اخبار


رویکرد جدید به سازمان حفظ نباتات کشور در برنامه هفتم

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: رویکرد جدیدی باید در قانون برنامه هفتم به سازمان حفظ نباتات وجود داشته باشد زیرا متولی سلامت محصولات کشاورزی است.
به گزارش سازمان حفظ نباتات کشور، شاهپور علایی مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور به سلامت محصولات کشاورزی با منشأ گیاهی اشاره کرد و گفت: عوامل خسارت‌زای محصولات کشاورزی عوامل ثانویه‌ای هستند که یا به دلیل شرایط اقلیمی به دست بشر و یا به دلیل بی‌تدبیری‌ها ایجاد می‌شود که موجب خسارت شده است. علایی مقدم پتانسیل آبی کشور را ۴۰۰ میلیارد مترمکعب دانست که ۲۷۰ میلیارد مترمکعب آن از دسترس خارج می‌شود و تنها حدود ۱۷۰ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر در کشور برای بخش‌های مختلف وجود دارد. رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: پیشتر منابع مختلف سرانه آب تجدیدپذیر ایران با جمعیت حدود ۲۰ میلیون نفر حدود ۱۹ هزار مترمکعب برای هر نفر به عنوان منابعی تجدیدپذیر وجود داشت اما با رشد جمعیت و تولید و سطح زیرکشت این عدد در حال حاضر حدود یک هزار و۳۰۰ مترمکعب سرانه هر ایرانی از آب تجدیدپذیر در کشور است. وی افزود: خشکی و منابع آبی محدود یکی از عوامل طغیان بیماری‌ها و آفات در اراضی کشاورزی است اما به‌رغم تمام این محدودیت‌ها، تنوع اقلیم هم داریم و ظرفیت بسیار بی‌نظیر محققان و پژوهشگران باعث شده در ۴۰ سال اخیر تولیدات بخش کشاورزی از ۶۰ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن برسد. علایی مقدم گفت: رویکرد و نظم نوین در کشاورزی دنیا با هدف سلامت بشر، 
فرایند محور کردن تولید است که چه کسی چه محصولی را در چه بستری تولید می‌کند و چه کسی آن را بسته‌بندی و چه کسی صادر و به بازار می‌رساند. وی افزود: کشورهایی که صادرات محصولات ما را متوقف کرده بودند به دنبال این محصولات آمدند و ما در فاز اول چهار محصول سبزی و صیفی مانند فلفل، گوجه فرنگی، بادمجان و خیار را با قابلیت صادرات، رصد و پایش کرده و سامانه‌ای با همکاری تمام بخش‌ها راه‌اندازی کردیم.

نهاده هست، ولی نقدینگی نیست

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه تاکنون دامی صادر نشده است، گفت: مشکلی در تأمین نهاده دامی نداریم. در حقیقت نهاده به میزان کافی وجود دارد ولی نقدینگی نیست و چون صادراتی نیست دامداران تحت فشار قرار گرفته‌اند. احمد مقدسی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح آخرین وضعیت صادرات دام سنگین گفت: به دلیل اینکه عوارض صادراتی دام سنگین کیلویی ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان است عملاً صادرات صرفه اقتصادی ندارد و تاکنون نیز حتی یک رأس دام صادر نشده است. وی ادامه داد: این عوارض در بودجه سنواتی و در مجلس دیده شده و حذف آن باید در مجلس صورت بگیرد. بنابراین تصور نمی‌کنیم که امسال بتوان این عوارض را حذف کرد. رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه قیمت هرکیلو دام سنگین ۸۲ تا ۸۵ هزار تومان است، گفت: در تأمین نقدینگی مشکلات بسیاری داریم. زیرا وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی قطع شد قیمت نهاده‌ها نیز ۶ برابر شد. وی در پایان گفت: مشکلی در تأمین نهاده دامی نداریم. در حقیقت نهاده به میزان کافی وجود دارد ولی نقدینگی نیست و چون صادراتی نیست دامداران تحت فشار قرار گرفته‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8071/9/635784/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها