کرونا کات


زهرا شاهین‌فر
دبیر اجرایی رویداد «سینما سلامت»*


​​​​​​​هنوز خاطرات دلهره‌آور موجودی کوچک که نظم زندگیمان را بهم زده بود از خاطر نبرده‌ایم. ویروسی چموش که ندانسته‌های بشر نسبت به ماهیت و عملکردش بسیار بود. از سویی برای مردم عادی زدن ماسک برای ساعت‌های طولانی، ضدعفونی دست‌ها، سطوح و حتی بسته‌بندی مواد غذایی خریداری شده کلافه‌کننده بود و از سویی دیگر مواجهه مستقیم کادر سلامت با بیمارانی که تست پی‌سی‌آر مثبتشان مهر بستری آنها در مراکز درمانی محسوب می‌شد، روحیه‌ای خاص را می‌طلبید. کمبود امکانات و نیروی انسانی داوطلب و هزاران چالش نفسگیر مردم جهان را به یک مبارزه نابرابر دعوت کرده بود؛ مبارزه با یک دشمن نامرئی کوچک!
شکر به درگاه حق که حالا در پایان همه‌گیری کووید ۱۹ فرصتی پیش آمده تا با بهره‌گیری از تجارب ارزشمند اساتید دانشگاهی در حوزه سلامت و سینما اتفاقی مهم و به یادماندنی رقم بخورد. با توجه به فیلمنامه‌هایی که به بنیاد سینمایی فارابی ارائه شده بود نیاز به برگزاری چنین رویدادی برای تقویت این ایده‌ها وجود داشت. تاکنون بسیاری از خاطرات کادر درمان و تیم‌های جهادی مغفول واقع مانده و حالا به موجب ارتباط مؤثر بین جامعه سلامت و سینماگران و انتقال تجارب و خاطرات کادر درمان و دستاوردهای نظام سلامت به‌منظور الهام‌بخشی در جهت تولید آثار فاخر سینماگران خواهد شد. ارسال طرح‌های یک صفحه‌ای و منتورینگ طرح‌های منتخب توسط اساتید مجرب حوزه سلامت و سینما بخشی از فعالیت‌های رویداد سینما سلامت است.
ایده یا طرح‌های یک صفحه‌ای توسط هیأت انتخاب بسته به نوع تخصصی که دارند به داوری اولیه آثار می‌نشینند. طرح‌های منتخب برای مرحله بعد به منتورها با بضاعت علمی مناسب معرفی خواهند شد. دوستان نویسنده می‌توانند از علم و تجربه اساتید و کادر مجرب درمان برای هرچه بهتر شدن کیفیت محتوایی ایده‌ها بهره ببرند و با راهنمایی اساتید خوب سینمایی طرح هفت صفحه‌ای خود را ارائه نمایند. در دو روز برگزاری این رویداد به طرح‌‌های راه یافته به این مرحله اجازه پرزنت یا ارائه طرح به شکل دلخواه نویسنده داده خواهد شد. تیم داوری حاضر متشکل از کادر سلامت و سینما به بررسی طرح‌ها خواهند پرداخت. جوایز برتر بنیاد سینمایی فارابی برای سه طرح برگزیده، عقد قرارداد جهت نگارش فیلمنامه خواهد بود. سایر طرح‌های برگزیده که به این مرحله از برگزاری رویداد رسیده‌اند هم جوایزی دریافت خواهند کرد.
در پایان برگزاری این رویداد انتظار داریم ایده و طرح‌هایی ارائه شود که مبتنی بر آن بتوان فیلمنامه‌های سینمایی قابل قبولی نوشته شود.
حضور دانشگاه علوم‌پزشکی تهران با بهره‌گیری از اساتید بنام حوزه درمان و راهبری روند اجرایی رویداد توسط بنیاد سینمایی فارابی اتفاق خوب و مبارکی را رقم خواهد زد. همراهی جناب آقای دکتر علی گنجعلی‌خان در کسوت دبیر علمی رویداد و جناب آقای مصطفی نظری‌زاده به عنوان دبیر هنری و طراح ایده باعث افتخار است.
  *نخستین رویداد ایده‌پردازی «سینما سلامت» با موضوع کرونا و دستاوردهای نظام پزشکی کشور در مهار این اپیدمی اواخر دی‌ماه به همت بنیاد سینمایی فارابی برگزار می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8071/24/635869/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها