هشدار نارنجی سیلاب برای 6 استان صادر شد 

برف در شمال، سیل در جنوب 


زهره افشار 
خبرنگار
 

ورود دو سامانه  بارشی از شمال غرب و جنوب غرب در 72 ساعت گذشته بارش‌های خوبی را برای کشور به ارمغان داشت و چهره برخی استان‌ها را هم سپیدپوش کرد. در حالی که روز گذشته  10 استان واقع در نیمه شمالی کشور بارش برف داشتند، امروز با تشدید فعالیت جبهه بارشی که از جنوب کشور وارد شده است، 6 استان جنوبی با هشدار سطح نارنجی هواشناسی خود را برای مواجهه  با سیلاب آماده کردند.
«فریبا گودرزی» کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد: در روز دوشنبه در ارتفاعات 11 استان  تهران، البرز، مازندران، همدان، قزوین، سمنان، زنجان، اردبیل، مرکزی و کردستان و خراسان رضوی با کاهش دمای 5 تا 8 درجه‌ای که اتفاق افتاد، بارش برف داشتیم و در دیگر استان‌های شمال غرب نیز شاهد بارش باران بودیم.
بارش تجمیعی در 72 ساعت شنبه تا دوشنبه در نوشهر مازندران 135 میلیمتر، انزلی 132 میلیمتر، شمیرانات تهران 37 میلیمتر، مهرآباد تهران 10 میلیمتر و در ایستگاه‌های هواشناسی البرز به طور میانگین 10 میلیمتر بوده است.
گودرزی با اشاره به تشدید فعالیت جبهه بارشی که از جنوب وارد کشورمان شده بود، افزود: امروز برای 6 استان کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان، فارس و خوزستان هشدار نارنجی صادر شده است و به مسئولان استانی هشدار دادیم که خود را  در زمان وقوع سیلاب‌های احتمالی، آبگرفتگی معابر و اختلال در تردد جاده‌ای حاضر کنند.
فردا (چهارشنبه) نیز برای 3 استان بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد کماکان هشدار سطح نارنجی خواهیم داشت.
وی همچنین تصریح کرد: هر چند جبهه پرفشار سیبری که به  نیمه شمالی کشور وارد شده  بود همچنان تا پایان هفته در کشور ما فعال خواهد بود اما میزان بارش‌ها تعدیل می‌شود و در تهران نیز امروز بارشی نخواهیم داشت ولی ماندگاری هوای سرد در پایتخت را تا پایان هفته داریم.
بارش 15 سانتیمتری برف در جاده‌های البرز و تهران
بارش‌های چند روز گذشته اگر چه برخی ارتفاعات استان‌های مختلف را سپیدپوش کرد اما در استان‌های البرز و تهران بارش برف به حدی بود که موجب برف‌روبی در راه‌های ارتباطی این استان‌ها شد.
«غلامعباس بهرامی‌نیا» مدیرکل دفتر امور عملیات راهداری، ماشین‌آلات و مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد: در این مدت بیشترین میزان برف در ارتفاعات استان‌های تهران و البرز بویژه در آزادراه قزوین- زنجان، چالوس و هراز با 15 سانتیمتر برف بوده است.
به گفته بهرامی‌نیا، هیچ کدام از شریان‌های اصلی کشور در این مدت به دلیل بارش برف مسدود نشده بودند اما بارش برف و باران موجب کندی رفت و آمد شد.
وی با اشاره به اینکه ما در کشور 1405 گردنه برفگیر داریم که طول آن 13 هزار و 520 کیلومتر است، از مسافران و رانندگان خواست حتماً برای سفر خودروی خود را به تجهیزات زمستانی و ایمنی مجهز کنند و تصور نکنند که با تغییرات اقلیمی گرفتار برف نخواهند شد.
وی افزود: طرح راهداری زمستانی در راه‌های برفگیر از یکم آذرماه با به‌کارگیری 9 هزار دستگاه سبک، نیمه سنگین و سنگین، 800 دوربین نظارتی و 12 هزار راهدار آغاز شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8071/16/635812/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها