کرواسی، سد بزرگ مقابل سامورایی‌ها

ژاپن درون و بیرون از زمین ستاره جام بود


گروه ورزشی/ ماجرا‌جویی ژاپنی‌ها در جام جهانی 2022 در شیوه‌ای دراماتیک و قبول شکست برابر کرواسی در مرحله یک‌هشتم نهایی به پایان رسید اما ‌تنها در ضربات پنالتی و به لطف عملکرد درخشان دروازه‌بان حریف برای مهار ضربات سامورایی آبی. کار ژاپن در قطر به پایان رسید اما خاطره‌بازی هوادارانش تازه شروع شد. خاطرات قطر تا مدت‌ها در یاد هوادارانش خواهد ماند و این هم کاملاً بجاست چرا که بدون شک آنها بهترین تیم آسیایی جام بیست‌و‌دوم بودند. به لطف پیروزی 2-1 سامورایی‌ها برابر آلمان در دیداری که از ژرمن‌ها عقب‌افتاده بودند، خیلی‌ها فهمیدند که این جام، جام شگفتی‌ها خواهد بود و فقط این تیم‌های صاحبنام اروپا و امریکای جنوبی نخواهند بود که می‌توانند نتیجه بگیرند. بعد از پیروزی برابر آلمان، بازیکنان ژاپن رختکن‌شان را طوری تمیز کردند که گویی اصلاً به آن پا نگذاشته بودند. آنها یک یادداشت با مضمون «متشکریم» به زبان‌های عربی و ژاپنی‌ها هم روی میز رختکن گذاشتند تا بیش از پیش رسم ادب و قدردانی را به سایر میهمانان جام بیاموزند. ژاپنی‌ها بازی دوم‌شان را با اختلافی نزدیک به کاستاریکا باختند اما آن را با رقم زدن یک شگفتی دیگر در دور سوم با تحمیل شکستی شوکه‌کننده به اسپانیا جبران کردند؛ اسپانیایی که یکی از مدعیان اصلی قهرمانی جام است 2 بر یک به نماینده آسیا باخت. با این نتیجه سامورایی آبی به‌عنوان صدرنشین به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کرد، نتیجه‌ای که قبل از جام با توجه به گروهی که در آن قرار داشت، کمتر کسی پیش‌بینی‌اش می‌کرد. ژاپن شاید بار دیگر مانند جام‌های جهانی 2002، 2010 و 2018 از صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی بازماند اما صعودش به مرحله یک‌هشتم نهایی به عنوان تیم اول گروه مرگ، دست‌کمی از حضور در جمع 8 تیم پایانی نداشت.
درخشش یک دروازه‌بان
دومینیک لیواکوویچ نام پرآوازه‌ای بیرون از کشورش نیست اما دروازه‌بان کرواسی حالا ستاره جام جهانی به حساب می‌آید. او در طول 120 دقیقه چند واکنش خوب داشت اما در ضربات پنالتی گل کاشت، دو ضربه اول ژاپنی‌ها را گرفت که البته ضعیف بودند. مارکو لیوایا پنالتی خراب کرد و با دفع ضربه مایا یوشیدا، کاپیتان ژاپن توسط لیواکوویچ، ماریو پاشالیچ کار را تمام کرد. دروازه‌بان دیناموزاگرب که در جام جهانی قبلی نیمکت‌نشین بود حالا نفر اول شده و دلیل اصلی ماندن تیمش در جام جهانی است.
بی‌روحیه در پنالتی‌ها
ضربات پنالتی شاخص خوبی برای تعیین برنده نیست، به شانس بستگی دارد و اینکه در لحظه چه تصمیمی گرفته شود. اما اینجا بحث شانس نبود و پنالتی‌زن‌های ژاپن واقعاً ضعیف و بی‌روحیه بودند. مثل اینکه برای این قسمت از فوتبال برنامه خاصی نداشتند و ضربات تاکومی مینامینو و کائورو میتوما ناامیدکننده بود. در نبود ژنرال‌های کرواسی فرصت خوبی داشتند اما با خراب شدن ضربه مینامینو تیم در مسیر حذف اجتناب‌ناپذیر خود قدم بر می‌داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8072/21/635964/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها