اذعان مؤسسات امریکایی به توانمندی‌های ایران در عرصه فناوری

سراسیمه از قدرت سایبری ایران


امیر خدادادهمدانی
مدرس دانشگاه و حقوقدان فناوری‌های نوین

حملات سایبری در دولت امریکا بویژه از زمان روی کار آمدن جو بایدن به ریاست‌جمهوری و اوج گرفتن حملات سایبری به پایگاه‌های حساس امریکایی به یکی از چالش‌های جدی در کاخ سفید تبدیل شده و صدمات اقتصادی زیادی از این طریق به امریکایی‌ها وارد شده است. در همین رابطه، «استفن ورتهایم» عضو ارشد بنیاد کارنگی در نیویورک تایمز نوشت: دشمنان امریکا می‌توانند حملات سایبری را برای مختل کردن زیرساخت‌های حیاتی امریکا انجام دهند و ممکن است از طریق آن برق یک شهر بزرگ را قطع کنند و خدمات اضطراری مختل شود یا سیستم ارتباطی از کار بیفتد. همچنین «جان هالت کوئیست» مدیر واحد تحلیل اطلاعات مؤسسه امنیتی فایرآی سراسیمه اعلام کرده بود که امریکایی‌ها بیم دارند که ایران بدافزارهایی را برای هدف قراردادن سایت‌ها و خدمات وابسته به دولت امریکا مورد استفاده قرار دهد و ایرانی‌ها می‌توانند نابودی و تخریب واقعی ایجاد کنند. در ادامه به برخی از حاشیه‌ها و متن‌های این هراس یانکی‌ها از هیمنه سایبری ایران پرداخته شده است؛

الف- اذعان به نفوذپذیری؛ «کریستوفر ری» مدیر اف‌بی‌آی اذعان کرده که «در تابستان ۲۰۲۰ ما شاهد یکی از هولناک ترین حملات سایبری بودیم؛ جایی که هکرهای ایران قصد داشتند به زیرساخت‌های بوستون در کالج این شهر حمله سایبری کنند». این ادعا در حالی مطرح شد که «ریچ اوتزن» سرهنگ بازنشسته ارتش ایالات متحده و عضو ارشد بنیاد جیمزتاون، معتقد است که ایران از سال ۲۰۰۷ به یک بازیگر سایبری پیشرفته با توانایی بالا تبدیل شده است.

ب- لاک‌پشت‌های خاردار؛ شرکت فیس بوک سال گذشته اعلام کرد که مانع حمله سایبری گروهی از هکرهای ایرانی شده که نظامیان امریکا را هدف گرفته بودند. بر اساس این بیانیه، حملاتی که از ایران ترتیب داده شده بود بویژه کارکنان نظامی در بخش‌های هوا-فضا و دفاعی را هدف گرفته بود. فیس بوک می‌گوید که این حمله برنامه‌ریزی شده را می‌توان بخشی از یک کارزار بزرگ جاسوسی آنلاین و عملیاتی با منابع خوب و پیوسته توصیف کرد که درصدد بود در این شبکه اجتماعی با قربانیانِ هدف خود ارتباط برقرار کند و آنها را فریب دهد تا به این ترتیب اطلاعات حساسی را از آنها کسب کند. این گروه هکرها که در میان سیستم‌های امنیتی به گروه «لاک پشت» مشهورند، حدود ۲۰۰ فرد مرتبط با ارتش همچنین شرکت‌های دفاعی و هوا و فضا را در ایالات متحده هدف گرفته بودند و از سیستم‌هایی همچون فیشینگ استفاده می‌کردند تا اهداف خود را از فیس بوک دور و دستگاه‌های آنها را با بدافزارها آلوده کنند.

ج- پاتک به استاکس نت؛ «جوردن موریلو» نایب رئیس مؤسسه امنیت سایبری کریتیکال استارت، اعلام کرد که در نتیجه تأثیر استاکس‌نت روی برنامه غنی‌سازی ایران، آنها به قابلیت‌های جنگ‌افزاری خود شاخه سایبری را اضافه کردند و با سرمایه‌گذاری، تجهیز و آموزش، واحدی قوی را شکل دادند. وی اذعان دارد که افزایشی قابل ملاحظه را در فعالیت‌های مرتبط با حوزه شناسایی مشاهده می‌کنیم. تلاش برای یافتن نقطه ضعف‌های احتمالی سرورها، جمع‌آوری داده‌ها و ... آنها به نوعی مشغول هستند تا نقشه جنگ در عرصه فضای سایبری را آماده کنند. در این بین، «گرگ آبوت» فرماندار تگزاس هم گفت که نهادهای اطلاعاتی این ایالت افزایش تلاش‌ها برای نفوذ به کامپیوترها را مشاهده کرده‌اند و این فعالیت‌ها از ایران ناشی می‌شده است.
سرانجام اینکه مؤسسه امریکن اینترپرایز استناد می‌کند که ایران می‌تواند زیرساخت‌های حیاتی امریکا را با حملات سایبری به خطر بیندازد و نشنال اینترست در گزارشی با اشاره به قدرت کشورمان در فناوری، تأکید دارد که نیروهای سایبری ایرانی به عنوان یکی از جنبه‌های قدرت نوظهور، به علت صبر زیاد، ریسک‌پذیری و البته اقدامات هدفمند خود، عملاً به نیروهایی بشدت خطرناک تبدیل شده‌اند. این موضوع، نگرانی امریکا و متحدان آن را به همراه داشته است. اوج‌گیری قدرت سایبری ایران، از سوی بالاترین سطوح قدرت در این کشور حمایت می‌شود که این مسأله خود حاکی از اراده جدی تهران جهت تقویت ابزارهای قدرت خود در زمینه‌های مختلف است. بنابراین آن‌طور که وزارت امنیت داخلی امریکا هشدار داده، ایران ممکن است از طریق سایبری، ضرب شستی به امریکا نشان دهد که جبران‌شدنی نیست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8071/3/635766/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها