هنرمندان در فضای مجازی

انتشار شایعه‌ای درباره درگذشت بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان، حضور ستاره مشهور سینمای هند در عربستان و انتشار تصویری از وی در حال زیارت خانه خدا و بازنشر مجدد کتابی درباره تاریخ سرزمین‌مان ازجمله مطالبی هستند که در مجازی امروز می‌خوانید.

تکذیب یک شایعه!
ابوالفضل پورعرب بازیگر سینما و تلویزین از آن دسته هنرمندانی است که هر از چند گاهی انتشار خبرهای جعلی گریبانش را می‌گیرد، جمعه‌ای که گذشت خبرهای مختلفی مبنی بر این منتشر شد که وی بر اثر سرطان درگذشته است. خبری که مشابه آن کمتر از یک ماه قبل هم منتشر شده و به سرعت هم تکذیب شده بود. با این حال گویا برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری همچنان صحت مطالب خود را فدای سرعت انتشارشان می‌کنند! در پی انتشار خبر غیررسمی درگذشت این بازیگر 61 ساله، نگرانی‌هایی درباره وضعیت سلامت ابوالفضل پورعرب به‌وجود آمد. آنچنان که برخی اهالی رسانه‌ حالش را جویا شدند. در همین خصوص ایرنا به نقل از فرزند پورعرب نوشته: «حال عمومی پدرم خوب است و آنچه مطرح شده شایعه‌ای بیش نیست. این اخبار تماماً کذب بوده و این بازیگر پیشکسوت در انتظار عمل پا بسر می‌برد.» پورعرب مدتی قبل مشغول کارگردانی یک مستند داستانی به نام «سگ» بود که از ناحیه‌ پا دچار حادثه شد و در ادامه، عفونت در بدنش به وجود آمد که همچنان مراحل درمان آن را طی می‌کند. علی تقی‌پور، تهیه‌کننده مستندی که پورعرب در حال ساخت آن بوده نیز در همین زمینه به ایسنا گفته: «حال عمومی آقای پورعرب خوب است و فعلاً در بیمارستان بستری هستند. آزمایش‌هایی از ایشان گرفته شده تا شرایط برای جراحی روی پا بررسی شود و با تثبیت وضعیت، عمل جراحی در روزهای آینده انجام خواهد شد.»
حضور شاهرخ‌خان در مکه
حضور شاهرخ‌خان در عربستان توجه علاقه‌مندانش را برانگیخته است، این ستاره سینمای هند پس از پایان فیلمبرداری فیلم جدیدش در کشور عربستان به زیارت خانه خدا در شهر مکه رفت. پس از اینکه شاهرخ‌خان هنرپیشه مطرح بالیوودی اعلام کرد که فیلمبرداری فیلم «Dunki» به کارگردانی «راجکومار هیرانی» در عربستان به پایان رسیده، تصاویری از این ستاره هندی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که وی را در شهر مکه و در حین ادای حج عمره نشان می‌دهد. شاهرخ‌خان پیش از این، با انتشار ویدیویی از وزارت فرهنگ عربستان سعودی به‌خاطر لوکیشن دیدنی و میهمان‌نوازی گرم از آنها در طول فیلمبرداری فیلم «Dunki» تشکر کرده بود. این فیلم قرار است در سال آینده میلادی اکران شود. فیلم «Pathaan» نیز با بازی شاهرخ‌خان آماده اکران است و طبق برنامه از ۲۵ ژانویه ۲۰۲۳ در سینماها عرضه می‌شود. افزایش سالن‌های سینمایی، اکران آثار روز سینمای جهان، برپایی جشنواره‌ فیلم دریای سرخ با حضور فیلم‌ها و سینماگران سرشناس جهان و ایجاد مشوق برای فیلمبرداری آثار سینمایی در خاک عربستان، از جمله برنامه‌های سعودی‌ها برای تقویت سینما در این کشور عربی است.
کشف پرتره مومیایی‌ها
باستان‌شناسان، یک بنای خاکسپاری عظیم را که تصویر متوفیان روی آن نقش بسته بود در محوطه باستان‌شناسی «جارزا» در کشور مصر کشف کردند. این بنا که به دوران «بطلمیوسی مصر» تعلق دارد در محوطه‌ای کشف شده است که باستان‌شناسان، کاوش در آن مکان را از سال ۲۰۱۶ آغاز کرده‌اند. این بنا در ۸۰ کیلومتری جنوب قاهره قرار دارد و در قرن سوم پیش از میلاد ساخته شده است.
این بنای خاکسپاری با استفاده از تکه سنگ‌های بزرگ ساخته شده است و چندین طبقه زیرزمینی را شامل می‌شود. مجموعه‌ای از درهایی طاق‌دار به تالارهای خاکسپاری منتهی می‌شود که در برخی از آنها تابوت‌های چوبی پرنقش و نگار با عبارات حکاکی‌شده مصری و یونانی وجود دارد. قابل‌توجه‌ترین اکتشاف این کاوش در حقیقت مجموعه‌ای از پرتره‌های بسیار سالم است. این پرتره‌ها که با نام پرتره‌های مومیایی نیز شناخته می‌شوند، تصاویر دقیقی از متوفیان است که مستقیماً روی تابوت‌های چوبی نقاشی می‌شدند. نقاشی کردن چهره متوفیان روی تابوت از دوران رومی مصر (۱۰۰سال پیش از میلاد) آغاز شد. این تصاویر قابل‌توجه در سبک‌های مختلفی خلق می‌شدند و اکنون شاخصه این دوره از تاریخ مصر محسوب می‌شوند. موزه‌های مختلفی در سراسر جهان، خانه این تابوت‌های چوبی نقاشی‌شده هستند. این نخستین کشف بزرگ پرتره‌های فایوم مومیایی در بیش از یک قرن گذشته است. پیش‌تر «فلندرز پتری»، باستان‌شناس بریتانیایی با کاوش در «هواره» مجموعه‌ای از این آثار تاریخی را در سال ۱۸۸۷ میلادی خلق کرده بود. «وون کافمان» ـ باستان‌شناس آلمانی ـ نیز در سال ۱۹۱۰ آثار مشابهی را کشف کرده بود.
کتابی برای تاریخ‌دوستان
برای علاقه‌مندان تاریخ، بویژه آنهایی که در حوزه‌های مرتبط با کشورمان مطالعه می‌کنند انتشارات علمی و فرهنگی به تازگی چاپ بیست و چهارم کتاب «ایران از آغاز تا اسلام» را روانه کتابفروشی‌ها کرده است. این نوشته رومن گیرشمن با ترجمه محمد معین مشتمل بر شش فصل «ماقبل تاریخ»، «ورود ایرانیان»، «شرق ضد غرب»، «غرب ضد شرق و عکس‌العمل مشرق» و «توسعه تمدن ایرانی» است. نویسنده در این کتاب کوشیده است گذشته ایران را از حدود 15هزار سال قبل از مسیح تا ورود اعراب شرح دهد. وی در این اثر از اقوام و ملل غیرآریایی: سومریان، اکدیان، بابلیان، آشوریان، عیلامیان، یهودیان، یونانیان، رومیان و چینیان به عنوان اقوام نخستین سخن گفته و همچنین خواننده را با اقوام و خاندان آریایی همچون سکاییان، مادها، پارسیان، پارتیان، ساسانیان، کوشانیان و هندوان آشنا کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8069/24/635596/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها