جام جهانی 2022 قطر امروز با برگزاری دیدار فینال به اتمام می‌رسد

آرژانتین - فرانسه؛ کار را تمام کن لئو!


ترکیب احتمالی فرانسه
لوریس، کنده، واران، اوپامکانو، هرناندس، شوامنی، ربیو، دمبله، گریزمان، امباپه، ژیرو

ترکیب احتمالی آرژانتین
مارتینس، مولینا، رومرو، اوتامندی، آکانیا، دی پائول، فرناندز، مک آلیستر، دی‌ماریا، مسی، آلوارس

فرخ حسابی/ ساعت 18:30؛ ورزشگاه لوسیل دوحه قطر. پرده پایانی جام‌جهانی 2022! آرژانتین و فرانسه در دیدار فینال بیست‌ودومین دوره مسابقات جام‌جهانی به مصاف هم خواهند رفت. شیمون مارسینیاک لهستانی سوت قضاوت اولین فینال تاریخ جام‌جهانی در خاورمیانه را در دست خواهد گرفت. جام جهانی 2022 به ایستگاه آخر رسیده و آرژانتین یا فرانسه در ورزشگاه لوسیل جام قهرمانی را بالای سر خود می‌برند. تیم لیونل اسکالونی در نیمه‌نهایی اجازه نداد کرواسی برای دومین بار متوالی به فینال راه پیدا کند و آبی‌ها بعد از 24 سال نخستین مدافع عنوان قهرمانی هستند که در فینال حاضر می‌شوند.
نوبت مسی
از مارادونای 1986 تا پله 1970... تاریخ برای لیونل مسی تکرار می‌شود که هم‌تیمی‌هایش او را بر دوش بگیرند و عکاسان قابی ماندگار از اسطوره جام به‌دست ثبت کنند؟ کمتر در تاریخ پیش می‌آید که همه نگاه‌ها به یک فوق‌ستاره باشد و منتظر باشند این جام را او بگیرد. حالا رؤیای یک ملت 45 میلیون نفری این است که اسطوره فوتبال‌شان در آخرین بازی‌اش در جام‌جهانی و شاید آخرین بازی‌اش با پیراهن آبی و سفید جام را بغل کند. آرژانتین این تورنمنت را خیلی بد شروع کرد و خیلی‌ها بعد از باخت مقابل عربستان پایان تلخ مسی حتی در مرحله گروهی را ترسیم کردند. با این حال آلبی‌سلسته خوب برگشت و با برد مقابل مکزیک و لهستان صدرنشین شد. از برد 2 گله مقابل استرالیا و سپس برد دشوار مقابل هلند به نیمه‌نهایی رسیدند. نقطه اوج کار آرژانتین نمایش ویران‌کننده در نیمه‌نهایی مقابل کرواسی بود، وقتی که لئو و خولیان دوتایی بلیزرها را کنار زدند. حالا آرژانتین به فینالی رسیده که از یک طرف پای آرزوی مسی و رسیدن به نقطه‌ای که دیگو مارادونا سال 1986 در آن قرار داشت در میان است و از طرف دیگر مردم این سرزمین تحمل ناکامی دیگری را ندارند و می‌خواهند بعد از 36 سال جام به خانه‌شان بیاید. ویدیویی از لیونل مسی این هفته در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، نه یکی از آن گل‌های فوق‌العاده یا پاس گل‌های شگفت‌انگیزش بلکه ویدیویی از یک ژورنالیست که از استعداد پایان‌ناپذیر فوق‌ستاره 35 ساله حرف می‌زد و به او یادآوری می‌کرد که الهام‌بخش پسران و دختران سرزمینش است. برنده هفت توپ طلا باکس تمام افتخارات را در دوران فوتبالی خود تیک زده جز یکی که از همه بزرگتر است و همه خود را آماده می‌کنند که در احتمالاً آخرین بازی‌اش در جام جهانی این افتخار را به دست آورد. بازیکن پاری‌سن‌ژرمن اگرچه در قطر درخشان بوده اما یک نفره نمی‌توانست تیم کشورش را در بزرگترین عرصه جهانی به جلو ببرد. نیکلاس اوتامندی در دفاع درخشیده، انزو فرناندز ستاره خط میانی بوده و خولین آلوارس چند صفحه‌ای از کتاب زوجش در خط حمله را برای خود برداشته است. باخت برابر عربستان سعودی و گل آخرین ثانیه هلند افکار آرژانتینی‌ها را به هم ریخت اما قهرمان کوپا امریکا مصمم بود به فهرست بلندبالای غول‌های ناکام، اسپانیا، بلژیک و آلمان اضافه نشود. برای همین کرواسی که خود یکی از مدعیان قهرمانی، برزیل را از سر راه برداشته بود، به لطف خط حمله خطرناک خود شکست داد. آلوارس یک پنالتی گرفت که مسی آن را گل کرد و دو گل دیگر زد تا پیروزی مقتدرانه‌ای برای آلبی سلسته رقم بخورد و قهرمان سال‌های 1978 و 1986 برای ششمین بار به فینال برسد. آرژانتین نمی‌خواهد به رکورد نامطلوب آلمان که چهار فینال را باخته، برسد اما این تیم در شش بازی قبلی خود در این جام حداقل دو گل زده و این آمار امیدبخش است. تنها اسپانیا در سال 2010 توانسته بعد از باختن اولین بازی‌اش در جام جهانی قهرمان شود اما تیم اسکالونی در قطر به‌طور متوسط در هر بازی با بیش از شش ضربه از سوی رقبا مواجه نشده و برای اینکه در بازی امشب برابر هم باشگاهی مسی، کیلیان امباپه به هدفش برسد، باید این استحکام دفاعی را ادامه دهد.
سومین تاریخ‌ساز
قبل از پرواز فرانسه به خاورمیانه تقریباً تمام اتفاقات بد ممکن رخ داد. مصدومیت‌های متعدد، جنجال‌های حاشیه‌ای تمام‌نشدنی و سقوط غیرقابل تصور در لیگ ملت‌های اروپا اما همه را مدیریت کردند و تیمی که ازجمله مدعیان اصلی به حساب نمی‌آمد، خودش را تا بازی آخر رساند. تیم دیدیه دشان در نبود پل پوگبا، انگولو کانته و کریم بنزما، دارنده توپ طلا با مشکل جدی مواجه نشد و مربی فرانسه حتی در کنفرانس خبری روز گذشته با این سؤال روبه‌رو شد که بنزما را برای بازی آخر به ترکیب اضافه کند اما او که یکی از سه نفری است که به عنوان بازیکن و مربی قهرمان جهان شده، نفس عمیقی کشید و پاسخی نداد چون همیشه با داشته‌هایش به دنبال بهترین نتیجه بوده. فرانسه در یک‌چهارم‌ نهایی و برابر انگلیس اجازه نداد جام به خانه برگردد اما در نیمه‌نهایی و برابر اولین تیم آفریقایی حاضر در این مرحله به زحمت زیادی افتاد و چند بار دروازه‌اش برابر مراکش تا مرز فروپاشی پیش رفت. با دست‌های هوگو لوریس و مهارت و تلاش ابراهیما کوناته و البته گل‌های تئو هرناندس و راندال کولو موانی، آبی‌ها راهی فینال شدند. برزیل 1998 آخرین مدافع عنوان قهرمانی بود که تا فینال رسید و در آنجام به میزبان مسابقات، فرانسه باخت. تیم دشان مقابل مراکش برای نخستین بار در این جام کلین‌شیت کرد و حالا می‌خواهند سومین کشور جهان بعد از ایتالیا و برزیل باشند که از عنوان قهرمانی شان با موفقیت دفاع می‌کنند. قهرمان سال‌های 1998 و 2018 از مرحله گروهی جام جهانی 1978 به هیچ رقیبی از امریکای جنوبی نباخته اگرچه آن تیم برنده آرژانتین بود که در نهایت به‌عنوان قهرمانی رسید.
آخرین جدال
سی‌ام ژوئن 2018 در نخستین دیدار از مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام‌جهانی 2018 روسیه با قضاوت علیرضا فغانی، فرانسه در دیداری جذاب در ورزشگاه کازان آرنا مقابل آرژانتین با نتیجه 4-3 پیروز شد و به مرحله بعد راه پیدا کرد. خروس‌ها در نهایت آن دوره قهرمان جام‌جهانی هم شدند. برای فرانسه در دیدار تاریخی‌شان مقابل آرژانتین، گریزمن (پنالتی)، پاوار و امباپه (2 مرتبه) گلزنی کردند و برای آرژانتین هم دی‌ماریا، مرکادو و آگوئرو دروازه حریف را فرو ریختند. گل زیبای پاوار در آن دیدار بهترین گل تورنمنت شد.
آمار بازی
 آرژانتین و فرانسه هر دو 2 مرتبه موفق شده‌اند جام قهرمانی جام‌جهانی را بالای سر ببرند. آلبی‌سلسته سال‌های 1978 و 1986 این افتخار را به‌دست آورده و فرانسه در سال‌های 1998 و 2018 به آن رسیده. هردو قهرمانی آرژانتین با برد مقابل تیم‌های اروپایی (هلند و آلمان) رقم خورده.
 آرژانتین بعد از آلمان، برزیل و ایتالیا بیشترین حضور در فینال جام‌جهانی را داشته و این دوره با ششمین حضور به ایتالیا خواهد رسید. در 5 فینال قبلی، آرژانتین 2 مرتبه قهرمان شده (1978 و 1986) و 3 مرتبه نایب‌قهرمان (1930، 1990 و 2014)
 فرانسه 3 فینال جام‌جهانی را تجربه کرده است. خروس‌ها در 2 فینال قهرمان شده‌اند (1998 و 2018) و یک فینال را باخته‌اند (2006).
 خروس‌ها می‌توانند سومین تیمی باشند که 2 مرتبه متوالی قهرمان جام‌جهانی می‌شوند. پیش از این فقط ایتالیا (1934 و 1938) و برزیل (1958 و 1962) قهرمان جام ژول ریمه شده‌اند.
 قهرمانی در هر 21 دوره قبلی جام‌جهانی به تیم‌های اروپا و امریکای جنوبی رسیده و این دوره هم همین اتفاق رخ خواهد داد. 12 قهرمانی در ویترین افتخارات اروپایی‌هاست و 9 قهرمانی را تیم‌های قاره امریکای‌جنوبی کسب کرده‌اند.
 10 فینال جام‌جهانی بین تیم‌های اروپایی و امریکای‌جنوبی برگزار شده که 3 مرتبه اروپایی‌ها برنده شده‌اند و 7 مرتبه جام به تیم‌های امریکای‌جنوبی رسیده است. 2 شکست تیم‌های امریکای جنوبی شکست‌های آرژانتین در فینال‌های 1990 و 2014 مقابل آلمان بوده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8081/21/637235/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها