جشنواره‌های متعدد مد، موسیقی و فیلم در عربستان با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد

فستیوال فرهنگی عربستان برای اعدام


حسین فاطمی/ بعد از برپایی جشن هالووین در عربستان که انتقادات زیادی را در پی داشت، برپایی یک جشنواره مد در مدینه منوره و همچنین آماده شدن ریاض برای جشنواره موسیقی میدل بیست که در آن عربستان میزبان هنرمندانی از کشورهای عرب خواهد بود، کاربران شبکه‌های اجتماعی این کشور، در انتقاداتی گسترده، تأکید کردند، پادشاهی عربستان برای ترمیم چهره خود در جهان که به‌خاطر قتل جمال خاشقجی تخریب شده بود، در حال نادیده گرفتن اصول و قوانین اسلامی است.
به گزارش العالم، نمایش مد و فشن شو در مدینه منوره در حالی برگزار شد که بلافاصله پس از آن کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن واکنش نشان داده و آن را به باد انتقاد گرفتند و با اشاره به جشنواره موسیقی میدل بیست، به عنوان بخشی از جشن‌های «موسم ریاض» که هر سال از تاریخ 16 تا 21 دسامبر با مشارکت هنرمندان عرب و جهان در این کشور برگزار می‌شود، این اقدامات را خلاف دین اسلام دانستند. اکانت «نحو الحریه» (به سوی آزادی) با انتشار ویدیویی از جشنواره سال گذشته میدل بیست که اکنون چهارمین سال پیاپی از سال 2019 است در عربستان برگزار می‌کند، نوشت: «عربستان با این رفتارها چه چیزی را می‌خواهد به بیننده القا کند؟ فضای باز و پیشرفت؟ خیر این اقدامات فقط به معنای بی‌بندوباری است.»
در همین ارتباط سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز با ابراز تعجب از برپایی چنین جشنواره‌ای در عربستان که تا شش سال قبل برپایی کنسرت موسیقی در آن حرام اعلام شده بود، نوشت: «این جشنواره یکی از بزرگترین و پرسر و صداترین جشنواره‌های موسیقی در جهان است. طوری که حدود ۷۳۰ هزار نفر در سال گذشته از آن استقبال کرده‌اند.» بنا بر نوشته این شبکه سال گذشته همزمان با این جشنواره، یک جشنواره موسیقی نیز در شهر لاس وگاس امریکا برگزار شد که بزرگترین جشنواره موسیقی و رقص در امریکای شمالی است اما فقط حدود ۴۰۰ هزار نفر در آن شرکت کردند.
جشنواره «دریای سرخ»
برپایی جشنواره‌های مد و موسیقی، تنها اقدام عربستان در حوزه فرهنگ نیست که با اعتراض همراه شده است. به گزارش گاردین، جشنواره بین‌المللی و پرزرق و برق دریای سرخ عربستان فرش قرمز دومین دوره خود را برای انبوهی از بازیگران و کارگردانان سرشناس جهان پهن کرده است و نوید یک رویداد بدون سانسور را با نمایش فیلم‌هایی با محوریت اقلیت‌های جنسی داده، مضامینی که در عربستان جرم محسوب می‌شوند. این در حالی است که تا پنج سال پیش خبری از سینما در این کشور نبود. با این حال جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ روز پنجشنبه هفته گذشته (اول دسامبر) دومین دوره خود را کلید زد و میهمانان سرشناس بین‌المللی از «گای ریچی»، «اسپایک لی»، «شارون استون» گرفته تا «جکی چان» و «شاهرخ‌خان» به آن دعوت شدند و «الیور استون» سینماگر هالیوودی برنده اسکار نیز ریاست هیأت داوران بخش مسابقه را بر عهده گرفته است.
تداوم صدور احکام اعدام
برپایی چنین جشنواره‌هایی که انتقادهای زیادی در داخل عربستان به دنبال داشته است، با واکنش‌های خارجی نیز همراه بوده است. منتقدان خارجی عربستان معتقدند، ریاض در حال سوء‌استفاده از فرهنگ برای سرپوش گذاشتن بر کارنامه ضعیف خود در زمینه حقوق بشر است و در واقع با سوء‌استفاده از اصلاحات قوانین اجتماعی از جمله اجازه دادن به زنان برای رانندگی و چنین جشنواره‌هایی در خفا، با شدت بیشتری دست به اعدام‌ها و سرکوب مخالفان سیاسی می‌زند.
در همین ارتباط برخی منابع خبر دادند، دستگاه قضایی عربستان در ادامه صدور احکام اعدام خودسرانه علیه بازداشتی‌های عقیدتی، اخیراً برای تعدادی از جوانان بازداشتی هم حکم اعدام صادر کرده است‌ که از میان آنها می‌توان به صدورحکم اعدام تعزیری برای محمد آل طحنون، مصطفی ابوشاهین، عبدالله غزوی اشاره کرد. ضمن اینکه سه سعودی دربند دیگر نیز به نام‌های «زهیر آل صمخان»، «محمد آل مسبح» و «رضی الشایب» در یک محاکمه گروهی تهدید به اعدام شده‌اند. به گفته این منابع، به این ترتیب شمار افرادی که در معرض اعدام توسط دولت عربستان هستند به ۵۹ تن رسیده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8071/4/635753/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها