هنرمندان در فضای مجازی




زادروز هوشنگ ظریف، ماندگار شدن جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان، بازگرداندن نُت‌های دستنویس ارزشمند «بتهوون‌» به وارثان اصلی آن از اخبار هنری فضای مجازی است.

یاد
امروز 16 آذرماه مصادف است با زادروز هوشنگ ظریف موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت تار. استاد ظریف دانش‌آموخته هنرستان موسیقی ملی است و با مدیریت روح‌الله خالقی، نام‌نویسی کرد و از آموزش‌های هنرمندانی چون موسی معروفی، علی‌اکبر شهنازی، روح‌الله خالقی، جواد معروفی و حسین تهرانی بهره‌مند شد. او به عنوان نوازنده و تکنواز در گروه‌ها و ارکسترهای گوناگونی مانند: ارکستر موسیقی ملی، ارکستر صبا و… به اجرای موسیقی پرداخت. هوشنگ ظریف به دعوت حسین دهلوی، از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۹ به مدت ۱۷ سال به تدریس تار در هنرستان موسیقی پرداخت. او اجراهای بسیاری با گروه پایور، به سرپرستی فرامرز پایور و با خوانندگان سرشناسی نظیر نادر گلچین، عبدالوهاب شهیدی و محمدرضا شجریان داشت و به همراه این گروه، کنسرت‌های بسیاری در کشورهای اروپایی و آسیایی به اجرا گذاشت. هوشنگ ظریف علاوه بر نواختن ساز تار، با نواختن سه‌تار و تنبک نیز آشنایی کامل داشت. او همچنین در تدوین روش نوازندگی تنبک با حسین تهرانی همکاری کرد که حاصل آن در کتابی تحت عنوان «آموزش تنبک» به چاپ رسید.

نما و رسانه
مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرده جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان ماندگار شد. خبری که می‌تواند برای مخاطبان و برگزارکنندگان این جشنواره نویدبخش باشد. طبق صحبت‌های احسان هوشیارگر با عقد قرار داد مجدداً به مدت دوسال بین بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان همچنان در اصفهان برگزار می‌شود. او نکته مهم در برگزاری سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را مشارکت شهرداری و مجموعه‌های فرهنگی اصفهان و راه‌اندازی صندوق حمایت سینمای کودک و نوجوان عنوان کرد. بنابراین خبر مراسم افتتاحیه سی و پنجمین دوره از این جشنواره ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و جشنواره به‌طور رسمی از ۱۰ تا ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲ در اصفهان برگزار خواهد شد.

تئاتر و صحنه
نمایش عروسکی «ریزجان» به نویسندگی هادی حسنعلی و کارگردانی ندا وفایی برای دومین‌بار از روز ۲۱ آذر در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود. این نمایش که از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون است، ویژه مخاطبان خردسال و کودک به روی صحنه می‌رود. ریزجان شخصیتی ریز و کوچک است که در شهر پاچستان که همه اهالی آن هیکل‌های بزرگی دارند زندگی می‌کند. روزی او اشتباهی می‌کند و اهالی او را از شهر بیرون می‌اندازند و برای برگشت او به پاچستان شرط می‌گذارند که باید بزرگ شود. او سفر خود را برای بزرگ شدن آغاز می‌کند تا بتواند دوباره به پاچستان برگردد....

نغمه و نوا
طی دو سه روز گذشته ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان در آستانه روز جهانی «داوطلب» اجرایی در تالار وحدت داشت و بر همین اساس شایعاتی مبنی بر «فالش نواختن عمدی سرود جمهوری اسلامی توسط نوازندگان ارکستر ملی» منتشر شد اما نسخه اصلی بخش مربوط به این اجرا منتشر شد تا مشخص شود قطعه مذکور صداگذاری شده و با هدف پخش اخبار دروغ و جهت‌دار در فضای مجازی، تولید و منتشر شده است.
خانه موسیقی با انتشار متنی از خانواده موسیقی و منتقدان عملکرد این نهاد صنفی دعوت کرد تا روز یکشنبه بیستم آذرماه در تازه‌ترین جلسه هم‌اندیشی این نهاد صنفی حضور پیدا کنند. در بخشی از این مطلب آمده: «در فضای پرالتهاب این روزها، گفت‌و‌گو و شنیدن نظرات خانواده موسیقی می‌تواند یاریگر ما برای تصمیم‌گیری‌های آتی باشد... درهای خانه موسیقی ایران به روی تمام دلسوزان فرهنگ و هنر باز است و ما مشتاق شنیدن نظرات و راهکارهای شما در این زمانه خاص هستیم.»
خبر دیگر در دنیای موسیقی بازگرداندن نُت‌های دستنویس ارزشمند «بتهوون‌» به وارثان اصلی آن است. بنابراین خبر که در ایسنا منتشر شده، یک موزه واقع در جمهوری چک بخشی از نُت‌های دستنوشته «لودویگ فان بتهوون» موسیقیدان نامدار تاریخ را که در دوران جنگ جهانی دوم غارت شده بود به وارثان مالک اصلی او بازمی‌گردانند. این دستنوشته که نُت‌های «اپوس ۱۳۰ کوارتت‌های زهی» را شامل می‌شود به مدت ۸۰ سال در «موزه موراویان» واقع در «برنو»، شهری در جمهوری چک نگهداری شده است. این دستنوشته‌ در ابتدا و پیش از اینکه خانواده «Petschek» در دوران جنگ جهانی دوم از چکسلواکی بگریزند به این خانواده ثروتمند تعلق داشت. این نُت‌ها برای آخرین‌بار در هفته جاری در این موزه برای عموم مردم به نمایش گذاشته خواهد شد و سپس به خانواده «Petschek» بازگردانده می‌شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8072/24/635990/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها