کلاسیک و جذاب مثل آرژانتین – هلند

جنگ تمام‌عیار به سود آلبی سلسته


گروه ورزشی/یک بازی کلاسیک که برای همیشه در تاریخ جام‌های جهانی ماندگار است. آرژانتین در یک بازی فوق‌العاده جذاب برتری 2 گله خود نسبت به هلند را از دست داد اما مقاومت کرد و در ضربات پنالتی به پیروزی 4 بر 3 رسید و حریف کرواسی در بازی اول نیمه‌نهایی جام جهانی 2022 شد که سه‌شنبه برگزار می‌شود. مسی بار دیگر در نقش فرشته آرژانتین ظاهر شد و هم گل زد و هم پاس گل داد و هم در ضربات پنالتی با گل کردن ضربه‌اش به تیمش روحیه داد. درباره نابغه‌ای حرف می‌زنیم که با 5 پاس گل در مراحل حذفی جام جهانی رکورددار است و با پاس گلش به ناهوئل مولینا از پله جلو زد. او همچنین با 17 مشارکت مستقیم در گل از دیگو مارادونا عبور کرد و پنالتی نیمه دومش باعث شد با 10 گل در کنار گابریل باتیستوتا بهترین گلزن آرژانتین در ادوار جام‌های جهانی شود.
مسی که مقابل استرالیا هم درخشیده بود در بازی با هلند هم مثل یک سوپرمن بود و دقیقاً می‌دانست هر کسی در چه موقعیتی قرار دارد برای همین هم نیازی نداشت مولینا را پیدا کند چون اصلاً او و هیچ کس دیگر را گم نمی‌کند. بی‌جهت نیست که بازیکنان آرژانتین همیشه سعی می‌کنند توپ را به او برسانند چون مسی چیزهایی را می‌بیند که هیچ کس نمی‌بیند. مولینا گفته بود مسی اسطوره دوران کودکی‌اش بوده و به همین دلیل وقتی برای اولین بار به تیم ملی دعوت شد، برایش رؤیا بود. حالا حس این مدافع راست 24 ساله را تصور کنید وقتی از اسطوره‌اش پاس دریافت کرد و در بازی یک‌چهارم ‌نهایی جام جهانی مقابل هلند اولین گل بازی را زد. کاملاً قابل درک است که مولینا هرگز اولین گل ملی‌اش را فراموش نکند. جرمن پتزلا بیش از همه نفس راحت کشید وقتی پنالتی لائوتارو مارتینز گل شد. اگر آرژانتین حذف می‌شد، مدافع بتیس هرگز خودش را نمی‌بخشید. کار آرژانتین به وقت اضافه نمی‌کشید اگر در آخرین حمله مقاومت کرده بودند. ووت وخهورست بیرون محوطه جریمه پشت به دروازه بود و خطر زیادی نداشت اما خطای بچگانه پتزلا یک ضربه ایستگاهی به هلند داد که در نهایت گل شد. بازگشت هلند در این بازی فوق‌العاده بود. این هلند دهه 70 نبود، لویی فان‌خال هرگز به توتال فوتبال اعتقادی نداشته اما در این بازی به خواسته‌اش رسید. او تعویض‌های خوبی کرد، و خهورست گل اول را زد و ضربه ایستگاهی منجر به گل دوم را گرفت که خودش آن را گل کرد. گل تساوی در یازدهمین دقیقه وقت‌های تلف‌شده حاصل نبوغ هلند بود، یک گل کاملاً فان‌خالی.
قبل از این مشخص بود که آخرین تورنمنت فان‌خال به‌عنوان مربی هلند است، اما شاید آخرین بازی دوران مربیگری او هم بود، اگر اینطور باشد پایان غم انگیزی برایش رقم خورد. البته هلند شایسته پیروزی در این بازی نبود اما هر چه باشد باختن در ضربات پنالتی تلخ است. یادمان نرود هلند در نیمه‌نهایی جام جهانی 2014 در ضربات پنالتی به همین حریف باخت و اینکه فان‌خال هرگز در جام جهانی در 90 یا 120 دقیقه بازنده نشد اما به هر حال او 71 ساله است و بعید است یک بار دیگر در بزرگترین عرصه فوتبال حاضر شود.
اعتبار مربیگری
قبل از بازی سؤال بزرگ این بود که لیونل اسکالونی چطور تیمش را می‌چیند. می‌توانست وسوسه شود و آنخل دی‌ماریا را در کنار لیونل مسی و خولین آلوارز در همان سیستم همیشگی 3-3-4 قرار دهد اما ترجیح داد از 2-5-3 که در نیمه دوم بازی با استرالیا به کار گرفته بود، استفاده کند. این تغییر جواب داد و آرژانتین کاملاً تهدید دنزل دومفرایس و دالی بلیند که مقابل امریکا درخشیده بودند را خنثی کرد. بال-مدافعان نقش پررنگی داشتند، مولینا گل اول را زد و مارکوس آکانیا پنالتی گرفت. عملکرد اسکالونی در آرام کردن بازیکنانش بعد از دریافت گل تساوی در آخرین ثانیه تحسین برانگیز بود. او در طول جام جهانی با انتقاداتی مواجه شده اما در این بازی کلاس مربیگری و مدیریت منابع انسانی خود را در سخت‌ترین لحظات به رخ کشید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8075/20/636329/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها