در نشست خبری شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت عنوان شد

موضوعات اجتماعی و شهری در صدر دغدغه مستندسازان



فرهنگی/ با برگزاری نشست خبری شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در کمتر از سه روز مانده به آغاز جشنواره، بالاخره تکلیف فیلم‌های راه یافته به این رویداد مشخص شد. از فردا جشنواره به صورت رسمی آغاز می‌شود و حالا با مشخص شدن اسامی فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف، جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران شکل و شمایل جدی‌تری گرفته و تنور جشنواره گرم تر شده است. محمد حمیدی‌مقدم دبیر این رویداد دلیل تأخیر در اعلام لیست اسامی فیلم‌ها را جلوگیری از فشار به مستندسازان عنوان کرده است.
رنگ‌آمیزی متنوع از اقلیم‌ها
دبیر شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت صحبت‌هایش را با آمار و ارائه اطلاعات درباره کمیت آثار متقاضی و پذیرفته شده آغاز کرد. طبق این اطلاعات امسال ۶۱۴ نفر فرم ثبت‌نام را پر کردند، ۷۶ فیلم به دلیل عدم مطابقت با قوانین جشنواره حذف شدند و ۲۵ فیلم (8 فیلم به دلیل مشکل فنی، ۹ فیلم به دلیل عدم تمایل تهیه‌کننده و سه فیلم به دلیل شرایط موجود) انصراف دادند. از میان آثار باقی مانده در نهایت ۱۶ فیلم در بخش مسابقه بلند، ۱۵ فیلم در بخش نیمه بلند، ۱۹ فیلم در بخش کوتاه و 12 فیلم به بخش شهید آوینی راه یافته و 9 فیلم هم در بخش خارج از مسابقه حضور دارد. تعداد آثار مستند رسیده در این دوره ۱۶ درصد افزایش داشته اما حضور فیلمسازان زن در این دوره با کاهش ۱۵ درصدی روبه‌رو شده است. از اخبار امیدوارکننده این آمار و ارقام اینکه ۲۸ فیلم از ۱۶ استان در این دوره حاضر هستند و ۱۴۰ فیلمساز استانی به جشنواره دعوت شده‌اند تا در جریان این رویداد قرار بگیرند. آن‌طور که حمیدی‌مقدم وعده داده «رنگ‌آمیزی متنوع از اقلیم‌ها در جشنواره «سینماحقیقت»، فرصتی است که باید آن را مغتنم شمرد.» از میان آثار متقاضی حضور در جشنواره موضوعات اجتماعی و شهری با 27 درصد بخش عمده مستندها را تشکیل می‌دهند و دفاع مقدس با ۱۹ درصد کل آثار در رتبه دوم قرار دارد. موضوعات سیاسی با 6 درصد در انتهای این فهرست قرار دارد.
نمایش منتخب بخش بلند در موزه سیما
«درهای جشنواره «سینماحقیقت» به روی تمام صنوف و انجمن‌ها باز است» این عبارات بخشی از صحبت‌های حمیدی مقدم در پاسخ به سؤالی درباره تحریم‌های جشنواره است. دبیر جشنواره تأکید کرد که «حقیقت انکارشدنی نیست و «سینماحقیقت» را نمی‌توان انکار کرد. فرهنگ نیز تحریم شدنی نیست.» او همچنین درباره حضور آثار سیاسی با موضوع ناآرامی‌های اخیر هم این توضیح را داد که فراخوان جشنواره اول مهر به پایان رسیده و آثار مرتبط احتمالاً در دوره بعدی اکران می‌شوند. در بخش دیگر این نشست حمیدی مقدم درباره فروش بلیت برای تماشای آثار این دوره از جشنواره گفت که امسال جشنواره بلیت فروشی ندارد و در ادامه از صدور 2500 کارت با هویت برای متقاضیان حضور خبر داد. او در عین حال گفت: «به درخواست موزه سینما و همکاری صورت گرفته از شب گذشته بخشی از اکران را به جشنواره اضافه کردیم که مطابق آن، منتخب بخش بلند مسابقه ملی جشنواره در موزه سینما برای مخاطبان سینمای مستند بلیت فروشی ‌و اکران شود. گسترش اکران سینمای مستند از اهداف جشنواره است و ما بنا داریم در دوره‌های آتی چند سالن مردمی به جشنواره اضافه کنیم تا مردم هم در زمان برگزاری بتوانند جشنواره را دنبال کنند. علاوه بر این موارد ما امسال بخش آنلاین را نیز ادامه می‌دهیم و اکران آنلاین مستندها قطع نمی‌شود.» هزینه بلیت جشنواره در دوره شانزدهم کاهش یافته و برای دانشجویان تخفیف ویژه در نظر گرفته شده است. همچنین طبق گفته حمیدی مقدم، در تعاملات صورت گرفته با بخش دانشگاهی کشور، قرار است پس از جشنواره آثار به گعده‌های دانشجویی راه یابد.
 بزرگداشت نادر طالب‌زاده و سیدمحسن طباطبایی‌پور
طبق اطلاعات ارائه شده در این نشست، علاوه بر کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی، برگزاری نکوداشت زنده‌یاد نادر طالب‌زاده و بزرگداشت سید محسن طباطبایی‌پور از دیگر بخش‌های جنبی این دوره است. شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از 20 تا 25 آذرماه برگزار می‌شود. مکان برگزاری جشنواره پس از چندین دوره از چارسو به سینما ملت منتقل شده و ایام برگزاری جشنواره از 7 روز به 5 روز تقلیل یافته است آن طور که حمیدی‌مقدم می‌گوید دلیل این اتفاق، تداخل احتمالی با مسابقات فوتبال جام جهانی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8074/23/636214/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها