اخبـــــار


هشدار سازمان غذا و دارو درباره داروهای «تلگرامی» و «اینستاگرامی»

مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان غذا و دارو درباره مصرف داروهای غیرمجاز که از کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی و سایر مبادی غیرمجاز تهیه می‌شوند، هشدار داد.
دکتر سجاد اسماعیلی درباره تبلیغات برخی داروهایی که با عناوینی همچون «داروهای مؤثر هندی و پاکستانی» در کانال‌های تلگرامی دست به دست می‌شوند، به ایسنا گفت: ارائه هر نوع دارویی در کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی و مبادی به جز داروخانه، غیرقانونی و تخلف است.
وی افزود: دارو باید از مسیر رسمی زنجیره تأمین دارو به دست مصرف‌کننده و بیمار برسد که تنها عرضه‌کننده داروها هم داروخانه‌ها هستند. تأمین دارو از هر جایی به غیر از داروخانه برای ما رسمیت ندارد و غیر قانونی است. اسماعیلی با تأکید بر اینکه تنها محل قانونی عرضه دارو داروخانه است، گفت: باید توجه کرد داروهایی که از طریق مبادی غیرمجاز عرضه می‌شوند، ممکن است تقلبی باشند. به طوری که برچسبی که روی آن وجود دارد، مربوط به آن دارو نباشد و ممکن است اصلاً دارو نباشد و ماده دیگری در آن باشد. همچنین ممکن است دارویی که به‌عنوان داروی مؤثر عرضه می‌شود، فاقد ماده مؤثره بود یا حتی ترکیبات خطرناکی در آن استفاده شده باشد.
وی با بیان اینکه مصرف این داروها می‌تواند عوارض متعددی برای بیمار داشته باشد، گفت: بیماران به هیچ عنوان از کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی دارو تهیه نکنند. زیرا تولید و تأمین دارو مسیر مشخصی دارد. فرایند تأمین ماده اولیه، بررسی فرمولاسیون آن، تولید، انجام تست‌های پایداری و... در فرایند تولید و تأمین دارو انجام شده و بعد از آن مجوز توزیع و عرضه دریافت می‌کند. طی این مسیر مشخص برای داروها تنها زمانی تضمین می‌شود که بیمار دارویش را از داروخانه دریافت کند.
اسماعیلی درباره خود درمانی برخی بیماران هنگام ابتلا به بیماری‌های ویروسی تنفسی، مانند کرونا، آنفلوانزا و... گفت: با ابتلا به بیماری‌هایی چون سرماخوردگی، آنفلوانزا و... به هیچ عنوان خوددرمانی توصیه نمی‌شود؛ چراکه به‌عنوان مثال مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک در زمان ابتلا به این بیماری‌ها می‌تواند منجر به مقاومت میکروبی شود. 


معاون بهداشت وزارت بهداشت تشریح کرد
جزئیات برنامه‌های مکمل‌یاری وزارت بهداشت

معاون بهداشت وزارت بهداشت جزئیات برنامه‌های مکمل‌یاری برای گروه‌های سنی مختلف را تشریح کرد.
دکتر حسین فرشیدی درباره مکمل‌یاری‌هایی که توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود، به ایسنا گفت: برخی بسته‌های مکمل‌یاری مانند قرص آهن یا بسته‌های تغذیه‌ای توسط شبکه بهداشتی و با اعلام این مراکز دراختیار افراد مشمول قرار می‌گیرد. برخی دیگر هم با هماهنگی وزارت رفاه و کمیته امداد در اختیار مشمولین قرار می‌گیرد.
وی افزود: تأکید ویژه ما گنجاندن خانم‌های باردار بویژه خانم‌های باردار ساکن مناطق محروم برای مکمل‌یاری قرص آهن و اسید فولیک است.  او با اشاره به اینکه برنامه مکمل یاری برای سالمندان ۶۰ سال به بالا هم انجام می‌شود، توضیح داد: سالمندان با انجام آزمایشات خطرسنجی توسط رابط بهداشتی، در صورتی که نیاز به دریافت مکمل داشته باشند بر‌اساس معیار و ضریبی که می‌گیرند در بسته خدمتی خاص خود قرار می‌گیرند. معمولاً در سنین بالا کلیسم و ویتامین D به افراد سالمند ارائه می‌شود. فرشیدی درباره وضعیت مکمل‌یاری در مدارس نیز بیان کرد: مشکل خاصی در این زمینه نداریم. 
در مدارس تنها اندکی نگران نحوه استفاده داروها هستیم و اینکه دانش‌آموزان آموزش درستی برای مصرف مکمل بگیرند که این هم کار مشترکی بین دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت با وزارت آموزش و پرورش است که در حال انجام است تا مکمل‌ها پس از تحویل به دانش‌آموز به درستی مصرف شوند.
وی در خاتمه درخصوص مکمل‌هایی که در مدارس به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، گفت: قرص آهن+اسیدفولیک یکی از مکمل‌هایی است که ارائه می‌شود؛ زیرا از شایع‌ترین مشکلاتی که نوجوانان ما دارند بحث کم‌خونی است و این مکمل می‌تواند بخش قابل توجهی از این مشکل را برطرف کند. البته اگر کم‌خونی درمان نشود می‌تواند مشکلات بسیار زیادی حتی در بحث یادگیری و سلامت دانش‌آموزان ایجاد کند که طرح مکمل‌یاری در مدارس با هدف کاهش این قبیل مشکلات اجرا می‌شود.

نیاز به ساخت ۲۵ هزار کلاس درس جدید

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور به افزایش یک میلیون نفری دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری اشاره و اظهار کرد: دولت در حد توان خود کمک می‌کند اما این یک میلیون دانش‌آموز به ۲۵ هزار کلاس درس نیاز دارند که اعتباری ۲۵ هزار میلیارد تومانی را طلب می‌کند.
ناصر قفلی در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان که در مجتمع آموزشی شهید محبی تهران برگزار شد با اشاره به اینکه ۴۰ هزار خیر و بیش از 2 میلیون خیر مدرسه‌یار داریم، گفت: مدرسه‌سازی کاری مفید و زیربنایی است، اما ساخت مدارس استثنایی ارزشمندتر و یک کار خدایی است.
وی افزود: خیرین در ساخت ۵۰ درصد مدارس کشور مشارکت دارند، اما این میزان مشارکت در حوزه مدارس استثنایی به ۷۰ درصد می‌رسد.
رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز با اشاره به اهمیت توجه به دانش‌آموزان اوتیسم و تلاش برای کشف و ارتقای توانمندی‌های آنها، گفت: جشنواره‌های خیرین بخوبی برگزار می‌شود. ۴۰۰ جشنواره استانی و شهرستانی در دست برگزاری است.
قفلی ادامه داد: مشکلات مختلفی در مسیر وجود دارد، از جمله آنکه یک میلیون به جمعیت دانش‌آموزی افزوده شده است و باید برای آنها مدرسه ساخت. دولت در حد توان خودش کمک می‌کند اما این یک میلیون دانش‌آموز به ۲۵ هزار کلاس درس نیاز دارند که اعتباری ۲۵ هزار میلیارد تومانی را طلب می‌کند. برای حل این مسأله وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد کرده که املاک مازاد آموزش و پرورش به فروش برسد که در برخی استان‌ها از جمله خراسان رضوی بخشی از آن محقق شده است.

شناسایی ۳۴ بیمار جدید کووید۱۹ 
و جان باختن ۳ بیمار دیگر در کشور 

روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۳ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و ۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۹ نفر از آنها بستری شدند.۷۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
تا کنون ۶۵ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۴۹ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۹۸۱ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۳ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۷۹ هزار و ۳۷۳ دوز رسید.
در حال حاضر ۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۹۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8072/22/635975/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها