اخبـــــار


تسویه مطالبات داروخانه‌ها در طرح دارویار تا پایان آبان ماه

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر همراهی کامل و مؤثر این سازمان در اجرای طرح دارویار، اعلام کرد: مطالبات داروخانه‌های طرف قرارداد سازمان تأمین‌اجتماعی تا پایان شهریور ماه به‌طور کامل تسویه و مابه‌التفاوت مطالبات داروخانه‌ها در طرح دارویار تا پایان آبان، پرداخت شد. مهدی اسلامی، معاون درمان این سازمان در مورد پرداخت مطالبات داروخانه‌های طرف قرارداد این سازمان گفت: پس از اجرای طرح دارویار و برمبنای یک تفاهمنامه بین سازمان‌های درگیر اجرای این طرح، مقرر شده مابه‌التفاوت قیمت ارز در مورد داروهای مشمول این طرح، از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین و در اختیار بیمه‌ها قرار گرفته و از طریق سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها پرداخت شود. به این ترتیب مطالبات داروخانه‌ها از سازمان تأمین‌اجتماعی در واقع دو بخش دارد، بخشی مربوط به مطالبات عادی داروخانه‌ها و بخشی نیز مربوط به مابه‌التفاوت قیمت دارو در اجرای طرح دارویار.
اسلامی افزود: کلیه مطالبات داروخانه‌های سرپایی و مستقل طرف قرارداد سازمان تأمین‌اجتماعی تا پایان شهریورماه تسویه شده و در چند روز اخیر نیز مابه‌التفاوت مطالبات مربوط به اجرای طرح دارویار تا پایان آبان ماه به شکل کامل تسویه و پرداخت شده است. وی با تأکید براینکه برای پرداخت به‌موقع و کامل مطالبات و بهبود وضعیت نقدینگی داروخانه‌ها، باید تمام بندهای تفاهمنامه به‌صورت کامل اجرا شود، گفت: با وجود مشکلات نقدینگی که در سازمان تأمین‌اجتماعی وجود دارد، این سازمان خود را متعهد به همکاری کامل و مؤثر با طرح دارویار می‌داند و امیدواریم با تأمین و پرداخت بموقع تعهدات سازمان برنامه و بودجه، این طرح که از طرح‌های مهم دولت سیزدهم برای صیانت از مردم در بخش سلامت است و مجری اصلی آن نیز سازمان غذا و دارو است و سازمان‌های بیمه‌گر در آن نقش انتقال‌دهنده مبالغ مربوط به مابه‌التفاوت نرخ ارز به داروخانه‌ها را برعهده دارند، با موفقیت کامل اجرا شود.


سازمان جهانی بهداشت:
جهان به پایان مرحله اضطراری همه‌گیری کرونا نزدیک است

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز جمعه اعلام کرد که جهان به پایان مرحله اضطراری همه‌گیری کووید۱۹ «بسیار نزدیک‌تر» است. با این حال این سازمان همچنین هشدار داد که سویه اُمیکرون هنوز هم به طور گسترده در سراسر جهان در گردش است و همچنان باعث مرگ و میر قابل توجهی می‌شود. «تدورس آدهانوم قبریسوس»، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در یک نشست خبری گفت: ما بسیار به پایان مرحله اضطراری همه‌گیری کووید۱۹ نزدیک‌تر هستیم اما هنوز به طور کامل به آن نرسیده‌ایم.
دلیل این امر آن است که سویه اُمیکرون به طور قابل توجهی از سویه دلتا قابل انتقال‌تر است و به دلیل شدت انتقال، همچنان باعث مرگ و میر قابل توجهی نیز در جهان می‌شود. آمارهای سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که تعداد مرگ و میرهای کرونایی هفتگی گزارش شده به این سازمان طی پنج هفته گذشته اندکی کاهش یافته است با این حال در هفته گذشته بیش از ۸۵۰۰ نفر جان خود را بر اثر عوارض ابتلا به کووید۱۹ از دست دادند. قبریسوس در این باره گفت: این تعداد مرگ و میر کرونایی تقریباً سه سال پس از همه‌گیری این بیماری قابل قبول نیست، زیرا ما ابزارهای زیادی برای جلوگیری از ابتلا به عفونت و نجات جان انسان‌ها داریم.
همچنین سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که حداقل ۹۰ درصد از جمعیت جهان در حال حاضر به دلیل ابتلای قبلی یا واکسیناسیون تا حدودی نسبت به سارس-کوو-۲ مصونیت دارند.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، مقامات سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام کردند که ما هنوز به هدف واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی افراد بالای ۶۰ سال، افراد با بیماری‌های زمینه‌ای، نقص ایمنی و کارکنان بهداشتی نرسیده‌ایم و این چیزی است که ما می‌خواهیم دولت‌ها روی آن تمرکز کنند.

رشد بیش از ۱۰ درصدی شاخص اهدای خون

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ضمن تشریح وضعیت اهدای خون در کشور طی هشت ماه گذشته، از رشد ۱۰.۵۵ درصدی شاخص اهدای خون طی این مدت خبر داد.
دکتر عباس صداقت درباره وضعیت ذخایر خون و فرآورده‌های آن طی هشت ماهه سال ۱۴۰۱، به ایسنا گفت: بر اساس گزارش‌های جمع‌آوری شده در سازمان انتقال خون ایران، در هشت ماهه ابتدایی سال‌جاری حدود یک میلیون و ۸۶۰ هزار نفر از مردم کشورمان به مراکز اهدای خون سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که از این تعداد، حدود یک میلیون و ۴۹۵ هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند. وی افزود: بر این اساس با همراهی و مسئولیت هموطنان نوع‌دوست و اهداکنندگان همیشه همراه، سازمان انتقال خون ایران توانسته است در هشت ماهه نخست سال‌جاری، حدود چهار میلیون و پانصد هزار واحد محصولات و فرآورده‌های خون مورد نیاز مراکز درمانی کشور را فرآوری و تأمین کند. بر این اساس شبکه ملی خون‌رسانی کشور در زمینه شاخص اهدای خون حدود ۱۰.۵۵ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته است.
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران همچنین گفت: در هشت ماه اول سال‌جاری حدود ۲۳۲ هزار نفر از اهداکنندگان خون، اهداکننده بار اول بوده‌اند که حدود ۱۶ درصد از کل موارد اهدای خون را طی این مدت شامل می‌شوند. بر همین اساس در همین بازه زمانی حدود ۸۴ درصد از اهداکنندگان را، اهداکنندگان مستمر و باسابقه تشکیل داده‌اند.


دبیر ستاد جوانی جمعیت کشور خبر داد
کاهش ۷۰ درصدی نرخ باروری در ایران ظرف دو دهه

دبیر ستاد جوانی جمعیت کشور با تأکید بر اینکه روند کاهش جمعیت جوان در کشور ایران سرعت بالایی دارد، گفت: ظرف دو دهه در ایران نرخ باروری ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است که این آمار در تاریخ بشر بی‌نظیر است.
حسین مروتی ۱۲ آذرماه در اولین جشنواره جوانی جمعیت در شهرکرد با اشاره به اینکه جمعیت ایران در حال حاضر بالغ بر ۸۵ میلیون نفر است، اظهار کرد: این جمعیت قابل توجه است، اما باید پرسید چرا اکنون سیاست‌گذاری‌ها در کشور به سمت افزایش و جوانی جمعیت است، باید گفت امروز بیش‌تر بحث ساختار جمعیتی مورد توجه قرار گرفته، زیرا در حال حرکت به سمت سالمندی جمعیت هستیم.
دبیر ستاد جوانی جمعیت کشور افزود: در حال حاضر از هر ۱۰ نفر یک نفر در کشور بالای ۶۰ سال سن دارد که پیش‌بینی می‌شود در ۳۰ سال آینده از هر چهار نفر یک نفر سن بالای ۶۰ سال داشته باشد. دبیر ستاد جوانی جمعیت کشور بیان کرد: کاهش نرخ باروری در جهان نیز دچار تغییر شده است، برای مثال در کشورهای امریکایی نرخ باروری زنان از ۸ به دو فرزند ظرف ۳۰۰ سال طول کشید، اما در ایران این کاهش ظرف دو دهه اتفاق افتاده است. وی با اشاره به اینکه مقوله جوانی جمعیت یک مسأله ملی است، یادآور شد: با جمعیت سالخورده نمی‌توان کشور را مدیریت کرد، در کشورهای پیشرفته هیچ برنامه رسمی برای کنترل جمعیت اجرا نشده است و در کاهش جمعیت مسائل فرهنگی و اجتماعی دخیل بود، کاهش جمعیت جوان بر مؤلفه قدرت تأثیرگذار است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8069/22/635550/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها