هنرمندان در فضای مجازی


یاد
امروز مصادف است با پایان عملیات «طریق‌القدس»؛ عملیاتی که در آذرماه ۱۳۶۰ به‌ مدت ۸ روز در مناطق دشت‌ آزادگان، بُستان و سوسنگرد در استان خوزستان انجام شد و در نهایت با پیروزی رزمندگان غیور اسلام در 15 آذرماه به پایان رسید. در این عملیات شهیدعلی صیاد شیرازی فرمانده بچه‌های ارتش بود و در کنار بچه‌های سپاه و بسیج از زمین‌های رملی غیر قابل عبور در شمال منطقه عملیاتی گذشتند که همین باعث غافلگیری دشمن شد و در آخر با موفقیت در محور شمالی، موقعیت نیروهای عراقی مستقر در محور جنوبی متزلزل شد و عملیات در این محور هم به پیروزی رسید.
در این عملیات کلیه اهداف تأمین شد. شهر بستان و تنگه مهم چزابه آزاد شد و پس از گذشت ۴۲۰ روز از شروع جنگ، رزمندگان توانستند در منطقه عمومی سوسنگرد و بستان در مرز مستقر شوند. همچنین تصرف چزابه سبب شد اتصال قوای دشمن در غرب کرخه و غرب کارون گسسته شود. به این ترتیب توان ارتش عراق در جنوب تجزیه شد و زمینه مناسب برای پیروزی عملیات فتح‌المبین پدید آمد. یاد و نام شهدای عملیات طریق‌القدس گرامی باد.
سینما
فیلم سینمایی «برنده‌ها» ساخته حسن ناظر برنده جایزه دیسکاوری از جوایز فیلم مستقل بریتانیا در سال ۲۰۲۲ شد. به گزارش ایسنا، برندگان جوایز فیلم مستقل بریتانیا در سال ۲۰۲۲ اعلام شد و فیلم «برنده‌ها» به کارگردانی حسن ناظر که نماینده سینمای انگلیس در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار است، موفق به کسب جایزه دیسکاوری از این رویداد سینمایی شد.
در این فیلم فارسی‌زبان که در ایران فیلمبرداری شده و «نادیرا مورای» و «پاول ولش» از اسکاتلند تهیه‌کنندگی کرده‌اند، مجموعه‌ای از بازیگران ایرانی شامل رضا ناجی، شهرزاد کمال‌زاده، حسین عابدینی، محمود جعفری، عزت‌الله رمضانی‌فر و اصغر سمسارزاده نقش‌آفرینی کرده‌اند. داستان فیلم «برنده‌ها» در یکی از شهرستان‌های ایران اتفاق می‌افتد که در آن بچه‌ها سخت کار می‌کنند تا خانواده‌هایشان را تأمین کنند. روزی یحیی ۹ ساله و دوستش لیلا مجسمه گرانبهایی را پیدا می‌کنند. ناصرخان رئیس یحیی که او نیز به سینما علاقه دارد تصمیم می‌گیرد به آنها کمک کند تا صاحب آن را پیدا کنند. «برنده‌ها» اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره بین‌المللی فیلم ادینبورگ در ماه آگوست تجربه کرده است و در آنجا جایزه تماشاگران را از آن خود می‌کند. 
جورج کلونی در مرکز کندی برای دستاوردهای یک عمر فعالیت هنری‌اش تجلیل شد. به گزارش مهر، بازیگر «۱۱ یار اوشن» در فهرست چهره‌های مشهوری جای داشت که شنبه در مرکز کندی تجلیل شدند. امی گرانت خواننده پاپ، گلدیس نایت چهره موسیقی، تینا لئون آهنگساز و بونو از گروه U2 هم از دیگر چهره‌های این فهرست بودند. کلونی گفت به عنوان کسی که در یک شهر کوچک از کنتاکی بزرگ شده هرگز تصور نمی‌کرد روزی روی بالکن افتخار مرکز کندی بایستد و افزود: این یک افتخار بزرگ برای همه خاندان کلونی است. این بازیگر و فیلمساز تاکنون ۲ جایزه اسکار کسب کرده، ۵ گلدن گلوب برده و ۴ جایزه انجمن بازیگران امریکا، یک بفتا، ۲ جایزه منتخب منتقدان، یک امی، ۴ جایزه هیأت ملی نقد و جایزه یک عمر دستاورد هنری از مؤسسه فیلم امریکا را در کارنامه دارد.
تئاتر
کارگردان نمایش «تونل» که در هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت حضور دارد تأکید کرد علاوه بر اینکه روند تولید تئاتر سخت شده است، در شرایط فعلی گیشه تئاتر نیز فروش ندارد. محمدجواد صرامی نویسنده و کارگردان این نمایش که در بخش مسابقه صحنه‌ای هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت روی صحنه رفت، درباره این اثر نمایشی به مهر، گفت: «ما با نمایش «تونل» از شهر اصفهان در بخش مسابقه صحنه‌ای هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت حضور پیدا کردیم و این نمایش را روز یکشنبه ۱۳ آذر در شهر مشهد روی صحنه بردیم.»
وی درباره موضوع «تونل» توضیح داد: «موضوع این نمایش ایثار است و روایتگر جانباز شیمیایی است که در تخت آی‌سی‌یو بیمارستانی که برای درمان کرونا اختصاص دارد، در خواب مصنوعی است. در رؤیاهای جانباز مشخص می‌شود  وی در دوران جنگ تحمیلی در این بیمارستان به‌عنوان امدادگر حضور داشته است.»
صرامی درباره روند تولید نمایش «تونل» تأکید کرد: «روند سختی را برای تولید نمایش طی کردیم. خودم شخصاً با این وضعیت اقتصادی، تولید یک تئاتر را به‌ صرفه نمی‌دانم. با این شرایط جشنواره‌ها نیز باید کمک‌هزینه‌های خود به گروه‌های تئاتری را حداقل ۳ برابر در نظر بگیرند.»
عباس خلیل‌زاده، عباس نادری، رعنا اسدی، مسعود باقری، ابوالفضل صادقی و حسین نریمانی بازیگران نمایش «تونل» هستند.
تجسمی
کارگاه تخصصی آموزش خوشنویسی «خط شکسته» از روز پنجشنبه هفدهم آذر به صورت رایگان در نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. به گزارش مهر، آموزش تخصصی خوشنویسی «خط شکسته» زیر نظر میثم سلطانی از روز پنجشنبه هفدهم آذر ۱۴۰۱ در نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران آغاز می‌شود. این دوره آموزشی که ویژه هنرجویان مقاطع پیشرفته است، به صورت ۲ هفته یک‌بار روزهای پنجشنبه ساعت ۹:۳۰ صبح تشکیل می‌شود.
علاقه‌مندان به حضور در دوره‌های پیشرفته خط شکسته میثم سلطانی، می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با فرهنگسرای ارسباران تماس بگیرند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8071/24/635863/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها