پنتاگون به‌خاطر ترس از واکنش روسیه، برد موشک‌های هیمارس را کاهش داد

تسلیحات کم‌اثر اهدایی امریکا به اوکراین


حسین فاطـــــمی/ روزنــــــــــــامه وال استریت ژورنال، نزدیک به چهار ماه پس از اقدام امریکا در ارسال موشک‌اندازهای هیمارس به اوکراین، فاش کرد، پنتاگون پیش از اینکه این موشک‌اندازها را تحویل اوکراین بدهد، موشک‌های آنها را دستکاری کرده و با کاهش میزان برد آنها اجازه نداد ارتش اوکراین بتواند به عمق خاک روسیه حمله کند. 
به گزارش روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال، واشنگتن از ماه ژوئن تاکنون ۲۰ پرتابگر سیستم موشکی هیمارس و تعداد زیادی راکت‌های هدایت شونده ماهواره‌ای با برد تقریباً ۵۰ مایل را در اختیار اوکراین قرار داده است. در این مدت، این راکت‌ها که به سیستم موشک پرتاب چندگانه هدایت‌شونده معروف هستند، بارها برای حمله به انبارهای مهمات، تجهیزات لجستیکی و مراکز فرماندهی روسیه در خاک اوکراین استفاده شده‌اند. اما تاکنون هیچ هدفی در خاک روسیه با این موشک‌ها مورد حمله واقع نشده است. بنا بر این گزارش، مقامات امریکایی فاش کرده‌اند، علت این مسأله این است که پنتاگون پرتابگرها را اصلاح کرده است تا اوکراین نتواند موشک‌های دوربرد را شلیک کند. وال‌استریت ژورنال افزود، این دستکاری‌ها که پیش از این فاش نشده بود، نشان می‌دهد دولت بایدن در طول جنگ اوکراین، برای متعادل کردن حمایت خود از نیروهای اوکراین در برابر خطر تشدید تنش با مسکو، در تلاش بوده است. این رسانه امریکایی تصریح کرد، این اقدامات همچنین نگرانی مقامات دولتی امریکا را نشان می‌دهند مبنی براینکه شریک اوکراینی آنها ممکن است به وعده خود مبنی بر عدم حمله به خاک روسیه عمل نکند. 
مخالفت با ادامه حمایت واشنگتن از جنگ اوکراین 
در حالی خبر دستکاری برد موشک‌های هیمارس تحویل داده شده به اوکراین توسط امریکا رسانه‌ای شده است که بر‌اساس تازه‌ترین نظرسنجی مؤسسه ریگان، ۵۷ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند، امریکا باید به حمایت از اوکراین و مخالفت با تجاوز روسیه ادامه دهد. اما ۳۳ درصد معتقدند، امریکا دارای مشکلات داخلی خود است و نمی‌تواند هزینه بیشتری برای جنگ‌ها بپردازد. در این نظرسنجی ۷۳ درصد از دموکرات‌ها و ۵۱ درصد از جمهوری‌خواهان از اوکراین حمایت کردند. 
کاهش ذخایر تسلیحاتی امریکا 
حمایت تسلیحاتی واشنگتن از کی‌یف در حالی ادامه دارد که همزمان برخی اخبار هم حکایت از آن دارد که ذخایر موشک‌های ضدتانک «جاولین» و موشک‌های ضدهوایی «استینگر» متعلق به ایالات متحده امریکا به‌شدت کاهش یافته است، با این حال دولت بایدن کماکان به ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین ادامه می‌دهد. بر اساس گزارش‌ها، گرگ هایس رئیس شرکت راتئون تکنولوژی گفته است: «ادامه جنگ در اوکراین و ارائه کمک‌های نظامی به کی‌یف ذخایر تسلیحات را کاهش داده است. مشکل این است که ما حدوداً ۱۳ سال ظرفیت تولید موشک‌های استینگر و پنج سال ظرفیت تولید موشک جاولین را مصرف کرده‌ایم و اکنون باید ببینیم چگونه می‌خواهیم ذخایر را جایگزین کنیم.»
حمله به کورسک 
خبرها از نبردهای بین مسکو و کی یف نیز حاکی است، ارتش اوکراین در حمله‌ای پهپادی، یک مخزن سوخت در فرودگاه منطقه کورسک در مرز بین روسیه و اوکراین را منفجر کرده است. رسانه‌های روسی با انتشار تصاویری اعلام کردند این مخزن سوخت در نزدیکی فرودگاه شهر کورسک قرار دارد و این حمله پهپادی موجب انفجار مهیبی در آن شد، طوری که دود غلیظی آسمان شهر را فراگرفت. بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، فرماندار شهر کورسک ضمن تأیید این حمله تأکید کرد کسی در این حادثه صدمه ندیده است. روز دوشنبه نیز دو فرودگاه روسیه در مناطق ریازان و ساراتوف هدف حمله پهپادی قرار گرفته بودند. سخنگوی اورژانس منطقه در گفت‌وگو با «ریانووستی» می‌گوید بر اثر این حادثه دست‌کم ۸ نفر زخمی شدند که سه نفر از آنها فوت کردند. به گفته این سخنگو، یکی از هواپیماهای این فرودگاه نیز دچار آسیب شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8072/4/635898/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها