وزیر امور اقتصادی و دارایی مطرح کرد

شبکه‌‌های مجازی ابزار دلالان ارز برای التهاب‌آفرینی


وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با وجود اینکه مبادلات ارزی بین افراد کمتر از یک درصد حجم بازار ارز است، اما سفته‌بازان و دلالان با استفاده از شبکه‌های مجازی به بازار ارز هجوم می‌آورند و قیمت‌سازی می‌کنند.
سیداحسان خاندوزی، در همایش تحول دیجیتال بانک و بیمه اظهار داشت: استفاده از شبکه‌های مجازی حتی در معاملات ارزی کشور هم موجب شده است سفته‌بازان و دلالان با استفاده از این شبکه‌ها به بازار ارز هجوم بیاورند و قیمت‌سازی کنند و برای سهمی که کمتر از یک درصد کل مبادلات ارزی را تشکیل می‌دهد، تهدیدی برای بازار ارز ایجاد کنند، پس ما باید خود را مقابل آفند در حوزه ارزی مجهز کنیم.
وی تأکید کرد: مسأله امروز بازار ارز، اتفاقات کف بازار سبزه میدان نیست، بلکه در شبکه‌های دیجیتالی و قیمت‌سازی با دلالان ارزی مواجه هستیم که متأسفانه نظام اداری کارمندپرور ما نتوانسته است متناسب با حملات دیجیتالی افرادی را تربیت کند و در مواجهه با این حملات سایبری ارزی، ضعیف هستیم که حاصل آن فراز و فرود در بازار ارز است که با آن مواجه هستیم.
خاندوزی همچنین گفت: در حوزه کسب و کارها در معرض تهدید هوشمند قرار داریم و شیوه سنتی و امنیتی نمی‌تواند راه‌حل باشد، باید در جریان مقابله با تهدیدها به صورت هوشمند عمل کنیم و در دریایی که به‌ قول سعدی هم گوهر فراوان و هم خطرات زیادی دارد، باید بتوانیم گوهرهای زیادتری استخراج کنیم.
وی همچنین استفاده از فناوری‌های دیجیتال در حوزه گندم، آرد و نان را یادآور شد و گفت: ما توانستیم با استفاده از فناوری هوشمند بدون سهمیه‌بندی نان برای خانوارها یا نانواها، مقدار دورریز نان را به حداقل رسانده و مصرف آرد و نان را ساماندهی کنیم، قیمت هم تغییر پیدا نکرد و این مسأله با یک فناوری هوشمند ساماندهی شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بنا بود امسال همه مجوزهای کسب و کارها در همه دستگاه‌های دولتی الکترونیکی و غیرحضوری شود، اظهار داشت: از فروردین امسال که این مسأله ابلاغ شد تاکنون 9 ماه می‌گذرد، اما هنوز دو، سه وزارتخانه در مقابل صدور مجوزهای کسب و کار مقاومت می‌کنند که باید آنها هم به کاروان صدور مجوزهای الکترونیکی بپیوندند.
خاندوزی گفت: تهدیدهایی در زمینه فناوری‌‌‌‌های دیجیتال از نظر اقتصادی وجود دارد که چه در شرایط تحریم و غیرتحریم باید بتوانیم در نبرد دیجیتال مقاومت کنیم. در این نبرد دیگر جلوی حرکت کشتی‌ها یا کانتینرها را نمی‌گیرند بلکه از طریق مبادلات ارزی، ردوبدل شدن منابع مالی را پیگیری می‌کنند و ما باید بتوانیم با آنها مقابله کنیم.
وی استفاده از فناوری‌های دیجیتالی را نماد ارتقای بهره‌وری و عدالت دانست و گفت: ما نباید وضعیت خود را نسبت به 10 سال پیش مقایسه کنیم، بلکه باید برای افزایش شمول مالی، خدمات خود را به آحاد مردم به صورت آسان و غیرحضوری ارائه کنیم و سرعت تحول در حوزه دیجیتال بانک و بیمه را افزایش دهیم.
رد افزایش ۵ درصدی سود بانکی از سوی صالح‌آبادی
رئیس کل بانک مرکزی نیز دراین همایش افزایش پنج درصدی نرخ سود بانکی را رد کرد و گفت: فعلاً هیچ نرخی برای سود سپرده تعیین نشده و بحث تغییر نرخ سود بانکی نیاز به کار کارشناسی دارد.
علی صالح‌آبادی در همایش تحول دیجیتال بانک و بیمه، اظهار کرد: در شرایط تحریم یکی از مواردی که امریکا از آن استفاده می‌کند حکمرانی دلار است، این کشور به دلیل اشرافی ‌که روی حکمرانی دلار دارد که اگر یک دلار در دنیا جابه‌جا شود، بر آن نظارت می‌کند و ما هم می‌خواهیم حکمرانی ریال را تقویت کنیم که هم نظارت بر آن آسان‌تر شود و هم جلوی پولشویی و فساد گرفته شود.
وی ادامه داد: استفاده از هوش مصنوعی و قراردادهای هوشمند و زنجیره بلوک در شبکه بانکی به تحقق حکمرانی دیجیتالی ریال کمک می‌کند، همچنین سفته و برات الکترونیکی در شبکه بانکی به‌ کار گرفته می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی افزود: نیاز مشتری به فناوری‌های دیجیتال به معنای رهاشدگی نیست و باید با ابزارهای الکترونیکی در این خدمات نظارت شود.
صالح‌آبادی با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های دیجیتال موجب شده شعبه‌های بانکی کشور به ۲۰ هزار شعبه کاهش پیدا کند، گفت: روند کاهش شعبه‌ها همچنان ادامه دارد و ما دنبال این هستیم که مردم به این وضعیت عادت کنند.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ۹۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال از فناوری‌های بانکی استفاده می‌کنند، گفت: در شبکه بانکی کشور ماهانه بیش از ۳.۵ میلیارد تراکنش انجام می‌شود و سطح دسترسی شبکه بانکی کشور به فناوری‌های دیجیتال ۹۹.۹۹ درصد است. وی بیان کرد: شمولیت بانکی در حوزه تسهیلات دارای یک عقب‌ماندگی تاریخی است و باید از فناوری‌های دیجیتال در این زمینه  استفاده بیشتر شود و در محیط آزمایشی بانک مرکزی موضوع لندتک‌ها دنبال می‌شود و همچنین مجوزهای بانک مرکزی در جهت نوآوری تسهیل می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: برای کنترل سود سپرده‌های بانکی و جلوگیری از خلق پول در شبکه بانکی هم از فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌شود. بانک مرکزی برای تحول دیجیتال نقشه راه دارد و نیاز به زیرساخت‌ها و فناوری‌ها برای اجرای تحول دیجیتال در شبکه بانکی مشاهده می‌شود.
او در جمع خبرنگاران نیز با اشاره به برنامه بانک مرکزی در خصوص افزایش نرخ سود سپرده بانکی، گفت: فعلاً هیچ نرخ مشخص جدیدی برای سود سپرده تعیین نشده است. بر این اساس فعلاً نمی‌توان گمانه‌زنی‌ها مبنی بر افزایش پنج درصدی سود بانکی را تأیید کرد. صالح‌آبادی بیان کرد: سیاست رسمی بانک مرکزی تقویت بازارهای رسمی است، امسال ۴۶ میلیارد دلار در سامانه نیما تأمین ارز انجام شده در حالی که سال قبل حدود ۳۷ میلیارد دلار تأمین ارز واردات در سامانه نیما صورت گرفته بود. به گفته وی، معاملات ارزی در کانال‌های تلگرامی عمق بشدت کمی داشته و در برخی موارد معاملات واقعی نیست. همچنین برخی از این معاملات حالت قمار دارد. بر این اساس نیازهای ارزی در حوزه خدمات در بازار متشکل ارزی تأمین خواهد شد.



برش
استفاده از قراردادها و سفته الکترونیکی در شبکه بانکی برای اولین بار
معاون بیمه و بانک وزارت اقتصاد در همایش تحول دیجیتال صنعت بانک و بیمه گفت: برای اولین بار قراردادهای الکترونیکی و ابزارهای برات و سفته الکترونیکی که از سوی وزارت اقتصاد طراحی شده بود، در شبکه بانکی استفاده می‌شود.
 سید عباس حسینی این را هم گفت: گسترش فناوری‌های دیجیتال موجب ظهور دیکتاتوری‌های دیجیتال در جهان می‌شود و یکی از ویژگی‌های این عصر در لحظه بودن، بی‌وقفه، شخصی شده، همگانی، فراگیر و استقلال در زمان و مکان به شمار می‌رود و خدمات در دسترس همگان قرار می‌گیرد.
در ادامه همایش مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی‌ با بیان اینکه صنعت بیمه در دنیا با ۷ تریلیون دلار و با بیش از ۷ هزار شرکت فعالیت می‌کند، گفت: از دهه ۹۰ میلادی تا سال ۲۰۱۲ هیچ سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه در زمینه فینتک‌ها و اینشورتک‌ها انجام نشده بود، چون این صنعت ذاتاً محتاط است، اما در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در این فناوری‌ها انجام می‌شود.
رئیس کل بیمه مرکزی تأکید کرد: فضای صنعت بیمه تحول فراوانی پیدا کرده و حتی نابیمه‌گرانی در این صنعت مانند گوگل و آمازون فعال شده‌اند و ابزارهایی مانند اینترنت اشیا در این صنعت جزو بازیگران مهم شده‌اند.
بهزادپور اظهار داشت: در بخش بیمه حوادث اگر از فناوری زنجیره بلوکی استفاده شود، ضریب خسارت بین ۵ تا ۱۳ درصد کاهش پیدا می‌کند و تا ۲۰۰ میلیارد دلار به سود‌ شرکت‌های بیمه خواهد بود. وی همچنین گفت: در امریکا ۹۰ درصد بیمه‌گران اموال و مسئولیت اجتماعی، روی کلان‌داده‌ها کار می‌کنند و یکی از شرکت‌های بزرگ بیمه دنیا به نام آلیانس ۶۰ تا ۷۰ درصد خسارت‌های بیمه‌گری را به صورت خودکار پرداخت می‌کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8083/8/637435/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها