مراکش – اسپانیا؛ یک‌هشتم نهایی جام جهانی 2022

شیرهای اطلس در فکر تاریخ‌سازی


گروه ورزشی/ امشب از ساعت 18:30 در ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی، اسپانیا در مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی 2022 قطر به مصاف مراکش یکی از سورپرایزهای بزرگ این مرحله خواهد رفت. نکته جالب اینکه اسپانیا نزدیک‌ترین کشور اروپایی به مراکش است و تنش‌های سیاسی بین دو کشور هم در قدیم وجود داشته است. لاروخا تیم دوم گروه E شد تا با تیم آفریقایی و شگفتی‌ساز گروه F که بالاتر از کرواسی و بلژیک در صدر گروه قرار گرفت، روبه‌رو شود.
قدرت‌نمایی مراکش
یک صعود در جام‌جهانی 1986 داشتند و دیگر هیچ. قبل از شروع جام‌جهانی 2022 هم اگر تیم‌هایی که شانس شگفتی‌سازی داشتند را لیست می‌کردیم نامی از تیم ولید الرکراکی نمی‌آوردیم. اما نسل طلایی بلژیک انتظارات را برآورده نکرد و کرواسی نتوانست به ثبات هجومی برسد، بنابراین مراکش از این فرصت بهره گرفت و با کسب 7امتیاز صدرنشین شگفت‌انگیز گروه شد. حتی در تساوی بدون گل با کرواسی، تیم ولید الرکراکی بشدت مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و بعد از آن با پیروزی مقابل بلژیک و کانادا یکی از دو تیم آفریقا شدند که به مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی 2022 قطر راه یافتند، تیم دیگر سنگال بود. در بازی آخر مرحله گروهی، حکیم زیاش با استفاده از اشتباه دروازه‌بان کانادا گل زد و یوسف النصیری تیمش را به گل دوم رساند قبل از آنکه گل به خودی نایف آکرد، کانادا را به بازگشت امیدوار کند. به هر حال، شیرهای اطلس بعد از 36 سال دوباره طعم صعود به مرحله حذفی جام جهانی را چشیدند. حالا که هشت بازی در رقابت‌های مختلف نباخته‌اند و در این بازی‌ها تنها دو گل خورده‌اند، می‌خواهند برای نخستین بار در تاریخ خود به جمع 8 تیم برتر جهان برسند و حالا به‌عنوان یکی از صدرنشین‌های گروه‌های هشتگانه در مرحله یک‌هشتم نهایی هستند. از بخت بدشان این صدرنشینی بازی آسان‌تری را پیش‌روی آنها قرار نداده و باید به مصاف قهرمان 12 سال پیش بروند. با این حال شیرهای اطلس نشان داده‌اند که به این راحتی متوقف نمی‌شوند. شاید در ضدحملات بتوانند لاروخا را غافلگیر کنند. مردم مراکش یک انگیزه سیاسی هم برای این بازی دارند و آن‌هم ماجرای صحرای غربی است. آنها امیدوارند با شکست همسایه‌شان که مرز آبی دارند، شگفتی دیگری در جام‌جهانی رقم بزنند.
امیدوار به نیروی جوانی
مثل اینکه برای اسپانیایی‌ها همان برد 7 گله مقابل کاستاریکا برای اینکه خودشان را مدعی قهرمانی بدانند، کافی بود. نبرد تن به تن با آلمان و سپس شکست نوبرانه مقابل ژاپن هم شاگردان لوئیس انریکه را ناامید نکرده. گاوی می‌گوید به آنها باید اعتماد کنند و فاتی می‌گوید شارژ و همیشه در برق هستند! حالا هم در یک‌هشتم نهایی باید به مصاف پدیده مرحله گروهی بروند. اسپانیا را با آن سبک بازی ویران‌کننده نمی‌شود مدعی ندانست، ولی باید با شروع مرحله حذفی به تنظیمات کارخانه برگردند و همان تیم ویران‌کننده بازی نخست باشند. نقطه قوت اسپانیا این است که با وجود جوان بودن و انگیزه بالا، ستاره‌های جوان‌شان مدت‌هاست در بالاترین سطح بازی می‌کنند و استرس این میادین را ندارند. اسپانیا در بازی‌های مرحله گروهی 2489 پاس سالم داشت که از سال 1966 یک رکورد به حساب می‌آید ضمن اینکه 969 پاس بازی با ژاپن هم برای یک تیم بازنده رکورد بود. ژاپن در آن بازی 7/17 درصد مالکیت توپ داشت که در تاریخ جام جهانی برای یک تیم برنده سابقه ندارد.
آخرین مسابقه
ژوئن 2018 در جام‌جهانی گذشته اسپانیا به مصاف مراکش رفت و به تساوی 2-2 رسید. ایسکو و آسپاس برای اسپانیا و بوطیب و النصیری برای مراکش گل زدند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8071/21/635842/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها