افتتاح فرهنگسرا و پارک ویژه معلولان در مرکز استان فارس

شیراز شهر نمونه ارائه تسهیلات به معلولان می‌شود


ایران زمین - شیراز قرار است در چشم‌اندازی که مسئولان استان فارس در کوتاه‌مدت ترسیم کرده‌اند، شهری نمونه برای ارائه تسهیلات مناسب به معلولان شود. شهری که معبرها و خیابان‌های آن برای تردد معلولان مناسب‌سازی شده‌اند، در اتوبوس‌های حمل‌ونقل شهری صندلی‌های ویژه معلولان اختصاص داده می‌شود و در ردیف‌های استخدامی دولتی هم سهمیه 3 درصدی جذب معلولان رعایت می‌شود. در چشم‌انداز بلندمدت، 80 درصد اماکن شهری شیراز برای معلولان مناسب‌سازی خواهد شد.
نخستین گام برای تحقق این برنامه‌ها همزمان با روز جهانی معلولان برداشته شد و فرهنگسرای «یاران» ویژه توانخواهان؛ توسط شهرداری شیراز و با حضور مسئولان استانی و شهری به بهره‌برداری رسید.
استاندار فارس در آیین افتتاح این فرهنگسرا گفت: همه سازمان‌هایی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، وظیفه‌ دارند که در استخدام‌های خود سهمیه ۳ درصدی معلولین را در همه ردیف‌های استخدامی در نظر بگیرند و در این زمینه حق تفسیر به رأی ندارند.
محمدهادی ایمانیه، با اشاره به وعده اخیر رئیس‌جمهور اظهار کرد: مدیران کل استان فارس، باید بعد از الزامی که رئیس‌جمهور ایجاد کرد، ۳درصد از هر نیرویی اعم از قراردادی، رسمی، آزمایشی و پیمانی که به‌کار می‌گیرند، از میان معلولین باشد و نمی‌شود ادعا کرد که توانخواهان، توانایی جسمی کامل را برای این شغل ندارند.
او در ادامه با اشاره به بحث تأمین مسکن توانخواهان تصریح کرد: این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد و برای خانواده‌های دارای 2 فرزند معلول در جهش ملی مسکن، کار به شکل جدی‌تر انجام خواهد شد.
ایمانیه با تأکید بر اینکه در زمینه مناسب‌سازی، شیراز باید شهری نمونه باشد، بیان کرد: این اقدام یک‌شبه امکان‌پذیر نیست و باید در خیابان‌ها و اتوبان‌هایی که ایجاد می‌شود، این موضوع در نظر گرفته شود. استاندار فارس با تأکید برموضوع حمل‌ونقل معلولین و توانخواهان گفت: با توجه به اعلام‌ شهرداری مبنی بر خرید اتوبوس تقاضا داریم تا درصدی از این خرید به توانخواهان اختصاص یابد.
ضرورت امداد‌رسانی به 55 هزار توانخواه شیرازی
جامعه معلولان و توانخواهان در اغلب شهرهای ایران به‌عنوان شهروندان دیده نشده در مبلمان و چیدمان اماکن و امکانات شهری به حساب آمده‌اند. جدول‌بندی بسیاری از خیابان‌ها و طراحی پیاده‌روها و ورودی‌های اماکن و ساختمان‌های دولتی و عمومی به گونه‌ای است که ورود و خروج و تردد معلولان در این ساختمان‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر یکی از معضلات دیرپا امکانات حمل‌ونقل و تردد معلولان است که در همه شهرها با کاستی و کمبود مواجه است. این کاستی‌ها از نظر مسئولان شهری شیراز دور نمانده و وعده دادند که بتدریج و بدون وقفه زمانی، سیمای شیراز را تبدیل به شهری می‌کنند که 80 درصد اماکن آن برای معلولان مناسب‌سازی شوند.
به گفته شهردار کلانشهر شیراز در این کلانشهر 55 هزار فرد توانخواه زندگی می‌کنند که باید برای رفع نیازهای آنها کوشش کرد.
محمدحسن اسدی گفت: زیرساخت‌های فرهنگسرای یاران به‌عنوان نخستین فرهنگسرای تخصصی ویژه معلولان متناسب با نیازهای توانخواهان مناسب‌سازی شده است.
وی افزود: تا دو ماه پیش خبری از رمپ، صندلی، سیستم صوتی، سیستم نورپردازی، دکور دیوار، موکت و... نبود؛ اما بنا بر تأکید نماینده جامعه معلولان و رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورا، با‌وجود مشکلات مالی، کار تکمیل و تجهیز فرهنگسرا شروع شد.
اسدی بهره‌برداری از این فرهنگسرا و سالن آمفی تئاتر آن را که متناسب با وضعیت توانخواهان طراحی شده‌است، را پیشکش شهرداری به جامعه توانخواهان توصیف کرد و گفت: امیدواریم این کار شروعی برای ارائه خدمات بیشتر و با کیفیت‌تر به این بخش از جامعه بزرگ شیراز باشد.
شهردار شیراز همچنین از بهسازی پارک ویژه توانخواهان به ارزش 11 میلیارد ریال خبرداد و گفت: این پارک یکی از استاندارد‌ترین پارک‌هایی است که افراد توانخواه می‌توانند از آن استفاده کنند.
مهدی طاهری رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز با بیان اینکه جمعیت معلولان نیمه پنهان جامعه هستند به مصوبه آیین‌نامه مناسب‌سازی معابر و ایجاد دبیرخانه ثابت در شورای شهر شیراز برای معلولان اشاره کرد و افزود: بایستی برنامه‌ریزی برای شهر وسیع شیراز که این مسیر را بپیماید، انجام شود.
طاهری گفت: در تلاشیم تا در شورای ششم تا 80 درصد مناسب‌سازی محقق شود. از سوی دیگر بایستی نهضت مناسب‌سازی معابر برای جامعه معلولان در نظر گرفته شود و این روز برای شهر شیراز دور نیست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8071/16/635811/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها