مردم کشورهای انگلیس، فرانسه و ایتالیا از تداوم بحران اقتصادی خسته‌اند

اروپا در گرداب اعتراض و اعتصاب


لاله مهرزاد/ تورم مهار نشدنی، افزایش بهای مواد غذایی و انرژی، کمبود گاز و برق و قطع آب ناشی از آن، همه و همه مردمان قاره سبز را که از رفاه همیشگی خود محروم شده‌اند، به اعتراض و اعتصاب کشانده است. در جدیدترین تحولات برنامه‌ریزی برای اعتصاب در انگلیس و فرانسه در مرحله نهایی است و در ایتالیا نیز مردم به خاطر بحران اقتصادی به خیابان رفته‌اند.
به گزارش رویترز، از 9 روز دیگر یعنی از 15 دسامبر، بیش از 10 هزار راننده و پرستاران بخش آمبولانس در کادر درمانی انگلیس همچون سایر پرستاران این کشور بنا دارند دست از کار کشیده و در اعتراض به وضعیت حقوقی و کمبودهای موجود دست به اعتصاب بزنند. این در حالی است که همزمان اتحادیه‌های تجاری انگلیس نیز که به طور معمول تلاش می‌کنند مانع هر اعتصابی شوند تا اقتصاد و تجارت پویایی خود را حفظ کند، اعلام کرده دیگر قادر به ممانعت از اعتصاب کارگران نیست. اما آنچه بیش از همه باعث وحشت دولت انگلیس شده، اعتصاب بخش حمل‌ونقل است که از هفته گذشته با اعتصاب 40 هزار نفر از کارکنان این بخش آغاز شده و انتظار می‌رود با نزدیک شدن به ایام کریسمس و تعطیلات گسترده‌تر شود. از همین رو نیز دولت ریشی سوناک که چند هفته‌ای بیش از عمر آن نمی‌گذرد، به کارکنان این بخش وعده داد، در سال پیش رو افزایش حقوقی برابر 4 درصد خواهند داشت اما کارگران این وعده را رد کرده‌اند. این در حالی است که دولت انگلیس پیشتر اعلام کرده بود در صورت بروز اعتصاب گسترده متوسل به ارتش خواهد شد.
در فرانسه نیز شرایط بهتر از انگلیس نیست و بنا بر گزارش رویترز، اتحادیه‌های تجاری اعلام کرده‌اند در طول ایام کریسمس و سال نو یعنی از 22 دسامبر تا 2 ژانویه 2023 اعتصاب خواهند کرد. این اعتصاب در شرایطی قرار است کلید بخورد که اکنون چهار روز است کارکنان بخش ریلی فرانسه به خاطر پایین بودن دستمزدهای خود در اعتصاب به سر می‌برند و این مسأله باعث کندی و اختلال سفرهای درون شهری و برون شهری در این کشور شده است. ضمن اینکه روز گذشته راشا تودی خبر داد، فدراسیون تجارت این کشور اعلام کرده است به‌دلیل تورم مهار نشدنی، سوپرمارکت‌ها و تولیدکنندگان چاره‌ای جز افزایش 15 تا 25 درصدی قیمت مواد غذایی خود نخواهند داشت. این در حالی است که افزایش بهای کالاهای اساسی در فرانسه می‌تواند بر میزان اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در این کشور بیفزاید.
این همان اتفاقی است که ایتالیا این هفته به طور کامل آن را لمس کرد و هزاران نفر نیز در این کشور به خیابان‌ها رفتند و علیه دولتی که با مداخله در جنگ اوکراین و ارسال کمک‌های مختلف به کی یف، قادر به سامان دادن به بحران اقتصادی آنان نیست، شعار دادند. به گزارش راشاتودی، معترضان که توسط اتحادیه تجاری در این کشور ساماندهی شده بودند، از دولت خواستند سلاح‌ها را کنار بگذارد و به جای آن دستمزد آنها را افزایش دهد و ایتالیا را به جنگ نکشد. بنا بر این گزارش 49 درصد ایتالیایی‌ها مخالف مشارکت کشورشان در جنگ اوکراین هستند و به مسائل اقتصادی خود توجه بیشتری دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8071/4/635756/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها