روی خط بازار


تا پایان هفته دوم آذرماه
واریز 5 هزار میلیارد تومان سود رسوب شده 
به حساب سهامداران

به گزارش سمات از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان هفته دوم آذر، ۲۳۶ ناشر بورسی، بیش از ۴ هزار و ۹۱۱ میلیارد تومان سود رسوب کرده را به حساب بیش از ۲۹ میلیون سهامدار واریز کرده‌اند.
سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اعلام کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان هفته دوم آذر، ۲۳۶ ناشر بورسی، بیش از ۴ هزار و ۹۱۱ میلیارد تومان سود رسوب کرده را به حساب بیش از ۲۹ میلیون سهامدار واریز کرده‌اند. در همین بازه زمانی، ۳۴۱ ناشر بورسی نیز بیش از ۴۹ هزار میلیارد تومان سود نقدی مصوب مجامع خود را از طریق سامانه سجام به حساب بیش از ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار سهامدار پرداخت کرده‌اند که این نشان از شتاب در روند پرداخت سود نقدی از طریق سجام دارد. پیش از الزام رئیس سازمان بورس برای پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سجام، سهامداران باید حضوراً به بانک‌ها مراجعه می‌کردند که معطلی آن، سهامداران را از گرفتن بعضی سودها منصرف می‌کرد که نهایتاً منجر به رسوب شدن پول‌های درشت در شرکت‌های بورسی می‌شد.


۷ نماد فرابورسی مشمول تغییر دامنه نوسان شدند

معاونت نظارت بر بازار شرکت فرابورس با انتشار اطلاعیه‌ای از شمول ۹ نماد برای تغییر دامنه نوسان قیمت در صورت تمایل به رعایت بندهای ۲، ۳ و ۴ ضوابط مربوط به ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی خبر داد.
پیرو اطلاعیه ۲۲ فروردین شرکت فرابورس ایران با موضوع ضوابط مربوط به ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس تهران و فرابورس، پس از بررسی‌های صورت گرفته طی ۶ ماهه منتهی به ۹ آذر ماه سال‌جاری، ۷ نماد «آریا»، «تجلی»، «شرانل»، «فجهان»، «وپویا»، «وسپهر» و «ومهان» مشمول بندهای ۲، سه و چهار ماده یک ضوابط یادشده هستند.
بنابراین، بازارگردانان این نمادها در صورت تمایل می‌توانند با رعایت سایر بندهای ضوابط مربوط به ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس تهران و فرابورس، درخواست تغییر دامنه نوسان قیمت را به فرابورس ارائه دهند. در ارتباط با صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نیز اوراق تأمین مالی توجه به مفاد ماده ۲ ضوابط مربوط به ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس تهران و فرابورس ضروری است.

 
سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس عنوان کرد
نرخ «اخزا» کنترل می‌شود

سنا- سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس در مورد مصوبه‌ای مبنی بر لحاظ شدن اسناد خزانه در نصاب سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت منتشر شده توسط دولت با تضمین سازمان برنامه و بودجه، اظهار کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری موظف هستند که بر اساس نصاب‌های تعیین شده در امیدنامشان اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت باید ۴۰ درصد دارایی‌های خود را در اوراق درآمد ثابتی همچون اسناد خزانه، اوراق دولتی یا اوراقی که توسط سازمان بورس و ارکان بازار مجوز دارند، سرمایه‌گذاری کنند.
علی‌اکبر ایرانشاهی افزود: در همین راستا، شورای عالی بورس در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۹۹ مصوبه‌ای را ابلاغ کرد و مطابق آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت ضمن رعایت تخصیص ۴۰ درصد از منابع خود به اوراق با درآمد ثابت، باید ۲۵ درصد دارایی‌های خود را صرف سرمایه‌گذاری در اوراق دولتی می‌کردند. منظور از اوراق دولتی نیز اوراقی بوده که توسط دولت منتشر شده و سازمان برنامه و بودجه آن را ضمانت می‌کند.
وی بیان کرد: در این بین اختلاف دیدگاهی در مورد اسناد خزانه وجود داشت و در مورد اینکه آیا اسناد خزانه جزئی از اوراق دولتی محسوب می‌شود یا خیر، محل بحث بود؛ از این‌رو شورای عالی بورس در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۴۰۱ این موضوع را بررسی و در نهایت آن را به‌عنوان اوراق دولتی با پشتوانه و ضمانت سازمان برنامه و بودجه قرار داد؛ بنابراین اگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت در اسناد خزانه نیز سرمایه‌گذاری کنند، نصاب سرمایه‌گذاری ۲۵ درصد دارایی‌ها در اوراق دولتی را رعایت کرده‌اند.
سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس تأکید کرد: در حقیقت مطابق این مصوبه، شورای عالی بورس، اسناد خزانه را ذیل اوراق بهادار منتشر شده دولتی با ضمانت سازمان برنامه و بودجه طبقه‌بندی کرده است که این موضوع می‌تواند نرخ اسناد خزانه را نیز کنترل کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8071/10/635790/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها