۶۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در مناطق سیل‌خیز سکونت دارند


مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: ۶۰ میلیون نفر از جمعیت شهرها و روستاهای کشور در مناطق سیل‌خیز سکونت دارند که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.
به گفته هوشنگ جزی، ساکنان ۴۵۰ شهر و 8هزار و ۶۵۰ روستا و آبادی کشور در معرض خطر سیل قرار دارند. خسارت هر سیل در کشور حدود ۴۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
او همچنین درباره فرسایش خاک در بالادست سدها گفت: سالانه بیش از ۳۵۰ میلیون مترمکعب خاک همراه سیلاب‌ها شسته شده و در مخزن سدها رسوب‌گذاری می‌شود.
به گفته جزی، میزان خاکی که هر ساله وارد مخزن‌ سدهای کشور می‌شود، معادل ۶ برابر حجم سد شیرین‌دره در شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی است. ورود رسوب و خاک به مخزن سدها سبب کاهش عمر مفید این سازه‌ها می‌شود و این در حالی است که هزینه‌های بسیار زیادی برای ساخت آن صرف می‌شود.
جزی گفت: میزان فرسایش خاک در ایران سالانه ۱۶,۴ تن در هر هکتار است در حالی که شاخص جهانی آن ۲,۵ تن در هر هکتار است. ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه منابع طبیعی در معرض فرسایش آبی قرار دارد و این گستره در کشور بسیار بالا است و می‌طلبد در این زمینه چاره‌اندیشی شود. فرسایش و از بین رفتن خاک موضوعی مهم‌تر از، انهدام منابع آبی است اما در کشور کمتر به صیانت و حمایت از خاک توجه شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8072/17/635943/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها