سهم 70 درصدی سازمان اقتصادی کوثر در تولید مرغ

ایران تا 5 سال دیگر از واردات مرغ لاین بی‌نیاز می‌شود


امین محمودی
خبرنگار

ایران هشتمین کشور در جهان پس از امریکا، انگلیس، برزیل، هلند، هند، آلمان و فرانسه است که دارای مرغ لاین به نام آرین است و تنها کشور منطقه است که به تولید این محصول می‌پردازد.
فرایند تولید مرغ گوشتی ابتدا از مرغ لاین شروع شده، سپس به مرغ اجداد و مرغ مادر رسیده و در نهایت، نسل بعدی مرغ تجاری یا همان مرغ گوشتی است که به مصرف مردم می‌رسد. کشورمان طی سالیان اخیر به سمت خودکفایی در تولید مرغ لاین و مادر پیش رفته، به طوری که گفته می‌شود تا پنج سال دیگر با تلاش سازمان اقتصادی کوثر، به‌عنوان متولی این امر و تولید مرغ لاین دیگری تا 5 سال دیگر نیاز مرغ مادر کل کشور به طور کامل برطرف خواهد شد. در این خصوص ناصر فخاری، رئیس سازمان اقتصادی کوثر به‌عنوان متولی خودکفایی در تولید مرغ مادر کشور دراین‌خصوص گفت: راه‌های میانبری را می‌رویم که کشور از واردات‌‌ نژاد مرغ بی‌نیاز شود و عاملی برای کاهش قیمت هم خواهد شد. مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: سهم تأمین جوجه اجداد ۷۵ درصد متعلق به سازمان اقتصادی کوثر بود، شرکت زربال نمایندگی شرکت خارجی را داشت اما پس از تحریم به سمت اصلاح‌‌ نژاد آرین ایرانی رفتند که قبلاً در کشور راکد مانده بود. وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب دستور اصلاح این ‌‌نژاد مرغ را داده بود و این سازمان مسئولیت را به عهده گرفت. این ‌‌نژاد به‌دلیل ضریب تبدیل بالا در سال ۱۳۸۰ کنار گذاشته شده بود، اکنون نیز مقاومت‌هایی برای بالا بودن ضریب تبدیل دان بین مرغداران وجود دارد اما به‌دلیل تأمین امنیت غذایی اهمیت این‌‌ نژاد دوچندان است زیرا این‌‌ نژاد کاملاً ایرانی است و هیچ وابستگی به کشورهای خارجی نداریم. وی افزود: اکنون ۷۰ درصد نیاز آرین در داخل سازمان اقتصادی کوثر تأمین می‌شود.
فخاری تصریح کرد: خوشبختانه علاوه بر آرین، مرغ مادر دیگری را تولید کردیم که در وضعیت فعلی می‌تواند 90 درصد تولید مرغداران را تأمین کند برای 10 درصد دیگر در حال مطالعه و تحقیق روی این مرغ مادر هستیم که انتظار می‌رود تا 5 سال دیگر کل نیاز بازار تأمین شود.
سهم 70 درصدی سازمان اقتصادی کوثر در تولید جوجه مرغ اجداد گوشتی
سازمان اقتصادی کوثر ۲۳ شرکت در حوزه کشاورزی دارد که در حوزه‌های تولید دام سبک و سنگین، گوشت قرمز، جوجه یک‌روزه گوشتی و تخم‌گذار، تولید و واردات دان، تولید گوشت مرغ و تولید تخم‌مرغ فعالیت می‌کنند.
از مجموع ۲۳ شرکت کشاورزی کوثر، تعداد ۸ شرکت در حوزه تولید جوجه یک‌روزه مرغ و تخم‌مرغ فعالیت می‌کنند که ماحصل این فعالیت، تولید ۸۰ درصد جوجه‌های یک‌روزه مرغ مادر گوشتی کشور، تولید ۶۰ درصد از جوجه یک‌روزه مرغ مادر تخم‌گذار کشور، تولید ۹۰ هزار تن معادل ۱۰ درصد از کل تولید تخم مرغ کشور و تولید بیش از ۵۵ هزار تن از گوشت مرغ کشور است.
همین امر سبب شده که سازمان اقتصادی کوثر در صنایع بالادست طیوری مانند تولید دستگاه جوجه‌کشی هوشمند با هزینه کمترو راندمان افزون‌تر نسبت به نمونه‌های خارجی کشور را مستغنی از واردات کند.
محمدصادق واعظی، مدیرعامل گروه سرمایه کشاورزی کوثر نیز در این‌باره تصریح کرد: این گروه ۷۰ درصد جوجه پدر و مادر گوشتی و۴۰ درصد جوجه پدر و مادر تخم‌گذار را تولید می‌کند که در این هلدینگ شرکت‌های متعددی در ۶ زنجیره دام سبک و سنگین، طیور گوشتی و تخم‌گذار، زراعت، لجستیک و آبزی‌پروری فعالیت می‌کنند.
بهره‌برداری از نخستین کارخانه جوجه‌کشی تمام ایرانی
نخستین کارخانه هوشمند تمام ایرانی با استفاده از مهندسی معکوس با ظرفیت تولید ۳۶ میلیون قطعه جوجه یکروزه در سال توسط شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر در بندرانزلی به بهره‌برداری رسید.
مدیرعامل سازمان کوثر در این‌باره می‌گوید: در حوزه سرمایه‌گذاری برای رسیدن به امنیت غذایی کشور، سازمان اقتصادی کوثر در تولید ماشین جوجه‌کشی هوشمند که کشور ما را از واردات این ماشین‌آلات و ادوات بی‌نیاز کرده، سرآمد است و در سایه اتکا به توان داخلی توانسته در این حوزه کشور را خودکفا کند چنانکه تا پایان سال، ۹۰ دستگاه ماشین جوجه‌کشی در کشور تولید می‌کند. فخاری با اشاره به تحریم‌های سال ۹۸ که کشور از واردات مرغ اجدادی محروم شد، اضافه کرد: سازمان اقتصادی کوثر بدون نیاز به واردات ادوات و تجهیزات خارجی لاین ایرانی ماشین‌آلات جوجه‌کشی یک روزه را احیا کرد و امروز دشمن نمی‌تواند در حوزه امنیت غذایی گوشت مرغ هیچ ضربه‌ای به ایران وارد کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8083/9/637440/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها