از مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی 2022 قطر بین تیم‌های ملی فرانسه و لهستان خواهد بود. صدرنشین گروه D و تیم دوم گروه C، دو تیمی که مرحله گروهی را با شکست به پایان رساندند، امشب سومین تیم حاضر در یک‌چهارم‌نهایی را تعیین می‌کنند. هر دو می‌خواهند طعم تلخ شکست در آخرین بازی خود را به فراموشی بسپارند.
یکی از اتفاقات ویژه جام‌جهانی می‌تواند قهرمانی تیمی باشد که دوره قبل هم به جام رسیده است؛ اتفاقی که دست‌کم در دوران فوتبال مُدرن رخ نداده و تنها مرتبه‌ای که در تاریخ جام‌جهانی ثبت شده سال 1938 بوده که ایتالیا جام ژول‌ریمه را 2 بار به خانه برد. حالا فرانسه این مأموریت را با دیدیه دشان دارد که خودش هم به عنوان کاپیتان و هم به‌عنوان سرمربی جام را بالای سر برده. خیلی‌ها می‌گویند به خاطر خط حمله قدرتمند، فرانسه شانس اول قهرمانی است. اگرچه همین باور در یورو 2020 هم وجود داشت ولی فرانسه را سوئیس حذف کرد. خروس‌ها با 2 برد مقابل استرالیا و دانمارک خیال خودشان را راحت کردند و در آخرین بازی دشان با تصمیمی عجیب کاملاً تیم ذخیره‌اش را به میدان فرستاد. به خاطر تورنمنت فشرده نمی‌توان از دشان انتقاد کرد. حالا هم به لهستانی رسیده‌اند که روی کاغذ باید حذفش کنند، اما با مرور نتایج این جام نمی‌توان با اطمینان چنین نتیجه‌ای را پیش‌بینی کرد.
همیشه لهستان تیم پرستاره‌ای بوده و بازیکنان مطرحی دارد که انتظار می‌رود در تورنمنت‌های مختلف بدرخشند، ولی سال‌هاست که مردم این کشور در حسرت دیدن تیمی هستند که تیم‌های دهه‌های 1970 و 1980 نزدیک باشد. تیم‌هایی که 2 مرتبه در رده سوم جام‌جهانی قرار گرفتند و چند اسطوره در ترکیب‌شان بازی می‌کردند. حالا هم که روبرت لواندوفسکی یکی از فوق‌ستاره‌های فوتبال جهان را در اختیار دارند، می‌خواهند دست کم یک مرحله بالاتر بروند. با این حال خیلی زود قرعه سختی به آنها خورد و باید با مدافع عنوان قهرمانی مصاف بدهند. به نظر می‌رسد لهستان با توجه به عملکردی که در دیدار مقابل آرژانتین داشته، شانس کمی مقابل فرانسه هم داشته باشد. در بازی گذشته 2 گل خوردند و چند گل نخوردند. تیم چسلاو میچنیویچ اما انگار کفش‌های شوت زنی‌اش را با خود به قطر نیاورده و تا اینجای جام جهانی قطر تنها پنج شوت ناقابل به سمت دروازه حریفان زده که سه تا در برد بازی دوم مقابل عربستان سعودی بود هرچند قبل از بازی با آرژانتین چهار کلین‌شیت به نام این تیم ثبت شده بود.
با وجود این در 2 بازی مرحله گروهی کلین‌شیت کرده‌اند که اتفاق خوبی‌ است. اما نقطه قوت خروس‌ها خط حمله‌شان است و این یعنی یک دردسر بزرگ برای لهستان.
آخرین نبرد
ژوئن 2011 در آخرین دیدار بین فرانسه و لهستان، خروس‌ها با نتیجه 1-0 پیروز شدند. تنها گلزن آن بازی یولدوویتس مدافع لهستان بود که به اشتباه دروازه خودی را باز کرد.
آمار بازی
 در 16 دیداری که بین فرانسه و لهستان برگزار شده، خروس‌ها برنده 8 دیدار بوده‌اند و عقاب‌ها در 3 بازی پیروز شده‌اند. 5 بازی بین این دو تیم هم مساوی شده است.
 در تنها دیدارشان در جام‌جهانی، لهستان موفق شده در جام‌جهانی 1982 با نتیجه 3-2 از سد فرانسه بگذرد.
 بعد از دیداری دوستانه در سال 1982 (پس از دیدارشان در جام‌جهانی) دیگر لهستان مقابل فرانسه پیروز نشد. در 7 دیدار اخیر بین این دو تیم، فرانسه 3 بازی را برده و 4 بازی مساوی شده.
 فرانسه برای دهمین مرتبه به مرحله حذفی جام‌جهانی رسید. خروس‌ها تابه‌حال 5 مرتبه تا نیمه‌نهایی بالا رفته‌اند و 2 مرتبه هم قهرمان شده‌اند.
 لهستان که در 5 حضور نخستش در جام‌جهانی تا سال 1986 همواره از گروهش صعود کرده بود و 2 مرتبه هم سوم شده بود، پس از 3 دوره ناکامی در صعود راهی مرحله حذفی می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8069/21/635540/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها