مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت اعلام کرد

رشد 8/14 درصدی تولید خودرو تا پایان آبان‌ماه


گروه اقتصادی/ مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه ۷۴۸ هزار و ۴۸۸ دستگاه خودرو در کشور تولید شده که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۱۴.۸ درصدی نشان می‌دهد.
عبدالله توکلی لاهیجانی با اعلام این مطلب افزود: در هشت ماه سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۵۱ هزار و ۹۲۱ دستگاه خودرو در کشور تولید شده بود که البته بسیاری از آنها خودروهای کامل نبودند و با نقص در قطعات تولید و راهی پارکینگ‌های خودروسازان می‌شدند. او بیان داشت: این آمار در مدت مشابه سال ۹۹ (۶۲۲ هزار و ۱۸۰ دستگاه) و ۹۸ (۴۸۸ هزار و ۶۲۸ دستگاه) بوده است که به ترتیب رشد ۲۰.۳ درصدی و ۵۳.۱ درصدی نشان می‌دهد.
رشــــد ۱۳۲ درصـــــدی تولیـــــد خودروسازان خصوصی
به گفته این مقام مسئول، در هشت‌ماهه امسال ۱۱۳ هزار و ۶۰۹ دستگاه خودرو توسط خودروسازان بخش خصوصی کشور تولید شده است. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۴۸ هزار و ۸۷۲ دستگاه) رشد چشمگیر ۱۳۲.۴ درصدی نشان می‌دهد.
او ادامه داد: تولید خودروسازان خصوصی در این مدت در سال ۹۹ تعداد ۳۵ هزار و ۹۵ دستگاه و در سال ۹۸ تعداد ۲۵ هزار و ۶۳۹ دستگاه بوده که در مقایسه، امسال تولید این خودروسازان به ترتیب ۳.۲ برابر سال ۹۹ و ۴.۴ برابر سال ۹۸ شده است.
رشد ۱۷۶ درصدی تولید خودروهای سنگین
توکلی لاهیجانی در ادامه در خصوص روند افزایش تولید خودروهای سنگین (کامیونت، کامیون و کشنده)، اظهار داشت: در هشت‌ماهه سال‌جاری تولید خودروهای سنگین نسبت به سال ۹۸ افزایش ۹۰۰ درصدی و نسبت به سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب رشد ۵۱۳ درصدی و ۱۷۶ درصدی داشته است. او تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در نظر داریم تولید این خودروها تا پایان سال‌جاری به ۳۵ هزار دستگاه و در سال آتی به بیش از ۵۰ هزار دستگاه برسد تا بخشی از ناوگان جاده‌ای کشور نوسازی شود.
در شرایطی که تولید خودرو افزایش پیدا کرده است برخی‌ها به دنبال به‌هم‌زدن بازار خودرو هستند. طی چند روز اخیر شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار هستیم. روز گذشته هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی ۳۵۰ میلیون تومان قیمت خورده است. همچنین قیمت هر دستگاه دنا پلاس اتوماتیک توربوشاژ که تا ۴۵ روز پیش ۵۱۵ میلیون تومان قیمت داشت، سه روز قبل به ۵۹۵ میلیون تومان و روز گذشته به ۶۱۲ میلیون تومان افزایش یافته است.
یک فعال بازار خودرو معتقد است: وقتی خودرویی نظیر پژو ۲۰۷ دنده‌ای در بورس کالا حدود ۵۰ میلیون تومان کمتر از قیمت بازار و به صورت سه‌ماهه فروخته می‌شود، مردم این قیمت را به عنوان قیمت کارخانه تصور می‌کنند. با این حال اگر عرضه‌ها در بورس به صورت روزانه و حتی هفتگی و با تعداد بالا باشد، می‌تواند با تأثیر مثبت بر کاهش قیمت‌ها همراه باشد.
او منکر تأثیر نرخ ارز بر قیمت این روزهای خودرو در بازار شد و گفت: در دو هفته گذشته دلار در کانال ۳۶ هزار تومان باقی‌مانده و ثبات داشته است؛ بنابراین نمی‌تواند بر قیمت خودروها تأثیرگذار باشد. کارشناس بازار خودرو گفت: این روزها بازار در رکود کامل است و برخی نمایشگاه‌داران روزانه حتی یک دستگاه خودرو نیز معامله نمی‌کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8071/12/635798/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها