گفت‌وگوهای محیط زیستی در «سینما حقیقت»


فرهنگی/ «سینماحقیقت بخش جداگانه‌ای برای مستندهای «حیات‌وحش» در نظر بگیرد» این درخواست که از طرف فرشاد افشین‌پور (مستندساز) مطرح شده می‌تواند به عنوان یک پیشنهاد جدی در سیاستگذاری‌های سال آینده این جشنواره مدنظر قرار بگیرد. بویژه آن که طبق اخباری که بر خروجی سایت خبری این رویداد قرار گرفته به نظر می‌رسد تعداد قابل‌توجهی از آثار متقاضی حضور در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت دارای دغدغه‌های محیط‌ زیستی و حیات‌وحش باشند.
فرشاد افشین‌پور (مستندساز) که با مستند «دنیای وحشی زاگرس» متقاضی حضور در شانزدهمین دوره از جشنواره «سینماحقیقت» است پیشنهاد داده مانند بخش «شهید آوینی» که در کنار بخش‌های مختلف جشنواره «سینماحقیقت» برگزار می‌شود، برای مستندهای «حیات‌وحش» هم بخشی در نظر گرفته شود. او به ایلنا گفته است: «به نظر من چنین اقدامی می‌تواند اشتیاق را در میان فیلمسازان افزایش دهد. من این پیشنهاد را از این جهت می‌دهم که جشنواره «سینماحقیقت» تنها جشنواره‌ای در ایران است که به صورت تخصصی به موضوع آثار مستند می‌پردازد و رسالتی بزرگ دارد.» افشین‌پور تلاش کرده در این مستند با تصویر قابلیت و زیبایی این رشته‌کوه، اطلاعات جامع و کاملی از آن به مخاطب ارائه دهد.
دشمن سرسبزی در «سینما حقیقت»
«اپوش» از دیگر آثار متقاضی در این دسته است. بهمن ابراهیمی در این مستند محیط‌ زیستی، به مشکلات، تخریب‌ها و کم‌آبی‌های کوهستان الوند پرداخته است. او به ایبنا گفته است: «اپوش به معنای دیو و دشمن خرمی و سرسبزی است. افرادی که با تغییر کاربری زمین‌ها، از بین بردن مراتع و... نقش آن دیوی را دارند که باعث نابودی خرمی و سرسبزی این منطقه شده‌ است. من 10 سال است در این منطقه مستندهای محیط زیستی، حیات‌وحش، گردشگری و... ساخته‌ام و الان شاهد این موضوع هستیم، کوهستانی که آب تالاب هورالعظیم در خوزستان و همچنین دریاچه استادان در اصفهان را تأمین می‌کرد، دامنه‌های خود دچار خشکسالی شده است.» این مستندساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اثرگذاری ساخت و نمایش این آثار تأکید کرده است: «من به عنوان یک مستندساز محیط‌ زیست انتقادم را به مدیران و شرایط محیط‌ زیستی پیرامون خود از طریق فیلمی که می‌سازم بیان می‌کنم و دیگر مستندسازان نیز به همین شکل انتقاد خود را عنوان می‌کنند .»
داستان دوران طلایی افغانستان
از دیگر آثار متقاضی حضور در این رویداد مستند «در پس جنگ» به کارگردانی محمدحسین محمودیان است که به یک سؤال مهم پاسخ می‌دهد؛ بر مردم افغانستان چه گذشته که بسیاری از آنها مهاجر هستند؟ این مستندساز درباره موضوع این فیلم مستند توضیح داده است: «این فیلم درباره مردم سرزمین افغانستان است.» مستند با این سؤال آغاز می‌شود که: «بیش از 4 دهه است که مهاجران افغانستانی را در ایران می‌بینیم‌. بر این مردم چه گذشته که امروز بسیاری از آنها مهاجر هستند؟»
جلسه مشترک مستندسازان و نمایندگان پروژه‌های بزرگ
طبق مصوبه هیأت دولت، دستگاه‌های اجرایی ملزم به مستندنگاری و ثبت تصویری طرح‌ها و پروژه‌های مهم کشور ‌شده‌اند. به‌منظور پیگیری این طرح و فراهم شدن شرایط تعامل و همکاری بین وزارتخانه‌ها و مستندسازان، در مرکز گسترش، جلسات متعددی با حضور محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل و هیأت مدیره‎های قبلی و جدید انجمن‌های صنفی تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای مستند برگزار شد و یکی از مطالبات جدی هر دو صنف اجرایی شدن این مصوبه و ایجاد بستر مناسب برای تعامل سازمان سینمایی و مرکز گسترش با وزارتخانه‌ها بود تا روند اجرایی شدن این طرح تسهیل و تسریع شود. حالا آن‌طور که در خبرها آمده، قرار است در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، اولین جلسه مستقیم روابط عمومی‌های وزارتخانه‌های نیرو، توانیر، نفت، راه و شهرسازی، شرکت ملی گاز ایران، صنعت، معدن و تجارت و... با مستندسازان برگزار شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8072/23/635976/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها