5 رویـــداد جهان


حمله به کاخ ریاست جمهوری در دمای 21-

هزاران نفر از مردم مغولستان در دمای منفی 21 در پایتخت این کشور، علیه فساد در صنعت زغال سنگ و افزایش تورم دست به اعتراض زدند. معترضان همچنین به کاخ دولتی یورش برده و به مأموران حمله کردند. تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که معترضان در دسته‌های بزرگ در مقابل کاخ دولتی در اولان باتور هستند و خواستار شفاف‌سازی تحقیقات رسوایی زغال سنگ و اعلام اسامی مظنونان به‌صورت علنی‌اند. 
چندی پیش اداره مقابله با فساد مغولستان اعلام کرد بیش از ۳۰ مقام دولتی از جمله مدیرعامل یک کمپانی دولتی زغال سنگ بابت اختلاس تحت بازجویی قرار گرفته است. این کمپانی کنترل انبارهایی را برعهده دارد که حاوی ۷.۵ میلیارد تن زغال سنگ کک است که ماده حیاتی در روند فولاد‌سازی  و عامل اصلی عایدی بودجه دولتی است. این قانونگذاران همچنین از حق مالکیت خود بر معادن زغال سنگ و کمپانی‌های حمل‌ونقل استفاده کرده تا این سوخت فسیلی را از طریق مرز به چین صادر کنند و از عایدات و منافع غیرقانونی آن بهره‌مند شوند.


فرود لاشه موشک روسی در مولداوی
در پی رهگیری موشک‌های روسیه توسط سامانه ضد هوایی اوکراین، قطعاتی از یک موشک در خاک مولداوی فرود آمد. این قطعات روز دوشنبه در نزدیکی شهر «بریچنی» در مولداوی فرود آمدند که در نزدیکی مرز این کشور و اوکراین قرار دارد. تصاویری که منتشر شده، نشان می‌دهد که این لاشه‌ها متعلق به یک موشک سامانه اس۳۰۰ هستند. 
به گفته مقامات مولداوی، پیشتر هم یک موشک روسی سرنگون‌شده در خاک مولداوی به زمین اصابت کرد که خسارت جانی نداشت. ماه گذشته میلادی نیز یک موشک اس۳۰۰ اوکراینی که هدف از شلیک آن رهگیری موشک روس بود، در انجام مأموریت خود ناموفق بود و در خاک لهستان به زمین برخورد کرد. این رویداد به مرگ دو غیرنظامی منجر شد.


انفجار خونین در مزار شریف
انفجار یک خودروی حامل کارمندان در مزار شریف واقع در شمال افغانستان دست‌کم ۷ کشته و 13 زخمی برجای گذاشت. به گفته «محمد آصف وزیری» سخنگوی پلیس بلخ ،این انفجار ساعت ۷ صبح به وقت محلی رخ داد و هدف این حمله، اتوبوس متعلق به کارمندان نفت «حیرتان» بود. حیرتان در حومه مزارشریف و کنار مرز ازبکستان با افغانستان قرار دارد و از شهرک‌های تجاری مهم در افغانستان است. کارمندان بسیاری از نهادهای دولتی و خصوصی شهرک حیرتان ساکن مزارشریف‌اند و با اتوبوس‌های مخصوص به آنجا رفت‌وآمد می‌کنند. بر اساس گزارش پلیس، بمب در کنار جاده در مسیر حرکت اتوبوس جاسازی شده بود، هنوز کسی مسئولیت این انفجار را به‌عهده نگرفته است. افغانستان بعد از استقرار طالبان، شاهد انفجارها و حملات متعددی بوده که مسئولیت برخی از آنها را داعش برعهده گرفته است.


شکایت دوباره الجزیره از اسرائیل  
شبکه خبری «الجزیره» پرونده ترور «شیرین ابوعاقله» خبرنگار خود در فلسطین به دست سربازان رژیم صهیونیستی را به دیوان کیفری بین‌المللی برد.الجزیره در این شکایت مدارک جدیدی برگرفته از اظهارات شاهدان عینی و ویدیوهایی ارائه داده است که «نشان می‌دهند ابوعاقله و همکارانش هدف تیراندازی مستقیم سربازان اسرائیلی قرار گرفتند.»  این شبکه خبری در بیانیه‌ای تأکید کرد: «ادعای مسئولان اسرائیلی درباره اینکه شیرین ابوعاقله به صورت تصادفی در جریان یک تیراندازی کشته شد، یک ادعای بی‌اساس است.»


خشم دوباره از خشونت پلیس یونان
خشم و عصبانیت ناشی از شلیک گلوله به سر پسربچه‌ای که بدون پرداخت پول، بنزین زده بود، موضوع «خشونت پلیس» در یونان را به کانون توجهات تبدیل کرده و جنجال تازه‌ای را برانگیخته است. یک سال پیش تعقیب و گریز پلیس یونان، منجر به کشته شدن یک جوان نزدیکی بندر پیرئوس شد. ماه گذشته تصاویری که با استفاده از تلفن همراه از یک بالکن گرفته شده، نشان می‌داد که پلیس ضد شورش گروهی از هواداران فوتبال را که از باشگاه فوتبال آریس در شهر سالونیک بازدید می‌کردند، بدون هیچ اقدام تحریک‌آمیزی مورد ضرب و شتم قرار داده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8071/4/635895/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها