اخبار




انتشار خاطرات مردم کرمانشاه از شهادت سردار سلیمانی

کتاب «چَمَری برای پهلوان» خاطرات مردم کرمانشاه از ایام شهادت حاج‌قاسم سلیمانی با تحقیق فریبا کرمی و تدوین مریم فخریان و زهره مؤمنی نوقابی توسط انتشارات راه یار به‌تازگی منتشر و راهی بازار نشر شده است. به گزارش مهر، در بخشی از این کتاب با عنوان «اگر سردار نبود» می‌خوانیم: «این رنج، هیچ تفسیری نداشت. بعد از سردار، دنیا برایم تاریک شده بود. بیش از همه به خودم و کسانی که در قصرشیرین زندگی می‌کردند، حق می‌دادم که عزادار سردار باشند! شاید برای اینکه ما نزدیک‌ترین نقطه به مرز بودیم و با گوشت و پوست و استخوانمان ناامنی را تجربه کرده بودیم. یک بار داعش تا نزدیکی‌های ما آمده بود. مردم شب تا صبح نخوابیدند. صدای تیر و تفنگ، لحظه‌ای قطع نمی‌شد. به‌وضوح خطر را احساس می‌کردیم. دوازده نفر داعشی به روستای امام حسن(ع) بالاتر از قصر شیرین آمده بودند. فامیل‌هایی که آنجا داشتیم، زنگ می‌زدند و می‌گفتند: «از ترس نمی‌توانیم بیرون بیاییم و رفت و آمد کلاً قطع شده.» تا اینکه نیروهای نظامی وارد عمل شدند و داعشی‌ها نتوانستند جلوتر بیایند. مادرم همیشه برای سردار دعا می‌کرد و می‌گفت: «خدا کمکش کند، اگر سردار نبود. معلوم نبود چه اتفاقی می‌افتاد؟» این کتاب با ۱۵۰ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۴۰ هزار تومان عرضه شده است.

محمود زند مقدم درگذشت

محمود زند مقدم، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت در ۸۴ سالگی از دنیا رفت. به گزارش ایسنا، زمان مراسم تشییع و خاکسپاری این نویسنده هنوز قطعی نشده اما در قطعه نام‌آوران بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده خواهد شد. وی متولد سال ۱۳۱۷ بود و دوره لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی را در دانشگاه تهران گذراند و مدرک دکترایش را در رشته برنامه‌ریزی منطقه‌ای از دانشگاه دورهام انگلیس اخذ کرد. با مدرک «دکترای برنامه‌ریزی منطقه‌ای» از انگلیس، سفرهای خود به بلوچستان را از ۱۳۴۲ شروع کرد. محمود زند مقدم اولین‌بار به درخواست سازمان برنامه‌ و بودجه برای بررسی وضع درآمد و هزینه‌ خانوار بلوچ و پس از آن در سمت رئیس دفتر برنامه‌ و بودجه در زاهدان و رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های خلیج فارس و دریای عمان انجام خدمت کرد. زند مقدم باقی سال‌های زندگی را با هزینه‌ شخصی در سفر به بلوچستان گذراند. از جمله آثار او می‌توان به مجموعه هفت جلدی «حکایت بلوچ»، «از سرزمین بی‌پرنده تا قلعه»، «کره خر و نوردبون»، «آدم‌های سه قران و صناری» و «قلعه» اشاره کرد.

بازدید رایگان دانشجویان از برج آزادی

بازدید دانشجویان از برج آزادی همزمان با فرا رسیدن روز دانشجو رایگان شد. به گزارش روابط عمومی برج آزادی، به مناسبت فرا رسیدن روز دانشجو، این قشر فرهیخته می‌توانند امروز چهارشنبه 16 آذر با ارائه کارت دانشجویی بلیت برج آزادی را به صورت رایگان تهیه کرده و از سالن ایران‌شناسی، موزه دوربین‌های عکاسی، نگارخانه‌ها، طبقات سازه رأس برج و... بازدید کنند. برج آزادی، اصلی‌ترین و یکی از نمادهای شهر تهران است. این بنا در سال ۱۳۴۹ خورشیدی، توسط حسین امانت معمار ایرانی ساخته شد. معماری برج، تلفیقی از معماری هخامنشی، معماری ساسانی و معماری اسلامی است. مجموعه آزادی از ساعت 9 تا 19 میزبان گردشگران است.

معرفی هیأت بازبینی «تئاتر فجر» ۴۱

حجت‌الله ناظری مدیر دبیرخانه و مدیر اجرایی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از آغاز بازبینی نمایش‌های ارسال مستقیم رقابت بزرگ صحنه‌ای جشنواره خبر داد. مدیر دبیرخانه و مدیر اجرایی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اعلام این خبر گفت: طبق گاه‌شمار فراخوان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بازبینی‌ها از ۱۵ آذر شروع می‌شود. ناظری در توضیح این بخش از جشنواره افزود: این بازبینی‌ها ویژه بخش مسابقه بزرگ نمایش‌های صحنه‌ای (ارسال مستقیم) به جشنواره است که از ۱۵ آذر آغاز و به صورت فشرده تا ۳۰ آذر ادامه خواهد داشت. مسئول دبیرخانه و مدیر اجرایی جشنواره درباره شیوه برنامه‌ریزی بازبینی‌ها عنوان کرد: استان‌ها بر اساس اولویت‌های قرعه‌کشی در دبیرخانه جشنواره در جدول بازبینی قرار داده شدند. وی در پایان درباره معرفی اعضای هیأت بازبینی جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر گفت: گروه بازبینی این دوره از جشنواره را حسینعلی شوندی، محمدرضا آزاد و سیدمصطفی موتورچی تشکیل می‌دهند. چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی همزمان با ایام جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8072/23/635980/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها