روی خط خبر


ادعای آلودگی بنزین کشور کذب است

معاون وزیر نفت گفت: بنزین پتروشیمی‌ها فاقد آلودگی است، هرکسی هم ادعایی بر این موضوع دارد باید سند ارائه کند.
جلیل سالاری درباره ارتباط آلودگی هوا با بنزین گفت: محیط زیست نظارت‌کننده است، اگر کسی که این حرف را می‌زند باید مرجع یا مستندی در قبال آن ارائه کند.
به گفته مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کشور، در پالایشگاه، بنزین با کیفیت تولید و عرضه می‌شود، بنزینی که در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود، هیچگونه آلودگی ندارد.
او گفت: بنزین پتروشیمی‌ها فاقد آلودگی است، هرکسی هم ادعایی بر این موضوع دارد باید سند ارائه کند.


برنامه‌ای برای تغییر قیمت برق وجود ندارد

سخنگوی صنعت برق گفت: آیین‌نامه جدیدی برای تغییر تعرفه‌های برق به هیأت دولت ارسال نکرده‌ایم.
مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌و‌گو با صداوسیما، گفت: تعرفه‌های برق بر اساس نظام پلکانی تغییر می‌کند؛ آن گروهی که مصرف برق پایین‌تر از الگو دارند، هیچ تغییر تعرفه‌ای نسبت به سال قبل نداشته‌اند.
وی افزود: در آیین‌نامه اجرایی مربوط به‌ بند (ی) تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ که مشابه‌ بند (ک) تبصره ۱۵ قانون بودجه امسال است، پیش‌بینی شد که فقط برای تعرفه افرادی که مصرف بیش از الگو دارند، به صورت پلکانی افزایش یابد.
سخنگوی صنعت برق ادامه داد: این قانون اعمال شده و نتایج بسیار خوبی داشته؛ حداقل حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار مشترک خانگی که پرمصرف یا بسیار پرمصرف بودند، مصارف خود را کاهش دادند و در گروه پایین‌تر از الگو قرار گرفتند.
وی همچنین گفت: از طرف دیگر، حدود ۴۰ درصد مشترکان خانگی در دوره اوج مصرف تابستان، مشمول دریافت پاداش صرفه‌جویی برق شدند و حدود ۸ میلیون مشترک نیز، قبض برق رایگان دریافت کردند.
رجبی مشهدی گفت: هنوز تعرفه‌ها به این شکل نیست که پله‌های آخر، به‌طور کامل با قیمت صادراتی، نرخ برق را پرداخت کنند، اما بر اساس متوسط قیمت برق انرژی‌های تجدیدپذیر محاسبه می‌شود و قیمت پله آخر، طبق مصوبه پارسال هیأت وزیران، هزار و ۷۵ تومان است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای قانون بودجه امسال، پیشنهادی از سوی وزارت نیرو برای غیریارانه‌ای شدن تعرفه برق پله آخر، ارسال شده؟، گفت: چون تقریباً بند (ک) تبصره ۱۵ قانون بودجه امسال مشابه‌ بند (ی) تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ است، همان تصویب‌نامه سال قبل، ملاک عمل در سال ۱۴۰۱ قرار گرفته و تعرفه‌ها تغییری نکرده است و تاکنون، آیین‌نامه جدیدی به عنوان پیشنهاد برای هیأت دولت ارسال نکرده‌ایم.


استان‌های شمالی دچار افت فشار گاز شده‌اند

شرکت ملی گاز اعلام کرد: با افزایش مصرف در کشور، استان‌های شمالی دچار افت فشار گاز شده‌اند. شرکت ملی گاز از مردم خواست، برای حفظ پایداری شبکه گاز در استان‌های شمالی کشور تا حد امکان مصرف خود را کاهش دهند. بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت ملی گاز، مصرف گاز خانگی در مقایسه با یکشنبه 15درصد افزایش یافته است‌. شرکت ملی گاز اعلام کرد مصرف گاز کشور به آستانه هشدار رسیده است.


ناتوانی شیل امریکا برای جبران حذف نفت روسیه در اروپا

خرید نفت اروپا از روسیه با آغاز ممنوعیت واردات از طریق دریا، سقوط می‌کند اما این منطقه نمی‌تواند برای جبران از دست رفتن نفت روسیه، روی صنعت نفت شیل امریکا حساب کند. به گزارش ایسنا، اوپک پلاس یکشنبه هفته جاری تصمیم گرفت هدف تولید خود را تغییر ندهد و برنامه اکتبر را ادامه دهد که بر اساس آن، هدف تولید نفت این گروه به میزان دو میلیون بشکه در روز از نوامبر کاهش پیدا کرد. سه روز پیش از آن، اتحادیه اروپا برای تعیین سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه به توافق رسید. این قیمت پایین‌تر از قیمت‌های بازار بود اما به حدی که بعضی از اعضای این بلوک مانند لهستان و استونی می‌خواستند، پایین تعیین نشد. روسیه با تکرار این تهدید که نفت خود را به کشورهایی که به مکانیسم سقف قیمت ملحق می‌شوند، نخواهد فروخت، به این توافق واکنش نشان داد. در این بین، رشد تولید نفت امریکا آهسته شده است. انقلاب نفت شیل برخلاف چند سال قبل، دیگر رشد بالایی ندارد و ممکن است هرگز به وضع سابق برنگردد. در ظاهر، همه چیز خوب به نظر می‌رسد. تولید نفت امریکا از رکورد اندک ۹.۷ میلیون بشکه در روز که در ماه مه سال ۲۰۲۰ ثبت کرد، در سپتامبر به ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز بهبود یافت اما تولید امسال همچنان بسیار پایین‌تر از تولید ۱۳ میلیون بشکه در روز پیش از شیوع پاندمی کووید19 در اواخر سال ۲۰۱۹ است.
به‌علاوه، تولید نفت در امریکا رشد مستمری ندارد و طبق آمار اداره کل اطلاعات انرژی امریکا، در واقع در دو ماه از هفت ماه گذشته، کاهش داشته و نرخ رشد آن، نصف نرخ رشد سال‌های رونق شیل بوده است.
دلایل متعددی برای این کندی وجود دارد. در بسیاری از مناطق نفت شیل، شرکت‌های حفاری دیگر هزینه اندکی را که عامل رونق این صنعت بود ندارند. همچنین کمبودهای ادامه‌دار از دوران قرنطینه کووید19 شامل کمبود تجهیزات و کارکنان وجود دارد. به‌علاوه این صنعت مانند صنایع دیگر با تورمی روبه‌روست که هزینه‌هایش را حداکثر ۲۰ درصد افزایش داده است.
همه این موارد به معنای آن است که اتحادیه اروپا، با محدود کردن عرضه نفت روسیه از طریق اعمال سقف قیمت و تحریم، نمی‌تواند روی واردات بالاتر نفت از امریکا حساب کند.
چشم‌انداز نفت شیل امریکا چندان دلگرم‌کننده نیست. هزینه در این صنعت بسیار کمتر از هزینه سال‌های رونق است. برایان شفیلد، مدیر سابق شرکت پارسلی انرژی در اظهارات مشابه جان هس، مدیرعامل شرکت انرژی هس گفت: شیل دیگر نمی‌تواند یک تولیدکننده بانفوذ باشد. در این بین، اتحادیه اروپا در اتفاقی که مشابه تغییر جریان تجارت گاز طبیعی است، به بزرگترین بازار صادرات نفت امریکا تبدیل شده و در مقایسه با آسیا، نفت بیشتری از امریکا خریداری می‌کند.
اما اگر رشد تولید نفت امریکا ضعیف شود و اوپک دوباره به پرنفوذترین تولیدکننده بازار تبدیل شود، خبر بدی برای اروپا خواهد بود. اوپک در ماه‌های اخیر مکرراً اعلام کرده که برنامه خود را دارد که مشابه برنامه اتحادیه اروپا نیست.
 بر‌اساس گزارش اویل پرایس، در واقع، این دو برنامه کاملاً با یکدیگر اختلاف دارند. برنامه اتحادیه اروپا، گذر به انرژی پاک و برنامه اوپک، فروش هیدروکربن‌ها است. اما در کوتاه مدت، منافع دو طرف به هم نزدیک شده است. اتحادیه اروپا به نفت بیشتری از اوپک نیاز دارد و اوپک احتمالاً راضی خواهد بود که این نفت را به قیمت بازار تأمین کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8072/14/635936/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها