اخبار


مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی:
تمام کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: با اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی و برطرف شدن کسری منابع، تمام پشت نوبتی‌های بیمه کارگران ساختمانی را تحت پوشش قرار خواهیم داد.
میرهاشم موسوی در گفت‌وگویی با اشاره به اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس و چگونگی پیش‌بینی منابع لازم برای اجرای آن اظهار داشت: حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان در صندوق بیمه کارگران ساختمانی که معادل ۲۰ درصد سهم کارفرما است، برای بیمه کارگران ساختمانی کسری منابع وجود داشت که اصلاح اعمال شده در قانون، پیش‌بینی می‌شود که این میزان کسری منابع برطرف شود.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: قرار است برابر با این مصوبه، حساب صندوق بیمه کارگران ساختمانی جداگانه نگهداری شود و ما به مرور با استفاده از منابع موجود در این صندوق، محاسبات بیمه‌ای را انجام دهیم.
موسوی یادآور شد: پس از تأیید مصوبه مجلس در شورای نگهبان و ابلاغ آن، سازمان تأمین اجتماعی در فرایند اجرا تمام پشت‌نوبتی‌های بیمه کارگران ساختمانی را تحت پوشش قرار خواهد داد.

پایداری شغل با افزایش مهارت بیشتر می‌شود

معاون اشتغال وزیر کار ایجاد اشتغال و کارآفرینی در قالب مدل‌های گروهی و تعاونی را مورد تأکید قرار داد و گفت: هرچه مهارت افزایی بیشتر باشد، پایداری شغل هم بیشتر می‌شود.
محمود کریمی بیرانوند در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به برگزاری نشست مشترک با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، اظهار کرد: با هدف هم افزایی در ترویج فرهنگ مهارت آموزی کارآفرینی و تعاونی، نشست مشترکی میان معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال و معاونت امور تعاون وزارتخانه با رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار و مقرر شد که ظرفیت‌های مشترک خود را در حوزه تعاون، فنی و حرفه‌ای و اشتغال مورد هم‌افزایی قرار بدهیم.
وی گفت: این امر در سال‌های اخیر کمتر اتفاق افتاده است، به همین منظور درصدد هستیم که اطلاعات سامانه‌های خود را به اشتراک بگذاریم و طرح‌های مشترکی که با هم داریم، عملیاتی کنیم.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار تأکید کرد: اشتغال، تعاون و مهارت‌افزایی سه گام اساسی و در ادامه هم هستند، یعنی مهارت‌افزایی قبل از اشتغال است و هرچه مهارت‌افزایی بیشتر باشد، طبعاً پایداری شغل هم بیشتر می‌شود.
به گفته کریمی بیرانوند، اگر ایجاد اشتغال و کارآفرینی در قالب کارهای گروهی مثل مدل تعاونی دنبال شود اثرات بیشتری خواهد داشت.
وی با اشاره به اهمیت مقوله مهارت‌افزایی در طرح زیست بوم ملی اشتغال اظهار کرد: هم مدل تعاون و هم مسأله مهارت یکی از ارکان زیست بوم ملی اشتغال است که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر اهداف اشتغال زیست بوم ملی اشتغال را محقق می‌کند.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی اعلام کرد
افزایش سقف تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی از افزایش سقف تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی خبر داد.
به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آزیتا همتیان گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز شاغلان خانگی و پیگیری‌های دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، در جهت حمایت از تولید خانگی سقف تسهیلات فردی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته از یک‌هزار میلیون به یک‌هزار و ۵۰۰ میلیون ریال و سقف تسهیلات پشتیبان از ۲۰ هزار میلیون به ۴۰ هزار میلیون ریال افزایش یافته است.
وی تأکید کرد: این رشد ۵۰ درصدی در تسهیلات فردی و ۱۰۰ درصدی در تسهیلات پشتیبان، بیانگر توجه دولت مردمی سیزدهم به ایجاد اشتغال پایدار، رفع بیکاری، فقرزدایی و حمایت از زنان و جوانان است.
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی اعلام کرد: فعالان حوزه مشاغل خانگی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی حمایت مالی می‌شوند. وی، تسهیلگری و مانع‌زدایی در صدور مجوزهای کسب‌وکار، بویژه مجوز مشاغل خانگی را از جمله دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در حوزه اشتغالزایی دانست.
همتیان اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ اعتباراتی از طرف بانک مرکزی به مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات، در اختیار فعالان خانگی که دارای مجوز فعالیت در رشته‌های خانگی هستند قرار گرفت.
وی در این‌باره توضیح داد: بر‌اساس تبصره‌ بند ۶ ماده ۷ قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی «بانک مرکزی» موظف است با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نحوه توزیع منابع قرض‌الحسنه برای مشاغل و کسب‌وکارهای خانگی را با توجه به اولویت و اهمیت انواع مشاغل خانگی و سهم هر استان تعیین و در ابتدای هر سال به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ابلاغ کند.

مدیرکل سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان مطرح کرد
اثرگذاری خروجی داده‌های اشتغال در آمار تأمین اجتماعی

مدیرکل سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در خصوص اثرگذاری داده‌های آماری ناشی از سیاست‌های حوزه اشتغال در عملکرد سازمان تأمین اجتماعی گفت: خروجی سیاست‌های ناشی از ایجاد اشتغال در داده‌های آماری و اطلاعاتی حوزه بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی مشخص خواهد شد.
علی آشتاب در این خصوص اظهار کرد: کارگروه‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری، طرح‌های اقتصادی را برای دریافت تسهیلات حوزه اشتغالزایی به بانک‌ها معرفی می‌کنند که ارائه لیست افراد مرتبط با این حوزه به سازمان تأمین اجتماعی ثبت اشتغال و تعداد بیمه‌شدگان را در اختیار تصمیم‌سازان اشتغال قرار می‌دهد.
این فعال حوزه کسب و کار در ادامه تصریح کرد: در واقع نظارت ایجاد شده در رابطه با داده‌های اطلاعاتی بخش اشتغال و اشتراک این آمار با سازمان تأمین اجتماعی از هدررفت منابع و سیاست‌های راهبردی اشتغال جلوگیری می‌کند و هدفگذاری متناسب با شرایط را جهت توسعه پوشش بیمه‌ای فراهم می‌کند.
وی همچنین در ادامه افزود: طبیعتاً جمع‌آوری داده‌های حوزه کسب و کار در قالب سامانه ملی رصد اشتغال علاوه بر زمینه‌سازی برای ارتقای شاخص‌های عمده بازار کار، سازمان تأمین اجتماعی را در راستای توسعه بیمه‌شدگان و بسترسازی جهت ارائه خدمات گسترده بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی و سیاستگذاری در این راستا کمک می‌کند.
آشتاب با اشاره به اینکه در همین خصوص دولت باید تنظیم‌کننده مشوق‌های لازم اشتغالزایی برای دستگاه‌ها و نهادهای متولی باشد، اضافه کرد: این اقدامات زمینه‌ساز افزایش چتر حمایتی بیمه‌های اجتماعی بخصوص سازمان تأمین اجتماعی خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8074/13/636170/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها