اخبـــــار


انجام مذاکره ایران و عربستان درباره حج

نخستین دور مذاکرات ایران و عربستان درباره حج ۱۴۰۲ به صورت وبینار انجام شد و بر این اساس، مقامات حج دو کشور تا یک ماه آینده در عربستان با یکدیگر دیدار و تفاهمنامه حج را امضا می‌کنند.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان حج و زیارت، این مذاکرات نخستین گام در برنامه‌ریزی‌های رسمی حج بین دو کشور ایران و عربستان در حوزه حج تمتع ۱۴۰۲ محسوب و مثبت ارزیابی می‌شود و مقرر است حدود یک ماه آینده، نشست رسمی بعدی در عربستان و با حضور وزیر حج و عمره عربستان و رئیس سازمان حج و زیارت تشکیل شود و تفاهمنامه حج ۱۴۰۲ به امضا برسد.
سازمان حج و زیارت در ماه‌های اخیر موضوعات حج گذشته را در کارگروه‌های آسیب‌شناسی مورد کارشناسی قرار داد و به بررسی مسائل اجرایی حج پرداخته است تا در عملیات آینده حج نسبت به رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت اقدام کند و در نشست با مسئولان وزارت حج و عمره عربستان نیز از نتایج تلاش کارگروه‌های آسیب‌شناسی صحبت شد.
سازمان حج و زیارت هنوز سهمیه و هزینه‌های حج سال ۱۴۰۲ را مشخص نکرده و پس از امضای تفاهم‌نامه جزئیات آن را اعلام می‌کند. با این حال، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پیش‌بینی کرده که سهمیه حج ایران به میزان قبل از کرونا، یعنی حدود ۸۵ هزار نفر بازگردد. سهمیه ایران در دوران کرونا با توجه به محدودیت‌های عربستان، کمتر از ۴۰ هزار نفر بود.


مشاور رئیس سازمان غذا و دارو:
قیمت انسولین افزایش نیافته است

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو گفت: عرضه انسولین قلمی بدون تجویز پزشک ممنوع است و قیمت آن هم تغییر نیافته است.
سجاد اسماعیلی به ایرنا گفت: نیاز ماهانه کشور به انسولین قلمی سه میلیون عدد است که عرضه آن فقط با نسخه پزشک و ثبت در سامانه تیتک قابل عرضه است.
وی اظهار داشت: مسیر تهیه انسولین در صورتی که با تجویز پزشک، تشکیل پرونده بیمه و مراجعه به داروخانه باشد، قیمت آن تغییر نمی‌کند. در همین راستا هفتم آذر، سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به اصلاح سیاست‌های ارزی برای انسولین قلمی وارداتی، گفته بود که قیمت این اقلام دچار افزایش شد اما برای بیماران دارای نسخه با قیمت‌های قبل عرضه می‌شود.
وی افزود: اکنون انسولین قلمی ۲۲۰ هزار تومانی با قیمت چهار هزار و ۵۰۰ تومان به بیماران فروخته می‌شود.

اختتامیه جشنواره فیلم رشد برگزار شد 

آیین اختتامیه پنجاه و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد عصر روز یکشنبه در سینما فلسطین تهران برگزار شد.
مدرسه هویت‌ساز، خانواده و جوانی جمعیت و دانش‌آموزان فیلمساز از بخش‌های این دوره از جشنواره بود. نشان ویژه معلم، نشان شجاعت و ایثار و نشان مدرسه برتر از عناوین نشان‌ها و لوح‌های افتخار داده شده در این اختتامیه بود. در بخش فیلمنامه ۱۸ اثر ایرانی و ۱۶ اثر خارجی، در بخش پویانمایی ۱۶ اثر ایرانی و ۱۷ اثر خارجی و در بخش سینمایی بلند ۷ اثر ایرانی و دو اثر خارجی به بخش پایانی راه یافته بودند.
علی جانباز، رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان یکی از ویژگی‌های مهم این دوره از جشنواره رشد را مشخص شدن هدف جشنواره در نظر سیاستگذاران این دوره دانست و در عین‌حال از چالش «توزیع» که این رویداد با آن روبه‌رو است، سخن گفت.
وی توضیح داد: این جشنواره یک جشنواره صرفاً هنری نیست و در آن قالب بر محتوا تقدم ندارد، البته نه اینکه این دو از هم جدا باشد و بتوان محتوا را بدون قالب ارائه داد، ولی تناسبی که بین این دو برقرار می‌شود مهم است.
عضو شورای سیاستگذاری پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم رشد توضیح داد: در این دوره، جشنواره توانست تناسب خوبی بین مخاطبان و موضوعات خود برقرار کند. جانباز با بیان اینکه امسال تأکید بر فیلمسازی فرهنگیان و دانش‌آموزان بیشتر بوده است خاطرنشان کرد: این هدف یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این جشنواره بود که باید بیشتر به آن پرداخته شود.
وی با ابراز تأسف از «محفلی» شدن سینما عنوان کرد: در سینمای ایران یک «محفل» یا یک «کانون» در حال هدایت محتوایی سینماست و این رویداد، هم ناشی از عملکرد مدیران و سیاست‌گذاران است، هم به تولیدکنندگان و سینماگران بر می‌گردد.
جانباز اضافه کرد: جشنواره فیلم رشد برای اینکه تمایز خود نسبت به دیگر جشنواره‌ها را نشان دهد، مخاطب خود را مشخص کرده است و با صراحت تصمیم گرفته به مفاهیم آموزشی و تربیتی وارد شود تا بعد از چند سال فعالیت در این حوزه، ذائقه‌ها را متمرکز کند.
جانباز «توزیع» را چالش اصلی جشنواره فیلم رشد خواند و اظهار کرد: امسال با توجه بیشتر دبیرخانه، این چالش کم‌رنگ‌تر خواهد شد.

بخشنامه اعمال آخرین مدرک تحصیلی معلمان ابلاغ شد

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش از ابلاغ بخشنامه اعمال آخرین مدرک تحصیلی معلمان خبر داد.
صادق ستاری‌فرد گفت: بخشنامه اعمال آخرین مدرک تحصیلی معلمان به استناد بند ۲-۳ ماده ۲ قانون نظام رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شد.
وی افزود: بر این اساس، آخرین مدرک تحصیلی معلمان در حکم کارگزینی آنان اعمال می‌شود.
به گزارش ایرنا، اعمال آخرین مدرک معلمان در قانون رتبه‌بندی وجود دارد اما براساس اعلام یکی از نمایندگان مجلس، پیشنهاد حذف این بخش به‌صورت شفاهی داده شده بود اما پس از رأی‌گیری در مجلس نمایندگان به اعمال مدرک تحصیلی رأی موافق دادند که باید در حکم هم اعمال شود و این موضوع هم در مذاکرات شفاهی انجام شده بود. در نهایت با پیگیری‌ها و مکاتبات انجام شده این بخشنامه در وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

۶۹ بیمار جدید کرونایی شناسایی شد

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: پنج بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته در کشور جان خود را از دست دادند و ۶۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۴۵ نفر از آنها بستری شدند. همچنین ۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۴۲ هزار و ۵۹۷ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۳۴۷ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۹۳ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۷۷ هزار و ۳۷ دوز رسید.
اکنون هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز قرار ندارد، همچنین سه شهرستان در وضعیت نارنجی، ۹۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8071/22/635854/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها