کرواسی به طلایی‌پوشان امریکای جنوبی درس فوتبال داد

حسرت برزیل در پنالتی‌های مرگبار


فرخ حسابی/ آنچه در شب اول مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی رقم خورد، چیزی فراتر از فوتبال بود. دو بازی که همه چیز داشت؛ گل، درگیری، موقعیت‌های فراوان، اشک و حسرت، شادی بیش از حد، شگفتی و البته فوتبال زیبا. برزیل در بازی اول در ورزشگاه اجوکیشن سیتی به مصاف کرواسی رفت. برزیلی‌ها که به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در این رقابت‌ها پا به قطر گذاشته و تا این مرحله نیز بازی‌های خوبی از خود به نمایش گذاشته بودند، هرگز فکر نمی‌کردند مقابل نایب قهرمان جام جهانی 2018 اینچنین گرفتار و در نهایت مجبور به ترک جام شوند. ورزشگاه اجوکیشن سیتی پر بود از هواداران برزیلی که از امریکای جنوبی به کشور کوچک حاشیه خلیج فارس آمده بودند و از ابتدای تورنمنت حامی تیمشان بودند. آنها اما فکر نمی‌کردند که در این مرحله کار به جایی برسد که از جام خداحافظی کنند و چمدان‌های خود را ببندند. برزیل چند موقعیت خوب گلزنی را بویژه در نیمه دوم از دست داد و دومینیک لیواکوویچ دروازه‌بان 27 ساله کرواسی بار دیگر ستاره تیمش بود و با واکنش‌های عالی خود راه گلزنی را به سلسائو بست. نیمار ستاره برزیل اما در نهایت قفل دروازه را باز کرد و زمانی که این گل را در نیمه اول وقت‌های اضافه یعنی دقیقه 1+105 به‌ ثمر رساند، برزیلی‌ها خیلی زود جشن قهرمانی را به راه انداختند اما کار تمام نشده بود و کرواسی که تیم بازگشت‌هاست بدون اینکه تحت تأثیر جو ورزشگاه که به‌طور کامل در اختیار برزیلی‌ها بود، قرار بگیرد بازی را به تساوی کشاند و در نهایت در ضربات پنالتی مثل بازی با ژاپن موفق عمل کردند و برنده شدند؛ چون آنها لیواکوویچ را داشتند که حالا به نظر می‌رسد همه بازیکن‌ها از پنالتی زدن مقابل او هراس دارند.
تأثیر مودریچ و لیواکوویچ
خاص، واقعاً خاص. این آخرین جام جهانی لوکا مودریچ است و چه روند استثنایی برای او دارد. مودریچ در ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی شبیه کسانی نبود که بازی آخرشان را انجام می‌دهند، او هنوز ادامه دارد. او بازی را کنترل کرد و حتی در 37 سالگی هر کاری می‌خواهد، انجام می‌دهد. سال‌هاست که این کار را می‌کند و دیگر برایمان شگفت‌انگیز نیست اگرچه اغلب بازیکنان در این سن افت می‌کنند اما مودریچ نه! برای همین یکی از بهترین‌ها به حساب می‌آید. از سویی واقعاً چه کسی تصور می‌کرد دومینیک لیواکوویچ یکی از ستاره‌های جام جهانی باشد؟ اما دروازه‌بان کرواسی واقعاً هست. از بازی با ژاپن در یک‌هشتم ‌نهایی شروع شد که سه تا از چهار پنالتی حریف را دفع کرد و مقابل برزیل هم جایگاه خود را در تاریخ جام جهانی تثبیت کرد. دروازه‌بان دیناموزاگرب در 120 دقیقه 11 سیو داشت اما وقتی گل خورد دستش را بالا برد به نشانه اینکه تقصیر او بوده؛ گرچه واقعاً این‌گونه نبود. اگر هم کسی چنین تصوری داشت، در ضربات پنالتی جبران کرد. دنیا عاشق پدیده‌هاست و لیواکوویچ یکی از آنها به‌حساب می‌آید که در نیمه‌نهایی می‌تواند تورنمنت تاریخی‌اش را تکمیل کند.
مهم‌ترین گل زندگی
آیا می‌توانید گل مهم تری بزنید در وقت اضافه یک‌چهارم‌ نهایی جام جهانی مقابل برزیلی که پیش افتاده. قطعاً این مهم ترین گل تمام زندگی برونو پتکوویچ است. برزیل تیم بهتر بود اما یک لحظه غافل شد و مجازات سختی دید. گل دقیقه 116 مهاجم دیناموزاگرب کرواسی را در بازی نگه داشت و کار را به پنالتی کشاند اما مهم تر از آن افت شدید روحی برزیلی‌ها بود.
عذرخواهی مهاجم برزیل از هواداران
ریچارلیسون، مهاجم تیم ملی برزیل از هواداران این تیم عذرخواهی کرد. تیم ملی فوتبال برزیل شنبه شب اسیر شگفتی شاگردان دالیچ شد و در اتفاقی ناباورانه، زودتر از حد انتظار با جام جهانی در ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی وداع کرد.
ریچارلیسون، مهاجم اصلی تیم ملی برزیل و برترین گلزن سلسائو در این دوره از مسابقات، مقابل کرواسی فروغ بازی‌های گذشته را نداشت و در اواخر بازی تعویض شد. مهاجم تاتنهام که او هم به مانند دیگر بازیکنان برزیل پس از بازی در زمین مانده و از شدت ناراحتی بابت این حذف ناباورانه گریه می‌کرد، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: «باید از خانواده و طرفدارانمان عذرخواهی کنیم. حالا وقت آن است که به اتاق خواب برویم و گریه کنیم زیرا ما هم انسان هستیم، ما هم از گوشت و خون هستیم. امروز باخت بسیار دردناکی را متحمل شدیم آن هم در حالی که می‌توانستیم برنده شویم.»
به این ترتیب مهاجم جوان برزیل باید بسیار زودتر از آنچه انتظار داشت، به انگلیس برگشته و کارش در تاتنهام را از سربگیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8075/20/636327/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها