روی خط خبر


برق آسیای مرکزی و جنوبی با همکاری 
ایران و تاجیکستان تأمین می‌شود

وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان گفت: با همکاری ایران و ظرفیت موجود در تاجیکستان می‌توانیم برق آسیای مرکزی و آسیای جنوبی را تأمین کنیم.
دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان و رئیس تاجیکی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان در حاشیه پانزدهمین کمیسیون مشترک دو کشور، اظهار داشت: از تاجیکستان هیأت‌های سطح بالایی برای حضور در این اجلاس معرفی شده‌اند، در این زمینه نتیجه بخشی این تعاملات در کنار بهره‌مندی از نتایج آن برای ترسیم نقشه‌های آینده اهمیت دارد.
وی با اشاره به همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور، افزود: امید داریم، با فراهم‌سازی زمینه‌ها و زیرساخت‌های لازم حجم مبادلات اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان افزایش پیدا کند، البته در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، صنعتی، گردشگری و غیره همکاری خواهیم داشت.
دلیر جمعه، با بیان اینکه تاجیکستان از سرمایه‌گذاری با طرف‌های ایرانی تجربه خوبی دارد، ادامه داد: نیروگاه برق‌آبی سنگ‌توده با همکاری ایران احداث و راه‌اندازی شده است.
وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان یادآور شد: تاجیکستان در زمینه منابع انرژی آب در جهان در رتبه 6 قرار دارد و با توجه به تأکید وزیر نیروی ایران در خصوص پتانسیل فنی - مهندسی ایران، لازم است از این ظرفیت برای ایجاد نیروگاه‌های برق‌آبی استفاده شود.
وی تأکید کرد: با همکاری ایران و ظرفیت موجود در تاجیکستان می‌توانیم برق آسیای مرکزی و آسیای جنوبی را تأمین کنیم.
دلیر جمعه افزود: این همکار‌ی‌ها فقط حوزه انرژی را دربر نمی‌گیرد، بلکه برای پنج سال آینده برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت گرفته تا با درنظر گرفتن امتیازات ویژه در حوزه صنعت سرمایه‌گذاری خارجی صورت گیرد. تجربه بزرگ ایران در این زمینه می‌تواند مفید و مثمرثمر واقع شود و امید است سرمایه‌گذاران ایرانی و تاجیکستانی همکاری خوبی را در این‌باره رقم بزنند.


توزیع بنزین سوپر به اتمام تعمیرات دوره‌ای پالایشگاه‌ها موکول شد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته مشکل توزیع بنزین سوپر طی روزهای آینده برطرف می‌شود، اما مشکل اساسی مصرف بالای بنزین در کشور است چراکه اکنون تراز تولید و مصرف منفی شده است.
جلیل سالاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به میزان مصرف بنزین اظهار کرد: از ابتدای سال‌ جاری تاکنون روزانه ۱۰۳ میلیون لیتر بنزین مصرف شده و تراز تولید و مصرف منفی شده است.
وی با بیان اینکه علت نبود بنزین سوپر تعمیرات پالایشگاه‌های کشور است و در صورتی که مصرف کنترل شود این موضوع نیز حل خواهد شد، اظهار کرد: اجرای برنامه‌های تعمیرات اساسی و اضطراری در دو پالایشگاه امام خمینی شازند و اصفهان موجب توقف تولید بنزین سوپر شد که می‌توان با اجرای تمهیداتی روند را مانند سابق کرد.
سالاری با بیان اینکه کیفیت بنزین توزیعی استاندارد است و مشکلی از این بابت وجود ندارد، گفت: تمهیدات لازم برای توزیع بنزین باکیفیت در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش اظهار کرد: تقاضای ما از همه مردم کنترل مصرف و مدیریت در این حوزه است تا بتوانیم ناترازی موجود را جبران کنیم.


قبض آب ۴۵ درصد تهرانی‌ها زیر ۲۰ هزار تومان شد

مدیرعامل آبفای استان تهران خبر داد: حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد مردم تهران یا زیر الگو یا در سطح الگو آب مصرف می‌کنند که تماماً یارانه‌ای محاسبه می‌شود. قبوض آب این دسته از مشترکان به‌ طور میانگین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان است.
محمدرضا بختیاری با تأکید بر اینکه بر خلاف استان‌های دیگر که بیشترین مصرف آب در کشاورزی است، تهرانی‌ها نیمی از منابع آبی را برای اهداف شرب و بهداشتی مصرف می‌کنند، گفت: منابع تأمین‌کننده آب شهر تهران در غرب (سد‌های امیرکبیر و طالقان) و شرق (سد‌های لتیان، ماملو و لار) هستند. موضوع آب در تهران یک ویژگی در مورد دشت ورامین (شامل قرچک، پاکدشت، ورامین و پیشوا) دارد؛ این دشت، حدود 65 هزار هکتار اراضی زیر کشت و حدود 650 میلیون مترمکعب برداشت آب جهت کشاورزی دارد که تا قبل از احداث سد‌های لتیان و ماملو، حدود 60 درصد از آب مورد نیاز آن از رودخانه جاجرود تأمین می‌شده است.
وی با بیان ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد دشت ورامین در حوزه کشاورزی و تأمین 20 تا 30 درصدی میوه و تره‌بار شهر تهران از این دشت، افزود: منابع سطحی آب دشت ورامین اکنون جهت تأمین آب شرب تهران به مصرف می‌رسد و این دشت با مشکل مواجه شده است، اما با احداث تصفیه‌خانه جنوب تهران توسط وزارت نیرو، پساب شهر تهران جهت تأمین آب ورامین تصفیه می‌شود و به مصرف می‌رسد.
مدیرعامل آبفای تهران با تأکید بر اینکه هزینه اداره این تصفیه‌خانه سالانه حدود 100 میلیارد تومان است، اما آبفای استان تهران هیچ درآمدی از این پساب ندارد، ادامه داد: بهای جمع‌آوری فاضلاب تهران که روی قبوض از مردم دریافت می‌شود، یک‌سوم هزینه اداره تصفیه‌خانه جنوب تهران است. 260 میلیون مترمکعب پساب در تهران تولید و بیش از 90 درصد آن به دشت ورامین ارسال می‌شود که جهت مصرف کشاورزی است و درآمدی برای آبفای تهران ندارد.
وی گفت: در تهران سالانه حدود 800 تا 850 میلیون مترمکعب آب سطحی مصرف می‌شود که حدود 50 درصد آن از منابع شرقی به دست می‌آید و 250 تا 260 میلیون مترمکعب آن مربوط به سد‌های لتیان و ماملو می‌شود که حقابه کشاورزی دشت ورامین را تأمین می‌کرده است. مشابه این موضوع در مورد شهرستان رباط‌‌کریم هم وجود دارد که عمده آب تصفیه‌خانه فیروز‌بهرام را جهت مصرف کشاورزی این شهرستان تخصیص داده‌ایم که قبلاً از رودخانه کرج تأمین می‌شده است.
بختیاری اظهار کرد: قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب در شهر تهران، حدود 3 هزار و 660 تومان و آب‌بهای پرداختی توسط مشترکان، حدود یک‌هزار و 200 تومان است؛ یعنی تقریباً یک‌سوم قیمت تمام‌شده تأمین آب را از مردم دریافت می‌کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8071/14/635808/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها