رئیس سازمان انرژی اتمی همزمان با سفر تیم فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد

ظرفیت غنی‌سازی ‌بیش از دو برابر کل تاریخ



گروه سیاسی/ روز گذشته اعضای فراکسیون راهبردی مجلس با حضور در سازمان انرژی اتمی و دیدار با رئیس و متخصصان و مدیران این سازمان از نزدیک در جریان پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای و آخرین تحولات فنی و سیاسی در خصوص مذاکرات با طرف‌های خارجی و همچنین تأثیرات اجرای قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس قرار گرفتند.
در جریان حضور نمایندگان مجلس در سازمان انرژی اتمی، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: قانون اقدام راهبردی، قانون خوبی برای توسعه صنعت هسته‌ای بود و امروز اجرای این قانون غنی‌سازی را به سطحی رساند که در حال حاضر ظرفیت غنی‌سازی کشور به بیش از دو برابر کل تاریخ این صنعت رسیده است. معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: سند جامعی برای پیشرفت صنعت و ایجاد ظرفیت بومی در سطح صنایع کشور تدوین شده که بر اساس آن برنامه‌های سازمان پیش می‌رود.
وی با بیان اینکه انرژی هسته‌ای و تولید برق اتمی صرفه‌جویی اقتصادی زیادی برای کشور داشته و در کاهش مصرف سوخت فسیلی و تجدیدناپذیر و مشکلات محیط زیستی مؤثر است، گفت: در صورت توجه به این موضوع می‌توان منابع خوبی برای توسعه دانش هسته‌ای و کمک به بخش‌های دیگر نظیر پزشکی و کشاورزی تأمین کرد. البته توجه به سهم بودجه عمرانی سازمان که سال‌ها مغفول مانده در فصل بودجه نیز یکی از مطالبات ما از دولت و مجلس محترم است.

قانونی که دست کشور را پر کرد
بر‌اساس گزارش تسنیم، در این نشست کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی نیز در خصوص آخرین دستاوردهای فنی و تأثیر آن در مذاکرات و اجرای قانون اقدام راهبردی گفت: قانون اقدام راهبردی شرایط خوبی را برای کشور ایجاد کرد و امروز غنی‌سازی ما بر اساس این قانون و به‌طور رسمی به 60 درصد رسیده است و در کنار تحقیق و توسعه مستمر و بدون وقفه، تکامل ماشین‌های سانتریفیوژ نسل جدید در بهترین شرایط قرار دارد. وی با اشاره به اظهارات رسانه‌ای گاه و بی‌گاه غرب درخصوص دیگر گزینه‌ها گفت: این یک واقعیت روشن است که این‌گونه حرف‌ها فقط کاربرد رسانه‌ای و تبلیغاتی دارد و بی‌تردید ظرفیت‌ها و توانایی‌های هسته‌ای ایران واقعیت‌ها را بر آنها تحمیل می‌کند.
استقبال روسیه، واکنش سرد امریکا
دیدار رئیس سازمان انرژی اتمی و نمایندگان مجلس در حالی انجام شده است که امروز (یکشنبه ۲۷ آذر) تیم فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دعوت ایران و با هدف رسیدگی به مشکلات پادمانی باقیمانده که پیشتر توسط گروسی، مدیرکل  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش شده بود، به تهران وارد خواهند شد. این سفر به عنوان فرصتی جدید به آژانس در حالی صورت می‌گیرد که پس از آخرین قطعنامه سیاسی شورای حکام که با مخالفت روسیه، چین و چند کشور دیگر به تصویب رسیده بود ایران نه تنها رسماً غنی‌سازی 60درصد در سایت راهبردی فردو را عملیاتی کرد که حتی سفر رافائل گروسی به ایران را لغو نمود تا آژانس عواقب سیاسی‌کاری خود را بهتر درک کند. با این حال اکنون پس از گذشت چند هفته از این مسأله تیمی از آژانس راهی ایران شده‌اند تا بار دیگر کشورمان حسن نیت خود را نشان دهد. این حسن نیت باعث شده است تا چین آن را نشانه انعطاف پذیری تهران معرفی نماید و از امریکایی‌ها بخواهد در مذاکرات از خود انعطاف نشان دهند. همچنین میخائیل اولیانوف رئیس هیأت مذاکره کننده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس از آغاز قریب الوقوع گفت‌وگوهای مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسئولان ایرانی در تهران استقبال کرد. وی با انتقاد از قطعنامه اخیر شورای حکام که با سرکردگی امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به تصویب رسید آن را «بی موقع و زیانبخش» معرفی کرد و گفت: دلگرم کننده است که وقفه در مذاکرات به طول نینجامید. به گفته این دیپلمات روس، اگر هر دو طرف اراده سیاسی نشان دهند، تمامی این مسائل قطعاً قابل حل است. وی افزود: دستیابی بموقع به توافق می‌تواند عنصر سازنده‌ای را به مذاکرات برقراری توافق هسته‌ای که در حال حاضر راکد مانده، بیفزاید. هنوز هم احتمال دستیابی به یک نتیجه مثبت وجود دارد.
با این حال امریکایی‌ها همچنان با امیدواری به اغتشاشات و جریان آشوب در ایران تلاش دارند تا از آن برای باج خواهی از ایران استفاده نمایند. همزمان با سفر هیأتی از آژانس به ایران ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا با بیان اینکه دولت بایدن متعهد به عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، اظهار داشت: همان‌طور که می‌دانید رئیس جمهور بایدن و وزیرخارجه او از زمان روی کار آمدن این دولت آشکارا گفته‌اند که هرچه در توان داشته باشند برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهند داد اما اکنون باید به‌طور شفاف بگویم که در حال حاضر تمرکز ما روی برجام نیست و کماکان نسبت به هر چیزی که در این رابطه از سوی تهران انجام می‌گیرد بسیار بدبین هستیم، چه در ارتباط با مسائل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد و چه موضوعات دیگر.

امریکا همچنان امیدوار به پلن B
این مقام امریکایی در نشست خبری هفتگی خود با اعلام دوباره حمایت واشنگتن از ناآرامی‌های اخیر در ایران، ادعاهایی درخصوص نحوه برخورد با افراد حاضر در این ناآرامی‌ها را تکرار کرد. او به صراحت از سرمایه‌گذاری این کشور روی اغتشاشات خبر داد و با دخالت در امور داخلی ایران گفت: ما بشدت درخصوص گزارش‌های مربوط به دستگیری‌های دسته‌جمعی، محاکمه‌های ساختگی و در حال حاضر صدور احکام اعدام برای معترضان و همچنین اجرای آن نگران هستیم. واضح است که اکنون چشم جهان به ایران و حقوق بشر است. آنچه که دولت ایران بر مردم خودش تحمیل کرده، نباید بدون پاسخ بماند.
پاتل با اشاره به اقدامات خصمانه امریکا علیه ایران در طول ماه‌های گذشته به بهانه ناآرامی‌ها در کشورمان افزود: ایالات متحده از زمان فوت مهسا امینی برای رسیدگی به نقض حقوق بشر در ایران اقدامات قاطعی انجام داده است، از جمله تحریم دستگاه‌های امنیتی، تحریم افراد خاص، تحریم نهادهای داخلی ایران و صدور مجوزهایی که سبب شد مردم ایران دسترسی بهتری به جریان آزاد اطلاعات داشته باشند. وی همچنین گفت: ما ابزارهایی در اختیار داریم که نه تنها حکومت ایران را پاسخگو خواهد کرد، بلکه به مردم ایران نیز در تلاش‌هایشان کمک می‌کند. دولت امریکا به این اقدامات خود ادامه خواهد داد. این اظهارات درحالی است که انجمن امریکایی کنترل تسلیحات نیز چندی قبل در مقاله‌ای تحت عنوان «بحران هسته‌ای ایران: زمان طرح B فرارسیده است» خواهان افزایش فشارها به ایران شد.
طرح «ب» عنوانی است که از ماه‌ها قبل امریکایی‌ها از آن برای وادار کردن کشورمان به عقب‌نشینی از حقوق هسته‌ای و اقتصادی خبر داده بودند. اتفاقی که کارشناسان معتقدند با شروع ناآرامی‌ها و حمایت تمام عیار امریکایی‌ها از آن رسماً کلید خورده است.
روز گذشته میخائیل اولیانوف در توئیتی در واکنش به استفاده از «طرح ب» برای متوقف کردن پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، گفت صحبت‌های غیرمسئولانه درباره «طرح ب» می‌تواند به تحولات بسیار منفی منجر شود. وی در توئیتی نوشت: راه بسیار بهتری برای نهایی کردن مذاکرات وین و توافق بر سر احیای برجام پیش‌رو قرار دارد. این امر هنوز ممکن است، مشروط بر اینکه ایالات متحده اراده سیاسی متناسب را نشان دهد. صحبت‌های غیرمسئولانه درباره «طرح ب» می‌تواند به تحولات بسیار منفی منجر شود.
تاکنون چندین بار فاش شده است امریکایی‌ها با آنکه ادعا می‌کنند به برجام توجه ندارند با پیغام‌های خود به ایران مسیر رسیدن به توافق را جست و جو می‌کنند. آنها با این حال با حمایت از اغتشاشات که به خاموشی گراییده تلاش دارند همچنان از آن در کنار تحریم‌های اقتصادی به عنوان چماقی برای کسب امتیاز استفاده کنند؛ هرچند تاکنون هر چه بیشتر تقلا کرده‌اند کمتر به نتیجه دلخواه خود نزدیک شده‌اند.

بــــرش
رونمایی از نخستین دستگاه بومی شتاب‌دهنده «داینامیترون»

همزمان با هفته پژوهش و با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر علوم از نخستین دستگاه شتاب‌دهنده الکترواستاتیک صنعتی الکترون تحت عنوان «داینامیترون» رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش که در سازمان انرژی اتمی برگزار شد با حضور  محمد اسلامی معاون رئیس جمهور  و نیز دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از نخستین دستگاه شتاب‌دهنده الکترواستاتیک صنعتی الکترون تحت عنوان «داینامیترون» رونمایی شد. دستگاه شتاب‌دهنده «داینامیترون» دارای کاربردهایی در زمینه پرتودهی مواد غذایی، استریل کردن تجهیزات پزشکی، پرتودهی سیم و کابل، پروتودهی تایر، پرتودهی فوم و مواد قابل انقباض حرارتی، پرتودهی فاضلاب، کاشت یون، آنالیز با باریکه یون و نیز مولد نوترون در BNCT است.
همچنین تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان انرژی اتمی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای فرمان مقام معظم رهبری در انتخاب عنوان سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین برای سال 1401 و به منظور توسعه فناوری‌ها و پژوهش‌های کاربردی، رفع مشکلات و موانع صنعت هسته‌ای و پاسخگویی به مطالبات جامعه علمی به امضا رسید.
بر اساس این تفاهم‌نامه و با ایجاد این ارتباط می‌توان به پشتوانه ظرفیت علمی و فنی موجود در کشور و با استفاده از مشارکت اساتید، فناوران، پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه‌ها، مراکز علمی و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان موجبات رشد علمی، پاسخ‌دهی مناسب به نیازها و رفع موانع تولید را فراهم ساخت.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8081/1/637195/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها