امیرعبداللهیان در گفت وگوی تلفنی با «جوزپ بورل» مطرح کرد

اهداف راهبردی اتحادیه اروپا، قربانی مطامع گروه‌های خشونت‌گرا


گروه سیاسی/  وزیر امور خارجه ایران و مسؤل عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت وگویی تلفنی در خصوص موضوعات مورد اهتمام مشترک تبادل نظر کردند. حسین امیرعبداللهیان و جوزپ بورل، در گفت وگویی تلفنی آخرین وضعیت روند مذاکره لغو تحریم‌ها و همکاری جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بررسی کردند.
امیرعبداللهیان در این گفت وگوی تلفنی با انتقاد از ادبیات خارج از نزاکت دیپلماتیک بکار رفته اخیر از سوی یکی دو وزیر اروپایی اظهار داشت: امروز در اروپا برخی سیاسیون تندرو، خود را پشت اتحادیه اروپا مخفی کرده و از جیب اتحادیه خرج می‌کنند. وزیر امور خارجه ایران افزود: بدین شکل اهداف راهبردی اتحادیه اروپا قربانی مطامع گروه‌های خشونت‌گرا و حتی تروریستی که اطلاعات غلط به این سیاسیون می‌دهند، شده است.
رئیس‌ دستگاه دیپلماسی کشورمان نقش مسؤل عالی سیاست خارجی و سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا را در دور نگهداشتن اتحادیه اروپا از هیجانات غیرسازنده، مهم دانست.
بورل نیز با اشاره به تلاش‌هایش جهت بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات توافق شده در وین تأکید کرد که کماکان به تلاش و ارتباطات برای رسیدن به توافق ادامه می‌دهد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی نسبت به تداوم رایزنی‌ها در وین ابراز امیدواری کرده است که «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی بار دیگر ادعاهای این سازمان علیه ایران را تکرار کرد و مدعی شد که نگران اعلام‌های اخیر تهران مبنی بر افزایش فعالیت‌های غنی‌سازی است. او که در کنفرانسی در رم صحبت می‌کرد، مدعی شد ایران هنوز اطلاعاتی را که باید درباره مکان‌های ادعایی تهیه کند، ارائه نکرده است. گروسی در ادامه اضافه کرد که هنوز امیدوار است تهران توضیحاتی برای آثار اورانیوم پیدا شده در سایت‌های ادعایی ارائه کند.
نگرانی ادعایی مدیر کل آژانس پس از آن مطرح شد که ایران به دنبال تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس تصمیم به آغاز غنی سازی 60 درصد در فردو گرفت. اقدامی که پاسخ قاطع کشورمان به اقدامات کارشکنانه غرب در ایجاد فشار بر ایران بود.
رایزنی باقری با «ریابکوف» در مسکو
علاوه بر رایزنی وزیر خارجه با مسئول سیاست خارجی اروپا، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که در سفری راهی روسیه شده است، با «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه، دیدار و گفت‌وگو کرد.  در این دیدار بر ضرورت همکاری بین دو کشور در جهت تقویت رهیافت چندجانبه گرایی و مقابله با یکجانبه‌گرایی و پایبندی به اصول مندرج در منشور ملل متحد، تأکید شد. تلاش برای جلوگیری از سوءاستفاده ابزاری، سیاسی و برخورد گزینشی با موضوعات حقوق بشری توسط قدرت‌های غربی از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار بود. باقری پیش از این نیز در سفر به دوحه با همتای قطری خود دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8069/5/635589/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها